• Äldre 20 Jul 08:47
    4807 visningar
    23 svar
    23
    4807

    sjusitsig bil

    Mitsubishi Grandis, bensinare som är väldigt bekväm att köra och även rätt enkel-manövrerad trots sin storlek. Bränsleförbrukningen är hög i mina ögon (men förmodligen mest för att jag är van vid förbrukningen på min småbil). Skatten ligger på strax under 3000 för våran bil. Skulle du behöva lasta bilen någon gång så kan du fälla ner de bakre baksätena i golvet. Skönt att slippa ta ut ur bilen och krångla med att sätta tillbaka dom igen, plus att du får en jäkla massa plats att lasta i. Själv var jag för snål för att hyra släp, så jag lastade min säng hemifrån till lagret, med stängd bagagelucka. Jäkla mycket plats i bilen. Man får utan problem plats två fullvuxna män även längst bak i bilen, utan att dom får ångest, haha :)

    En annan familjebil som är 7-sitsig är Ford Galaxy. Det var en trogen bil här tills vi bytte till Grandisen. Även den var lätt-körd med tanke på storleken. Sätena fick man dock ta ut ur bilen för att få plats - ett klart minus. Men då var å andra sidan det där en äldre 90-tals modell. Finns ju nyare Galaxys numera, som säkert har en del finesser tillagda.

    En bil jag vill varna för är dock 90-tals modellen för Chrysler Voyager. Riktig skitbil (förlåt) som bara var en  härva för oss. Ständiga problem med bland annat växellådan, klumpig att köra osv. Ful som stryk var den också, om man nu bryr sig om sådant ;)

  • Äldre 20 Jul 09:28
    #10
    ITpappan skrev 2016-07-20 08:49:44 följande:
    Ford och Mitsubishis ska man hålla sig ifrån.
    Och hur kommer det sig? Vilken enormt givande motivering du gav. ;) Är det för att man bara ska köra BMW, Audi och Merca? :) Ja, du gav ju själv Volkswagen som exempel. Så jag förmodar att allt annat än tyskt inte går hem hos IT-pappan? :)
  • Äldre 20 Jul 09:34
    #11

    Jag får väl till förmån för överklassen ändra min tidigare motivering. Skrota Ford och Mitsubishi. Och alla andra normala bilar som finns ute i Sverige. De ända alternativen du har att välja på, Jill 79, är BMW X5, Audi Q7 och Mercedes GLS. Sådär, klart :)

  • Äldre 20 Jul 15:31
    #18
    Lia4 skrev 2016-07-20 10:43:08 följande:
    Haha :D

    Har haft Audi tidigare men då vi nu behöver 7-sitsig har vi..tadaaa.. En Ford galaxy! Älskar den!
    Ja, haha, men ibland blir man bara så trött på folk, så jag svarade honom kanske liiite kaxigt, men faktumet kvarstår ju: Även gamla, tråkiga, fula och inte tyska bilar funkar i praktiken på vägarna. Hade dom inte gjort det så hade väl besiktningsmännen sett till att dra ner på antalet i trafik, kan man hoppas. Sedan tycker jag att både Galaxyn och Grandisen ser helt ok ut utseendemässigt. Vilken årgång är det på er Galaxy?

    Jag drar slutsatsen att det var någon av kombimodellerna av Audi ni hade tidigare? Riktigt fina bilar, men inget jag har råd med inom det närmaste :) Är dom sköna att köra? Har aldrig haft möjligheten att ens testköra en sådan fining.

    Sedan får jag väl tillägga att jag hade gett min högra fot för att få ens provköra någon av lyxåken jag listade i inlägget längre upp, men verkligheten hinner ju ikapp ibland. Om inte annat plånboken... Självklart gör tyskarna bra bilar, det är dom bäst på, men det finns "vanliga" bilar också, även från andra länder. Och precis som jag så har du också haft nöjet av Galaxyn, och den funkar ju hur bra som helst. En annan sak som kan tilläggas med Galaxyn, är att vi körde den hela vägen till slutet, tills den inte gick att köra längre alltså. Så nog allt var vi mer än nöjda med Galaxyn.
    Jill 79 skrev 2016-07-20 14:36:23 följande:

    A det är inte lätt det här. Alltså är ford galaxy 7 sitsig, själv var jag inne på ford s-max. Undra vilken som är störs av de två? Har även kollat på en ww touran (?) Men den hade typ ingen baklucka alls så det är kanske sharan som är den större där.


    Nu har du fått två röster på Galaxyn, Jill 79. Det kanske är värt att testköra den? :) Vet att vi också funderade på Ford S-Max, när vi skulle byta bort Galaxyn, men det blev den här Grandisen istället. Mycket impulsköp, då familjen skulle på semester med bilen och hade tidsbrist. Men den har visat sig vara riktigt bra, trots allt. Tror det i slutändan var en prisfråga här, men S-Max finns fortfarande med i tanken.
Svar på tråden sjusitsig bil