Inlägg från: Skorpion76 |Visa alla inlägg
  • Skorpion76

Smal kropp men ingen anorexia

Jag har en fråga som jag inte riktigt vet var jag ska posta. Föreställ dig att du är en ung tjej som ser anorektisk ut, men du äter som värsta hästen! Du skulle kunna ge vad som helst för att gå upp i vikt, men ingenting hjälper! Vad vet man om detta tillstånd? Hur vanligt är det? Vad beror det på? Har det här tillståndet något namn? Vad jag har hört ska det ha med ämnesomsättningen att göra och att den inte fungerar som den ska. 
    Silver Pethead
  • Svar på tråden Smal kropp men ingen anorexia
  • Skorpion76
    Asirna skrev 2016-06-27 19:16:27 följande:

Det är så din kropp är byggd.

Finns många fler som är väldigt smala och kan äta som hästar utan att gå upp i vikt, detta beror på att din kropp har hög ämnes omsättning, vilket betyder att din kropp förbränner energi fortare.

Så det spelar ingen roll hur mycket eller vad du äter. Säger dock inte du ska äta ohälsosamt för det blir skadligt i länden för alla.

Antar du skriver för du har blivit kallas anorektisk.

Skit  vad de säger, ta inte illa vid dig, de är bara dumma människor som inte äns vet vad de pratar om :)

Nej, jag har inte råkat ut för det här själv, utan jag undrar eftersom jag har hört talas om det!
    Silver Pethead
  • Skorpion76

Ja, anorexia vet jag vad det är, men nu menade jag det att se anoreektiskt ut iutan att ha annorexia. Det var det jag menade ar jag hade hört talas om. 

Silver Pethead
  • Skorpion76
    Ja, anorexia vet jag vad det är, men nu menade jag det att se anoreektiskt ut utan att ha anorexia. Det var det jag menade att jag hade hört talas om. 

Silver Pethead
  • Skorpion76
    Physalis skrev 2016-06-28 09:28:44 följande:

Min kropp är på det viset.

Nu vid 27 års ålder och efter att ha fött ett barn för 5 månader sedan så ser min kropp "normal" ut som en smal tonåring. När jag faktiskt var tonåring trodde folk att jag hade anorexia och förundrades över hur mycket jag åt.

Min bästa vän var rätt överviktig och vi åt samma saker och umgicks ibland dygnet runt. Så teorin om att jag skulle tro att jag åt som en häst men egentligen ätit väldigt lite, stämmer ej på mig.

När jag var riktigt liten så tog mina föräldrar med mig till läkare för att få det fastställt att jag inte var sjuk på något sätt. Inte för att de var oroliga utan för att när de tog mig till läkare i andra ärenden så fokuserade dessa läkare endast på min vikt.

Var kanske 5 år då, så jag minns bara att de gjorde blodprov. Men jag friskförklarades då. Alltså beror inte min smalhet på någon sjukdom iaf. Utan endast snabb ämnesomsättning.

Innebär det att det är något fel på din ämnesomsättning? Till exempel att den skulle vara för snabb?
    Silver Pethead
  • Skorpion76
    Asirna skrev 2016-06-28 17:52:49 följande:
    Du har bara en smal kropp, betyder inte att något är fel :)
    Egentligen borde det inte göäöra det, men den som ser anorektisk ut kan inte se normal ut, eller hur?
    Silver Pethead
  • Skorpion76
    Physalis skrev 2016-06-28 22:14:15 följande:
    Så vitt jag vet är jag frisk. Min kropp verkar ta det den behöver och släpper resten.
    Så bra då!
    Asirna skrev 2016-06-28 23:40:31 följande:
    Finns många grader av anorexia.

Ser man skelettet på dig?

Sedan finns det ingen "normalt". Men det finns så det inte ser hälsosamt ut. 
    På personer som lider av svår anorexia ser man n'stan skellettet. Det är bara skinn och ben på personen i stort sett. 

Silver Pethead
  • Skorpion76
    Zadre skrev 2016-07-10 10:10:51 följande:

Jag var så. Långt up i trettioårsåldern. 169 lång och vägde runt 52 kilo fast jag åt precis vad jag ville så mycket som jag ville (vanlig mat men även mycket skräp, godis och läsk också). I skolan trodde folk jag hade anorexia och min sambos mor och syster kommenterade tydligen hur smal jag var (till honom, sa aldrig nåt till mej antagligen för att de såg att jag faktist åt). Sen började jag äta LCHF för några år sedan, gick upp till runt 60 kilo dår jag sen legat sen dess. Sambon säger att jag ser mer hälsosam ut nu och även andra har kommenterat det.

60 kg? Oj jösses!
    Platinum Pethead
  • Skorpion76
    Meriall skrev 2016-07-10 13:26:13 följande:

Det beror på hur smal personen är. Har personen bmi kring 19ish så är denne nog bara naturligt smal med snabb ämnesomsättning. Det brukar förändras i 30-40årsåldern då den blir lite långsammare. Men det finns allvarliga sjukdomar där kroppen inte lagrar fett och man måste äta sjukt mycket för att ens överleva. Då har man nog lägre bmi än 19 och ser ut som ett skelett.

Så spännande! 
    Platinum Pethead
  • Skorpion76
    Aniiee skrev 2016-07-10 21:31:30 följande:
    Vad menar du med det?
    Jag tycker att det lät riktigt mycket att gå upp så oerhört mycket i vikt när hon började äta lchf. 
    Platinum Pethead
  • Skorpion76
    Zadre skrev 2016-07-10 10:10:51 följande:

Jag var så. Långt up i trettioårsåldern. 169 lång och vägde runt 52 kilo fast jag åt precis vad jag ville så mycket som jag ville (vanlig mat men även mycket skräp, godis och läsk också). I skolan trodde folk jag hade anorexia och min sambos mor och syster kommenterade tydligen hur smal jag var (till honom, sa aldrig nåt till mej antagligen för att de såg att jag faktist åt). Sen började jag äta LCHF för några år sedan, gick upp till runt 60 kilo dår jag sen legat sen dess. Sambon säger att jag ser mer hälsosam ut nu och även andra har kommenterat det.

Jag ber om ursäkt! Nu läste jag ditt inlägg en gång till och okej. Det verkar vara mycket bättre. Grattis! 
    hejnina skrev 2016-07-11 10:12:36 följande:
    Hen måste ha läst att du gick upp 60 kilo, inte att du gick upp till 60 kilo. Eller? Då känns reaktionen lite mer normal.
    Ja, det var så jag tolkade det! 
    Platinum Pethead
Svar på tråden Smal kropp men ingen anorexia