• Kattenihatten

    Trean en sladdis?

    Är gravid med barn nr 3. De äldre barnen kommer att fylla 8 och 6 år några månader innan bebis kommer.

    Är orolig för att den minsta ska blir utanför med så långt åldersspann till sina äldre syskon och orolig för att de äldre ska känna att vi inte har tid för dem med en bebis i huset igen. Samtidigt känner jag en oerhörd tacksamhet över att få ett tredje barn då jag alltid drömt om det.

    Någon som har positiva erfarenheter att dela med sig av?

  • Svar på tråden Trean en sladdis?
  • AnkiC

    Mina stora var 5.5 och 9 år när 3:an kom. Har bara positiva erfarenheter. Det är sån kärlek! De stora blev inte avundsjuka utan mer omhändertagande från start och de tyckte det var roligt. De hjälpte till och kunde vara med. De klarar sig ju själva bra. Vi är dock noga med att ge dem tid också. Vi hittar på saker med bara ett barn i taget ibland. Minstingen avgudar sina storasyskon för det mesta och nu när hen är 4 år leker hen rätt bra med mellanbarnet som nu är 9. Den största som är 13 kan vara lite barnvakt om man behöver sysselsätta sig med nåt. De är riktigt goa syskon och är väldigt nära. De trivs tillsammans trots åldersskillnaderna.

  • Herr Da

    Jag är tredje barnet med 5,5 resp 7 år äldre syskon, och vi hade en härlig uppväxt tillsammans. Jag kunde nog vara rätt jobbig för mina syskon ibland (jag var nog en liten retsticka ibland) men de var för det mesta snälla och omtänksamma.

    Idag är jag fortfarande jätteglad för mina syskon och de har fortfarande en mycket viktig plats i mitt liv!

  • syntharen

    Jag är själv ett sladdbarn med syskon som är 6,5 och 8,5 års skillnad. När jag var liten tog dom mycket hand om mig och lekte med mig. Visst, det kunde bli lite ensamt när jag blev tvungen att följa med på semester medan storasyster och storebror fick vara hemma själv eftersom dom inte ville följa med. Men jag blev kanske också mer bortskämd än vad mina syskon blev på gott och ont Idag är vi jättebra kompisar allihop och delar barndomsminnen trots åldersskillnad.

    Jag har en son som är 6 år och pga tråkiga omständigheter blev det inget syskon efter 2-3 år som vi hoppats men i september kommer lillebror och storebror är så lycklig och längtar.

  • annieh897

    Jag var sju och min bror fem när vår lillasyster föddes. Har bara positivt att säga om det. Har avgudat min lillasyster hela livet och vi har fortfarande stor glädje av varandra.

Svar på tråden Trean en sladdis?