• SophieElle

    Vill lära mig arabiska!

    Hej!

    Jag vill lära mig arabiska. Finns det flera språk inom arabiskan? Vilket borde man lära sig isåfall?

    Träffar många barn i mitt jobb som förskollärare som pratar arabiska och känner att språket vore en stor tillgång :)

  • Svar på tråden Vill lära mig arabiska!
  • driver28

    Arabiska är ett språk med olika dialekter och ett "riksarabiska" som används på tv och i tidningar. Arabiskan i öst och väst skiljer sig mest på så vis att ju längre västerut desto fler låneord från framförallt franska. Universiteten har kurser i arabiska om du vill lära dig.

  • Frontline

    Lär barnen Svenska istället..
    Blir galen på dessa ungjävlar som skriker och lever fan på sitt hemspråk på förskolan/fritids och skolan.


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Kawthar

    Kolla universiteten , finns både klassrums-undervisning och distans .

    Medborgarskolan har också kurser.

    Om du bor i Stockholm så sök på Zidni.se . De har bra kurser som inte kräver förkunskaper.

    Arabiskan har många dialekter , bästa är ju att lära sig standard-arabiskan , som de flesta förstår .

  • foodforclouds
    Frontline skrev 2016-06-18 00:26:45 följande:
    Lär barnen Svenska istället..
    Blir galen på dessa ungjävlar som skriker och lever fan på sitt hemspråk på förskolan/fritids och skolan.
    Om TS lär sig lite arabiska är det lättare att lära barnen svenska. Då går det att öva på ord och grammatik, lära sig svenska uttryck och leka fram nya språkkunskaper.

    (Barn som talar svenska lever också rövare och är högljudda.)
  • Anonym (kebab)
    foodforclouds skrev 2016-06-18 11:23:29 följande:
    Om TS lär sig lite arabiska är det lättare att lära barnen svenska. Då går det att öva på ord och grammatik, lära sig svenska uttryck och leka fram nya språkkunskaper.

    (Barn som talar svenska lever också rövare och är högljudda.)
    Det som man kan förklara för dessa på arabiska är att de är i ett främmande land och att de i framtiden bör lämna vårat land.

    Annas bör vi inte lägga några resurser alls på att lära oss detta språk, i Sverige ska vi fokusera på Svenska.


  • foodforclouds
    Anonym (kebab) skrev 2016-06-18 11:31:22 följande:
    Det som man kan förklara för dessa på arabiska är att de är i ett främmande land och att de i framtiden bör lämna vårat land.

    Annas bör vi inte lägga några resurser alls på att lära oss detta språk, i Sverige ska vi fokusera på Svenska.


    Jag antar att du tycker att vi ska slopa engelskaundervisningen i skolan då också? Franska, tyska och spanska bör även de självklart bort från kurserna.
  • Dorian Ertymexx

    Så förvånande att "jag är inte rasist, men..."-folket ska yttra sig. Den här tråden handlar om TS vilja att lära sig språk. Skriver ni likadant i tråder där någon vill lära sig finska, franska, norska, tyska, engelska? Tror inte det va...


    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Anonym (kebab)
    Dorian Ertymexx skrev 2016-06-18 11:56:52 följande:

    Så förvånande att "jag är inte rasist, men..."-folket ska yttra sig. Den här tråden handlar om TS vilja att lära sig språk. Skriver ni likadant i tråder där någon vill lära sig finska, franska, norska, tyska, engelska? Tror inte det va...


    Det är en stor skillnad på att lära sig engelska, tyska, franska där vi kan kommunicera med andra civiliserade människor.
    Arabiska fyller ingen funktion för oss att lära oss.

  • SophieElle

    Helt sjukt att arabiska är så upprörande för folk, får man inte lära sig ett annat språk? Tror inte svergie går under för det... ger bara större möjlighet för samtal

  • SophieElle
    Anonym (kebab) skrev 2016-06-18 12:43:51 följande:

    Det är en stor skillnad på att lära sig engelska, tyska, franska där vi kan kommunicera med andra civiliserade människor.

    Arabiska fyller ingen funktion för oss att lära oss.


    Eftersom arabiskan är ett av de mest talade språken i svergie tror jag nog visst det fyller en funktion..
  • SophieElle
    Gert skrev 2016-06-17 23:53:02 följande:

    Ta jobb på ett flyktingboende.


    Jobbar i förskola, om du inte läste det
  • Anonym (Haha)
    Anonym (kebab) skrev 2016-06-18 11:31:22 följande:

    Det som man kan förklara för dessa på arabiska är att de är i ett främmande land och att de i framtiden bör lämna vårat land.

    Annas bör vi inte lägga några resurser alls på att lära oss detta språk, i Sverige ska vi fokusera på Svenska.


    Hahah åh herregud! Vilken rädd stackare du är , antar att du inte har någon användning för engelska heller då
  • SophieElle
    Frontline skrev 2016-06-18 00:26:45 följande:

    Lär barnen Svenska istället..

    Blir galen på dessa ungjävlar som skriker och lever fan på sitt hemspråk på förskolan/fritids och skolan.


    Vart skrev jag att jag ska lära barn arabiska? Det fixar de väl själva genom att umgås med andra barn på förskolan, tar inte lång tid för ett barn att lära sig språk ol du inte visste det. JAG vill lära mig det för att jag ser det som en tillgång
  • elyse

    Har du en fallenhet för språk? Arabiska har en väldigt annorlunda språkmelodi samt ljud jämfört med europeiska språk.

    Jag kan ett tiotal ord och det räcker bra för att vinna förtroende och guida i vardagen för småbarn.

    Sök efter barnböcker och filmer. Att vi har skilda skriftspråk gör ju det hela mycket svårare.

  • Frontline
    foodforclouds skrev 2016-06-18 11:23:29 följande:
    Om TS lär sig lite arabiska är det lättare att lära barnen svenska. Då går det att öva på ord och grammatik, lära sig svenska uttryck och leka fram nya språkkunskaper.

    (Barn som talar svenska lever också rövare och är högljudda.)

    Ok inget jag har märkt, på vår förskola/dagis är det som att komma till ett tredje världskrig då dessa ungar är ute..


    Finna inga svenskpratande barn som vill vara på gården för det är ett sådant jävla tjatter på dessa att alla väljer att vara inne..

    Då har vi barn från 4-9 års ålder och dom säger likadant allihopa,,,


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Dorian Ertymexx
    Anonym (kebab) skrev 2016-06-18 12:43:51 följande:
    Det är en stor skillnad på att lära sig engelska, tyska, franska där vi kan kommunicera med andra civiliserade människor.
    Arabiska fyller ingen funktion för oss att lära oss.

    Ah, gammal hederlig rasism...
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Anonym (kebab) skrev 2016-06-18 11:31:22 följande:
    Det som man kan förklara för dessa på arabiska är att de är i ett främmande land och att de i framtiden bör lämna vårat land.

    Annas bör vi inte lägga några resurser alls på att lära oss detta språk, i Sverige ska vi fokusera på Svenska.


    I Sverige fokuserar man på vad man vill. Du bestämmer inte vad andra ska foklusera på.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
Svar på tråden Vill lära mig arabiska!