• JennieCF

    Skatteverket & personnummer för engelsk pojkvän...

    Hej familjeliv!

    Jag och min engelska pojkvän letar för fullt efter en heltäckande sjukförsäkring som ska täcka de krav som Skatteverket ställer för att han ska kunna få ett personnummer. Han uppfyller redan övriga krav - det är alltså bara försäkringen som fattas.

    Det här har MINST sagt varit ett h*lvete, för hittills har varken han eller jag hittat ett försäkringsbolag som kan uppfylla dessa höga krav. Frustrationen är på en lagom hög nivå i skrivande stund.

    Finns det NÅGON på detta forum som har varit i en liknande situation och faktiskt hittat en försäkring?

    Mycket, mycket tacksam för svar.

    Jennie

  • Svar på tråden Skatteverket & personnummer för engelsk pojkvän...
  • JennieCF
    sportpappa skrev 2016-06-12 17:17:46 följande:

    Om man flyttar till Sverige och har ett arbete så är det inga problem. Problemet här är att han inte ska jobba utan bara "hänga" här under längre tid än de tillåtna 3 månaderna som man helt fritt får vistas i annat EU-land.

    Man får inte helt fritt välja var man ska få vård utan det finns vissa begränsningar och man bör fråga Försäkringskassan först för säkerhets skull. I vissa fall måste man ha ett godkännande i förväg. Det finns ett formulär S2 för det.


    Tack för svaret!

    Ja tyvärr, hade han haft jobb hade det inte varit exakt lika svårt.

    Ska kontakta Försäkringskassan samt gräva lite mer.
  • Bubas

    Hej,
    jag är nyfiken på hur det har gått?
    Godtog skatteverket Cigna försäkringen?

  • Anonym (tips)

    Tror det kan vara värt att kolla upp Bupa, utöver sina "vanliga" försäkringar i UK har de (eller, hade iaf för några år sedan) en försäkring specifikt utformad för expats genom Bupa international. Ganska dyr förvisso och om han har någon känd sjukdom lär punkt 4 falla. I övrigt är, utöver kosmetika ingrepp etc, självorsakade skador undantagna från ersättning.

    Hoppas det löser sig för er så smidigt som möjligt!

  • Susanne hlm

    Hej Jennie! Vill jättegärna veta hur det har gått med den där heltäckande försäkringen o skatteverket. Min dotter är i precis samma sits. Hennes kille från England kom hit 28 februari 2014 eftersom dom träffades o blev kära i varandra i Australien. Han köpte en enkelbiljett till Sverige o sen dess har dom bott ihop i hennes lägenhet. Han har ansökt en gång i januari 2015 o då tyckte dom inte att hans försäkring var heltäckande. Alltså han har snart varit här i 3 år, har inte fått börja på SFI. Och har tappat lusten. Han har egna pengar o har levt på dom hela tiden. Har ni kommit längre med eran ansökan o kanske fått igenom den? Vilken försäkring har ni då ?Mvh Susanne

  • Lotesse

    Jag har suttit i exakt den här sitsen med min engelska sambo. Kan kort och gott säga att det finns ingen privat sjukförsäkring som Skatteverket godkänner. Överhuvudtaget. Skatteverket kräver att försäkringen ska täcka ALLT och det finns inga privata som gör tyvärr. Får man inget S1-formulär från England (som är väldigt kinkiga med sina krav för att få ett sådant) så får man helt enkelt

    1) skaffa ett jobb i Sverige vars arbetsgivare täcker försäkringen (varför skatteverket godkänner en sådant försäkring vet jag är men så är det)

    2) börja studera i Sverige vars skola täcker försäkringen

    3) söka via Migrationsverket där partnern får försörjningsansvarig. Processen tar tid, mellan 6-12 månader från ansökan till beslut + ett par månader för att få personunummer och ID-kort från Skatteverket. För oss tog det 5 månader tror jag men det var innan flyktingkrisen. Då får man tillfälligt uppehållstillstånd (tillskillnad från om man har försäkring och kan gå via skatteverket och bevisar sin uppehållsrätt) och kan efter 2 år söka om permanent uppehållstillstånd om civilståndet fortfarande är den samma och personen skött sig. Att ansöka om det går väldigt snabbt (tar ett par dagar) Men det räcker med TUT för att kunna få sfi, osv

    Jag svarar jättegärna på frågor om detta för den som är intresserad. Vår process var lång och komplicerad men vi har tagit oss hela vägen till permanent uppehållstillstånd och ska påbörja ansökan om medborgarskap nästa sommar :)

  • Mascaraklumpar

    Men alltså, så fort man blir skriven i Sverige så har man väl rätt till vård på samma villkor som alla andra? Vad ska man då med en försäkring till? Verkar ju jätteknappar att ha det kravet.

  • Lotesse
    Mascaraklumpar skrev 2016-10-11 20:37:21 följande:

    Men alltså, så fort man blir skriven i Sverige så har man väl rätt till vård på samma villkor som alla andra? Vad ska man då med en försäkring till? Verkar ju jätteknappar att ha det kravet.


    Fast man måste kunna klara sig själv en viss tid själv för att ta del av Sveriges skyddsnät, heter argumentet. Så att man inte bara kan komma hit och utnyttja systemet (vilket man alltså inte kan)
  • Anonym (Lång väntan)
    Lotesse skrev 2016-10-11 20:17:28 följande:

    Jag har suttit i exakt den här sitsen med min engelska sambo. Kan kort och gott säga att det finns ingen privat sjukförsäkring som Skatteverket godkänner. Överhuvudtaget. Skatteverket kräver att försäkringen ska täcka ALLT och det finns inga privata som gör tyvärr. Får man inget S1-formulär från England (som är väldigt kinkiga med sina krav för att få ett sådant) så får man helt enkelt

    1) skaffa ett jobb i Sverige vars arbetsgivare täcker försäkringen (varför skatteverket godkänner en sådant försäkring vet jag är men så är det)

    2) börja studera i Sverige vars skola täcker försäkringen

    3) söka via Migrationsverket där partnern får försörjningsansvarig. Processen tar tid, mellan 6-12 månader från ansökan till beslut + ett par månader för att få personunummer och ID-kort från Skatteverket. För oss tog det 5 månader tror jag men det var innan flyktingkrisen. Då får man tillfälligt uppehållstillstånd (tillskillnad från om man har försäkring och kan gå via skatteverket och bevisar sin uppehållsrätt) och kan efter 2 år söka om permanent uppehållstillstånd om civilståndet fortfarande är den samma och personen skött sig. Att ansöka om det går väldigt snabbt (tar ett par dagar) Men det räcker med TUT för att kunna få sfi, osv

    Jag svarar jättegärna på frågor om detta för den som är intresserad. Vår process var lång och komplicerad men vi har tagit oss hela vägen till permanent uppehållstillstånd och ska påbörja ansökan om medborgarskap nästa sommar :)


    Jag och min kille är i denna sits just nu. Vi var tvungna att gå via Migrationsverket (som sambo) och inväntar nu ett beslut. Det kan ta 7 månader enligt deras hemsida.

    För att få personnummer ska han sen folkbokföra via Skatteverket, men är det med en vanlig blankett? Det är så svårt att få riktig info från deras sida. Har mailat dem men rädd att få ett genererat copy&paste-svar.
  • Anonym (Jadu)
    Anonym (Lång väntan) skrev 2017-03-01 17:20:08 följande:

    Jag och min kille är i denna sits just nu. Vi var tvungna att gå via Migrationsverket (som sambo) och inväntar nu ett beslut. Det kan ta 7 månader enligt deras hemsida.

    För att få personnummer ska han sen folkbokföra via Skatteverket, men är det med en vanlig blankett? Det är så svårt att få riktig info från deras sida. Har mailat dem men rädd att få ett genererat copy&paste-svar.


    Utav ren nyfikenhet vad har ni ansökt om för tillstånd genom Migrationsverket?
  • Lotesse
    Anonym (Lång väntan) skrev 2017-03-01 17:20:08 följande:

    Jag och min kille är i denna sits just nu. Vi var tvungna att gå via Migrationsverket (som sambo) och inväntar nu ett beslut. Det kan ta 7 månader enligt deras hemsida.

    För att få personnummer ska han sen folkbokföra via Skatteverket, men är det med en vanlig blankett? Det är så svårt att få riktig info från deras sida. Har mailat dem men rädd att få ett genererat copy&paste-svar.


    Hej! Ursäkta sent svar men i alla fall, när beslutet om uppehållstillstånd kommer från migrationsverket så måste ni ta med er det till migrationsverket för att ansöka om uppehållstillståndskort. Vilket tar ungefär en vecka extra tror jag. När uppehållstillståndskortet kommer tar ni med er det till Skatteverket och ansöker om folkbokföring, först när den ansökan går igenom får ni personnumret. Vilket ni använder för att ansöka om ID-kort på skatteverket. Det låter som många steg men när beslutet från migrationsverket väl kommit så går alla dessa stegen ganska snabbt och smidigt! :)

    PS, ni måste också ansöka om socialförsäkring från försäkringskassan men det finns enågon speciell blankett att fylla i och skicka in. Inga krångligheter, men måste vara gjort för t.ex. bostadsbidrag.

    (PPS När nästan två år har gått sedan beslutet om tillfälligt uppehållstillstånd kommit så måste ni ansöka om permanent uppehållstillstånd, men den ansökan kan gå igenom på bara några dagar och då behöver ni inte bekymra er om något mer)
  • Anonym (Lång väntan)
    Lotesse skrev 2017-05-03 16:19:43 följande:

    Hej! Ursäkta sent svar men i alla fall, när beslutet om uppehållstillstånd kommer från migrationsverket så måste ni ta med er det till migrationsverket för att ansöka om uppehållstillståndskort. Vilket tar ungefär en vecka extra tror jag. När uppehållstillståndskortet kommer tar ni med er det till Skatteverket och ansöker om folkbokföring, först när den ansökan går igenom får ni personnumret. Vilket ni använder för att ansöka om ID-kort på skatteverket. Det låter som många steg men när beslutet från migrationsverket väl kommit så går alla dessa stegen ganska snabbt och smidigt! :)

    PS, ni måste också ansöka om socialförsäkring från försäkringskassan men det finns enågon speciell blankett att fylla i och skicka in. Inga krångligheter, men måste vara gjort för t.ex. bostadsbidrag.

    (PPS När nästan två år har gått sedan beslutet om tillfälligt uppehållstillstånd kommit så måste ni ansöka om permanent uppehållstillstånd, men den ansökan kan gå igenom på bara några dagar och då behöver ni inte bekymra er om något mer)


    Tack för det detaljerade svaret! Bra tips :)
  • EvelinaMP

    Hej! 
    Vet att detta är supersent efter, men sitter faktiskt i precis samma sits. Och vi ansökte om uppehållstillstånd för snart 1½ år sedan, trodde de glömt oss sen kommer det ett papper där det står att de nekat oss och att de tydligen försökt att kontakta mig. De nekade mig för att under det där 1½ året som gick, så hann jag flytta och få ännu ett nytt jobbkontrakt, så de bedömde oss på gammalt material.

    Jag undrar hur det gått för er andra som kämpar med detta, för detta håller på att ta kol på oss.. :(

Svar på tråden Skatteverket & personnummer för engelsk pojkvän...