• Äldre 18 Jun 20:55
    6775 visningar
    22 svar
    22
    6775

    Vilket tvättmedel/sköljmedel använder du etc ??

    Var det inte Ekover som hade "miljöprofil", men som inte ens blev godkänt som miljövänligt?

    Vi använder Änglamark eller Grumme. Aldrig sköljmedel, ibland tar jag till ättika, hänger ute så mycket som möjligt Juli-Oktober (skulle hänga ute typ Mars-Oktober om det gick, men... pollen....). 

    Luktar gott gör kläderna av doftpåsar i lådorna.


    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Äldre 19 Jun 00:11
    #11
    ostpaj skrev 2016-06-19 00:01:33 följande:

    Va många som inte använder sköljmedel! Tvättmedel är olika här. Ica eller willys fixa. Heter det så? Sköljmedel aaaaalttid den där gula vanilj/orkide från softlan. Doftar fördjävla gott! Det är lyx att krypa ner i en nybäddad säng och allt doftar vanilj. Mmmm... :D


    Kanske är jag "bortskämd" med att tvätten luktar riktiga saker (som... äkta vanilj (doftpåse i linneskåpet, testa det). Eller äkta syren, eftersom vi har tvättvinda vid syrenhäcken) istället för kemikalier =) För kemikalier är precis vad softlan, och de flesta andra, luktar. Och alldeles för mycket, dessutom.
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Äldre 19 Jun 00:28
    #13
    ostpaj skrev 2016-06-19 00:17:37 följande:

    Hänger aldrig ute. Bor visserligen på bottenvåningen men nojar mig att ställningen ska välta, det ska regna på och lukta surt, bli stulet, fåglarna ska bajsa på osv ;) Vad för äkta vaniljpåsar? Det lät som ngt i min smak!
    Ja, det kan ju vara lite vanskligt att hänga ute, beroende på var och hur man bor. När jag bodde i lägenhet med balkong på sjätte våningen hängde jag väl valda plagg ute på balkongen, men jag nojjade ofta om att de skulle blåsa bort =P

    Jag gör doftpåsar själv, både med kryddor (vaniljstång, kanelstång, hela stjärnanis, torkat citrusskal, mm) och med torkade blommor och till och med torkade bär. En bit silke eller bomull, lite tråd, en nål, lite snöre och något att stoppa i. Jag blandar gärna, till exempel så ska vi stoppa en ny påse med vanilj och torkade smultron i lillungens garderob i år. Hon får plocka smultronen själv =P. Så länge det är ordentligt torkat så håller det i några år eller till och med ett årtionde. 
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
Svar på tråden Vilket tvättmedel/sköljmedel använder du etc ??