• Äldre 8 Jun 19:44
    10668 visningar
    21 svar
    21
    10668

    Vad tjänar ni EFTER skatt på ert jobb?

    Jag har lite frågor angående ert jobb, försöker själv komma på vad man ska utbilda sig till..

    1. Vad jobbar ni med och vad har ni för lön EFTER skatt?

    2. Vad är jobbigaste med ert jobb?

    3. Vad är roligaste med ert jobb?

    Och viktigaste frågan: trivs du med ditt jobb eller är de mer eller mindre små ångest varje dag att man ska upp jobba? Berätta lite kan va kul veta!

  • Svar på tråden Vad tjänar ni EFTER skatt på ert jobb?
  • Anonym (V)
    Äldre 14 Jun 20:44
    #11

    Matematiker, tjänar 45000 efter skatt.

  • Anonym (L)
    Äldre 14 Jun 20:56
    #12

    Högstadielärare, 20-21000. Roligast är relationen med eleverna, jag skrattar flera gånger om dagen. Jobbigast är när elever bråkar med/provocerar mig (sällan) eller med varandra och när de mår dåligt, samt att det är tråkigt att rätta och dokumentera i datorsystemet. Och att många elever tycker att allt ska vara roligt hela tiden, det är väldigt svårt att leva upp till.

  • Anonym (Vikar­ie)
    Äldre 14 Jun 21:04
    #13

    Jag har, under de senaste 10 åren, varit uppskriven på kommunens vikariepool och arbetar således både inom sjukvård, hemtjänst, äldrevård, förskola och fritids.
    Jag har ingen utbildning inom något område (gick studieförberedande på gymnasiet).
    Tar jag ett jobb varje dag under en månads tid (endast dagtid och aldrig helger) så hamnar jag omkring 21.000:- efter skatt.

    Det som är bra med det jag gör, är att jag inte lyder under någon chef och jag tackar endast ja till dagar och tider som jag känner att jag vill och kan ta.

    Kan inte riktigt se något negativt med det, faktiskt. Eller, jo, jag har för mycket fritid så jag har målat om i hallen 3 ggr under 6 månaders tid. Men nu är jag nöjd med färgen!

  • Anonym (Vikar­ie)
    Äldre 14 Jun 21:05
    #14
    Anonym (L) skrev 2016-06-14 20:56:09 följande:

    Högstadielärare, 20-21000. Roligast är relationen med eleverna, jag skrattar flera gånger om dagen. Jobbigast är när elever bråkar med/provocerar mig (sällan) eller med varandra och när de mår dåligt, samt att det är tråkigt att rätta och dokumentera i datorsystemet. Och att många elever tycker att allt ska vara roligt hela tiden, det är väldigt svårt att leva upp till.


    Låter som barn som aldrig tränats på att ha tråkigt hemma. Något på gång _hela_ tiden.
  • Anonym (L)
    Äldre 15 Jun 01:48
    #15
    Anonym (Vikarie) skrev 2016-06-14 21:05:38 följande:

    Låter som barn som aldrig tränats på att ha tråkigt hemma. Något på gång _hela_ tiden.


    Ja antagligen, men även rektorer har tyvärr gått på detta med att skolan ska vara rolig - den ska ju inte vara _tråkig_ men det kan inte vara tjosan hoppsan hela tiden heller men det vill inte rektorer förstå. Pga att skolorna konkurrerar om eleverna vill en del rektorer att deras skola ska ha rykte om sig att vara "rolig".
  • Anonym (L)
    Äldre 15 Jun 02:00
    #16
    Anonym (Vikarie) skrev 2016-06-14 21:04:10 följande:

    Jag har, under de senaste 10 åren, varit uppskriven på kommunens vikariepool och arbetar således både inom sjukvård, hemtjänst, äldrevård, förskola och fritids.

    Jag har ingen utbildning inom något område (gick studieförberedande på gymnasiet).

    Tar jag ett jobb varje dag under en månads tid (endast dagtid och aldrig helger) så hamnar jag omkring 21.000:- efter skatt.

    Det som är bra med det jag gör, är att jag inte lyder under någon chef och jag tackar endast ja till dagar och tider som jag känner att jag vill och kan ta.

    Kan inte riktigt se något negativt med det, faktiskt. Eller, jo, jag har för mycket fritid så jag har målat om i hallen 3 ggr under 6 månaders tid. Men nu är jag nöjd med färgen!


    Oj så bra! Vad är din timlön? Hur många timmar räknar du då att du jobbar för att få ut 21000 efter skatt? Det är ju samma som jag tjänar som högstadielärare med sex års universitetsutbildning och fyra år i yrket efter examen. Jag tjänar strax över 28 och får ut strax över 21. Kanske skulle gå tillbaka till att vara vikarie . Är det kanske i Stockholmsområdet du jobbar? Lönerna brukar ju ligga högre där.
  • Anonym (iller­)
    Äldre 15 Jun 02:42
    #17
    Kakmonsterarg skrev 2016-06-08 19:44:58 följande:

    Jag har lite frågor angående ert jobb, försöker själv komma på vad man ska utbilda sig till..

    1. Vad jobbar ni med och vad har ni för lön EFTER skatt?

    2. Vad är jobbigaste med ert jobb?

    3. Vad är roligaste med ert jobb?

    Och viktigaste frågan: trivs du med ditt jobb eller är de mer eller mindre små ångest varje dag att man ska upp jobba? Berätta lite kan va kul veta!


    1. Webbutvecklare. Tjänar 42 000 efter skatt. 

    2. Finns inte så mycket negativt, men en sak skulle väl vara att det kan bli rätt stressigt ibland med korta deadlines. 

    3. Den ständiga personliga utvecklingen, möjligheten att lära sig nya saker, problemlösningen, karriärsmöjligheterna, flexibla arbetstider.
  • Anonym (DV)
    Äldre 15 Jun 06:08
    #18

    Arbetar som handledare på en daglig verksamhet. Får ut 17 tusen efter skatt. Älskar mitt arbete, gillar mina brukare, trevliga kollegor och det är bra arbetstider. Gillar att jobba dagtid och vara ledig kvällar, helger och röda dagar. (Hade annat jobb innan med oregelbundna tider och det va jättejobbigt att få ihop vardagen.) Men det kan vara stressigt ibland såklart, mycket tjat så man är trött i öronen när man kommer hem och man tjänar inte speciellt mycket trots jag jobbat i några år. Men det bra överväger det dåliga då jag trivs så bra!

  • Anonym (Contr­oller)
    Äldre 15 Jun 06:17
    #19

    Jobbar i en mindre stad. Får ut 26000kr.

    Det tråkigaste med jobbet är att jag förväntas göra allt så länge det finns en siffra i mailet. Sedan är det vissa rensningar i systemet som är tidsödande.

    Det roligaste är att det är varierande uppgifter under månaden och att då och då dyker det upp roliga förfrågningar om sådant som ska räknas på från högre upp.

  • Äldre 15 Jun 07:30
    #20
    Kakmonsterarg skrev 2016-06-08 19:44:58 följande:

    Jag har lite frågor angående ert jobb, försöker själv komma på vad man ska utbilda sig till..

    1. Vad jobbar ni med och vad har ni för lön EFTER skatt?

    2. Vad är jobbigaste med ert jobb?

    3. Vad är roligaste med ert jobb?

    Och viktigaste frågan: trivs du med ditt jobb eller är de mer eller mindre små ångest varje dag att man ska upp jobba? Berätta lite kan va kul veta!


    1. Ingenjör verksam inom energisektorn, examen som hög.ing -13. Tjänar på mitt alldeles nya jobb 41 000:-/brutto och 28 600:-/netto + övertid och restid.

    2+3. Har inte ens börjat är pappaledig men tidigare konsult i samma område, men branschen är bra. Omväxlande och det är en liten skara som jobbar i den vilket gör att man lär känna de flesta fort över hela Sverige. Kan bli mycket resor periodvis, det är jobbigt när det är för mycket.

    Ja jag trivs, kan få lite prestationsångest ibland då jag med min ringa erfarenhet förväntas komma med svar på komplicerade frågeställningar som kostar mycket pengar. Men det är nyttigt så jag är på tå
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Äldre 15 Jun 09:12
    #21
    Kakmonsterarg skrev 2016-06-08 19:44:58 följande:

    Jag har lite frågor angående ert jobb, försöker själv komma på vad man ska utbilda sig till..

    1. Vad jobbar ni med och vad har ni för lön EFTER skatt?

    2. Vad är jobbigaste med ert jobb?

    3. Vad är roligaste med ert jobb?

    Och viktigaste frågan: trivs du med ditt jobb eller är de mer eller mindre små ångest varje dag att man ska upp jobba? Berätta lite kan va kul veta!


    1. Jag får ut ca 20 000 kr efter skatt som lågstadielärare.

    2. De få gånger man råkar ut för riktigt besvärliga föräldrar. Elever som är lite att kämpa med är bara roligt men när det är föräldrarna man måste jobba med (mot)så är det inte så roligt. 

    3. Relationsskapandet med eleverna, när det plötsligt lossnar med t ex läsningen för någon eller om jag lyckas skapa en struktur i min undervisning och mitt klassrumsklimat är tillåtande så att alla mina elever trivs och klarar av att fungera i klassrummet (även de med NPF- diagnoser av det lite "svårare" hållet).

    Jag stortrivs med mitt jobb och kan absolut inte tänka mig att byta. Jag har aldrig söndagsångest (förutom de åren då jag har råkat ut för rättshaverister till föräldrar men det är som sagt inte så ofta).
Svar på tråden Vad tjänar ni EFTER skatt på ert jobb?