Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

HJÄLP 4 månaders dalar på viktkurvan

Har hon dalat väldigt mycket på viktkurvan? Annars tycker jag att det låter väldigt typiskt för åldern för ett helammat barn. Vid cirka 3 månader har de en kraftig tillväxtfas. Det brukar visa sig i bland annat strulig amning med start från sådär 2,5-3 månader. Det brukar se ut som för dig - därav alla tusentals trådar här på FL om mammor som tror att de plötsligt sinat efter väl fungerande amning - eftersom det är så vi biologiskt fungerar. Vid mätning och vägning vid 4 månader brukar det ha resulterat i en rejäl tillväxt på längden och att de dalat på viktkurvan. Så har det sett ut för alla mina tre, högst normala barn. 

• Flickan och kråkan
    visa0 skrev 2016-07-07 19:49:56 följande:
    Ja hon hade faktiskt växt rejält på längden! Nej, ingen kraftig nedgång men man blir alltid så hispig. Nu har jag googlat lite och förståe att det nog kan vara ex. amningspuckeln och som du säger kanske en kraftig tillväxt. Men hur länge varar denna fas? Der har ändå hållt på in 4-5 veckor nu, jag börjar bli mentalt slut efter att inte få sova på nätterna samt kämpa mig igenom amningar med skrik, sprattel och allmänt missnöje efter ca. 5 minuter.
    Då skulle jag verkligen inte vara det minsta orolig. Amma så ofta du bara kan. Ju mer du ammar desto snabbare ökar produktionen. Galet jobbigt, men det går över. Och så har man en lugn period tills de går in i separationsfasen .
Svar på tråden HJÄLP 4 månaders dalar på viktkurvan