• Amerigo

    Kör jag över sambon?

    Vi har 2 barn sedan innan, äldsta på 2.5år & yngsta på 8 mån och jag är nu gravid igen.


    Har ännu inte fått tillbaka mensen efter förlossningen och vi "skyddar" oss genom att testa med ÄL-tester. För 2 veckor sedan fick jag 2 starka streck och sa till sambon att jag kan ha ÄL när som helst, det kan ske imorgon eller om 3 dagar och att det var mycket riskabelt att ha sex (han vet sedan innan att abort inte är tänkbart för mig). Jag fick till svar att han trodde det var mycket lite chans att bli gravid, vilka är oddsen? Ja de är inte jätte stora men med tanke på att jag kan ha ÄL när som så finns självklart risken där. Dagen efter sa jag att vi borde köpa dagenefter piller, onödigt tyckte han, vad är oddsen för att jag skulle bli gravid?


    Nu är jag som skrivet gravid, han vill att jag gör en abort men jag vill behålla. Han säger att jag kör över honom om jag väljer att behålla.


    Kör jag över honom? Jag tycker jag har varit så tydlig jag kunnat med riskerna och att han därför få "stå sitt kast". 


    (Moralpredikningar undanbedes, jag vill endast ha svar på om jag kör över honom eller inte).

  • Svar på tråden Kör jag över sambon?
  • elyse

    Nej. Jag skulle uppfattat det som att han inte tyckte att det var hela världen om du blev gravid.

  • Amerigo
    elyse skrev 2016-06-10 18:14:52 följande:

    Nej. Jag skulle uppfattat det som att han inte tyckte att det var hela världen om du blev gravid.


    Ja jag kände samma sak, han var ju beredd att ta risken och då bör man ju stå för det :)
  • The one in Blue

    Nej. Du hade inte kört över honom ens om du inte försökt varna honom innan. Han lär veta hur barn blir till. Beslutet är helt upp till dig oavsett. Mitt enda tips är att i fortsättningen skydda dig om du inte vill bli gravid. ÄL-tester är ju ingen säker metod och du skulle inte lyssnat på din sambo ang dagen efter-pillret. Men det är ju mest för din egen skull. Din sambo får ta sin del av ansvaret om han inte vill ha fler barn. Strunta i honom. Han får gilla läget. Det är ju ytterst självförvållat. Lycka till!

  • Amerigo
    The one in Blue skrev 2016-06-10 18:34:42 följande:

    Nej. Du hade inte kört över honom ens om du inte försökt varna honom innan. Han lär veta hur barn blir till. Beslutet är helt upp till dig oavsett. Mitt enda tips är att i fortsättningen skydda dig om du inte vill bli gravid. ÄL-tester är ju ingen säker metod och du skulle inte lyssnat på din sambo ang dagen efter-pillret. Men det är ju mest för din egen skull. Din sambo får ta sin del av ansvaret om han inte vill ha fler barn. Strunta i honom. Han får gilla läget. Det är ju ytterst självförvållat. Lycka till!


    Tack för ditt svar :)
  • Olym

    Håller med de andra, du har inte kört över honom. När du varnade honom om riskerna, var du öppen för ett till barn då? 

  • Amerigo
    Olym skrev 2016-06-10 19:18:42 följande:

    Håller med de andra, du har inte kört över honom. När du varnade honom om riskerna, var du öppen för ett till barn då? 


    Jag har redan när jag väntade 2:an sagt att jag kan tänka mig 3 barn. Nu blev ju detta lite tidigare än vad jag räknat med men han är väl medveten om det & jag har även sparat barnkläder inför en eventuell 3:a (vilket han också vet om). Han å andra sidan har sagt att 2 räcker varje gång jag sagt att jag kan tänka mig 3. :)
  • AngelandDevil

    Tycker absolut inte att du ska göra en abort för att han inte vill ha barn. Jag vet tyvärr en bekant där samma sak hände och där hon valde att göra en abort. Något som smärtar henne mycket att bära idag. I en sådan här situation så kan man antingen se att en partner blir överkörd vilket betyder att om du behåller barnet blir han överkörd i sitt beslut eller om han bestämmer att abort blir du överkörd. Det finns andra sätt att se på det och att en av dem är helt enkelt att skyddar man sig inte har man tagit beslutet att en eventuell graviditet inte är hela världen. Han har redan tagit beslutet åt sig själv!

  • nettiz85

    Tycker absolut inte att du kör över honom. Du varnade honom innan om att risken fanns att bli gravid så tycker inte att han har något att säga till om där.

  • Amerigo
    AngelandDevil skrev 2016-06-10 20:57:37 följande:

    Tycker absolut inte att du ska göra en abort för att han inte vill ha barn. Jag vet tyvärr en bekant där samma sak hände och där hon valde att göra en abort. Något som smärtar henne mycket att bära idag. I en sådan här situation så kan man antingen se att en partner blir överkörd vilket betyder att om du behåller barnet blir han överkörd i sitt beslut eller om han bestämmer att abort blir du överkörd. Det finns andra sätt att se på det och att en av dem är helt enkelt att skyddar man sig inte har man tagit beslutet att en eventuell graviditet inte är hela världen. Han har redan tagit beslutet åt sig själv!


    Ja så tycker jag också. Tack så mycket för din input :)
Svar på tråden Kör jag över sambon?