driver28 skrev 2016-06-04 09:51:03 följande:
Att tro är okej, men det är ändå verklighetsfrånvänt på något sätt och dessutom väldigt konfliktsökande att ihärdigt påstå att något som inte är på riktigt får så stor betydelse och så stora konsekvenser som påverkar oliktänkandes liv. Kristendomen har sin beskärda del blod på sina händer när man i religionens namn utför terrorattentat eller startar krig och förföljelse. Såg nyligen en världskarta där man gjort en overlay av religiösaste och oroligaste länderna i världen, och guess What, de sammanfaller nästan helt.
Korsriddare, spanska inkvisitionen, häxjakt och i modern tid IRA och Shin fein. Kom inte och säg att jorden hade varit trevligare utan!
Det är alla kristendomen som ligger bakom. I äldre tider kyrka och stat och i nyare tider religiös fanatism. Nämn något bra med detta.
Och nu säger du väl att detta är ett litet fåtal som gör detta och att jag drar alla fredliga vardagskristna över samma kam? Men även om det sitter i sina lugna trivsamma hem och ber bordsbön så är de enablers. Deras tro räder som skapar troskonflikter. Som gör att fanatikerna får fotfäste.
Ser man inte helheten så har man svårt att förstå problemet med religion. Mig veterligen har ingen agnostiker startat vare sig krig eller terrorattacker heller, så religiös tveksamhet anser jag vara rätt ofarligt till skillnad från religiös övertygelse och vad många troende från alla religiösa samfund anser sig ha rätt till att göra i religionens namn.
Visst förekommer krig och terror som direkt orsakats av religion, det är sant.
Samtidigt så måste man också se skillnad på krig orsakade av religion och krig som motiverats med religion (jmf "nu ska vi frälsa grannlandet för att Gud vill det" och "vi krigar mot grannlandet och säger att "Gud vill det" för att få fotfolk och kanske påvens beskydd" (det sista mest i historisk tid)).
Den här skillnaden blir viktig om man väljer att definiera religion som den inre, personliga övertygelsen eller som en samhällsfaktor med olika grupper med olika tro. Den inre tron startar sällan eller aldrig krig, men grupper av människor med en gemensam övertygelse kan göra det. Det behöver inte ens vara religion de är överens om, det kan vara politik såsom kommunism.