• Äldre 28 Jun 20:27
    1072 visningar
    3 svar
    3
    1072

    Vad innebär bristfällig äl / svag äl?

    Hej!

    Vad innebär bristfällig äl / svag äl?

    Jag har efter ett MA i början av oktober 2015 inte blivit gravid igen. Hade först problem med mellanblödningar i flera månader och fick tillslut ta primolut i två cykler, vilket gjorde att mellanblödningarna slutade. Nu har jag fått pergotime utskrivet då jag eve. har bristfällig/svag äl. Men, vad innebär det? Jag får utslag på äl-test. Om man har äl så har man väl äl? Förstår inte..

  • Svar på tråden Vad innebär bristfällig äl / svag äl?
  • Äldre 29 Jun 16:13
    #2
    Cyanea skrev 2016-06-29 13:13:31 följande:

    Vet inte riktigt om jag hänger med på vad det är du frågar efter så jag kanske svarar helt fel. Så vitt jag vet betyder inte utslag på ÄL-test att man har ÄL. Man har ökning av hormonet LH som brukar föregå ÄL, men ägget behöver inte lossa för det. Det skulle, om jag inte missförstår, kunna vara så att dina ägg inte släpper. 

    Enda sättet att vara säker på att man har ÄL är att göra ultraljud för att bekräfta. Kanske är det så att du har stegring av LH men att ägget har svårt att lossa. Låter det rimligt? 


    Tack för svar! :) Absolut, visst låter det rimligt. Så svag eller bristfällig äl kan exempelvis innebära att ägget inte släpper? Kan svag/bristfällig äl innebära ngt annat?

    Jag brukar nämligen få en tempökning några dagar efter utslag på äl-test. Har läst att tempökning tyder på att äl skett, så tänker att det borde vara så att jag ändå har äl. 

    Enligt gyn har jag inte cystor eller pcos. Nu ska jag börja med pergotime och 8 dgr efter förmodad äl ska jag ta blodprov. Sist jag var hos gyn på cykeldag 21 hade jag fortfarande inte haft äl. Hade några ägg som var lite större, det största var troligtvis 12 mm (så det var litet iom att jag var på dag 21). Hade troligtvis äl redan 4 dagar senare så ägget måste ha vuxit fort, allt släppt trots att det inte var superstort? 

    Åh, krångligt detta...
Svar på tråden Vad innebär bristfällig äl / svag äl?