• rere88

    Vad söker ni hos ett bageri/konditori?

    Svara gärna på mitt formulär och har ni andra saker ni söker eller vill ge mer detaljerad feedback får ni gärna skriva det i kommentarerna här :)

    Länk till frågeformulär:

    doodle.com/poll/btimt2urvitfpymf

  • Svar på tråden Vad söker ni hos ett bageri/konditori?
  • Mandel
    aleakim skrev 2016-07-10 15:29:18 följande:
    Samma här, äter varken gluten eller socker så det slutat alltid med att jag bara dricker kaffe.

    Håller med!

    Fika på stan innebär ett glas mineralvatten... 
    Finns det bär och grädde som man kan tjata sig till så är det spraygrädde med socker i...


     


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Fv)
    Alvina skrev 2016-07-10 18:29:33 följande:

    Jag vill gärna ha fler glutenfria alternativ. Oftast finns bara chokladbiskvi, Budapest och macarons eller vad det heter. Jag är glutenintolerant.


    Som bageri/konditori får man inte kalla ett bakverk för glutenfritt om man bakar andra bakverk med gluten i, i samma lokal.
    Därför är det jättesvårt att fixa fler glutenfria alternativ. man skulle i stort sett behöva ha en helt avskild lokal för det glutenfria för att det skulle få kallas glutenfritt och det är det nog inget ställe som kan erbjuda.

    Dessutom är det betydligt svårare att baka klassiska bakverk om de ska vara glutenfria. Degen/smeten osv får helt andra egenskaper utan gluten och få bagare/konditorer har utbildning och kunskap om det.
  • Anonym (Fv)
    rere88 skrev 2016-07-10 15:14:48 följande:

    Svara gärna på mitt formulär och har ni andra saker ni söker eller vill ge mer detaljerad feedback får ni gärna skriva det i kommentarerna här :)

    Länk till frågeformulär:

    doodle.com/poll/btimt2urvitfpymf


    För mig betyder kvaliteten och råvarorna allt om jag ska handla ett bakverk.
    Bra mjöl, riktigt smör och grädde, bra kryddor, tid, omtanke och kunskap. Gärna krav-märkt eller eko. Inte färgämnen, tillsatser och billiga sämre alternativ såsom margarin och ett billigt mjöl.
    Jag lägger mkt hellre pengar på bättre kvalitet på ett bröd eller ett bakverk där jag vet att detta uppfylls än att köpa en tårta som på ytan är snygg men där smak och råvaror inte har prioriterats.

    Tänk Sebastien Boudet och hur han använder råvaror.
  • emmakatta

    Ett ställe där man kan köpa små goda mackor i storlek med en bulle. Ofta finns äckliga bakverk (jag gillar nästan inget fikabröd) eller jättemackor som ser goda ut men skulle räcka till en hel lunch. Är man då ute efter att fika finns inte mycket att välja på.

  • rere88

    Många tankar om allergier märker jag.

    Ja man kan inte garantera glutenfritt om man använder mjöl i samma lokal, men man får minimala spår i det man bakar.

    Allt går inte att göra glutenfritt och nötfritt men mycket går att anpassa efter allergier.

    Jag går i tankar om att starta ett café i framtiden där jag erbjuder folk att lägga beställning om man har allergier och vill ha en speciell sorts bakverk.

    Ett café för mig har ett sortiment av bullar, bröd, fikabröd, bakverk, tårtor och småkakor.

    En trevlig miljö där man känner doften av nybakta bullar och råvarorna smakar dom de ska... ex vanilj kräm ska smaka vanilj.. Man Ska Känna Smaken Av Den Frukt eller De bär Som använts I bakverket.

    Jag funderar även att driva det efter temadagar... vad många inte vet är att det finns många fler dagar än fastlagsdagen, kanelbullens dag osv. Som ger en dag åt att hylla ett bakverk... ex mazarin dagen, gräddtårtans dag eller granatäpplets dag.

    Svåraste som jag har märkt är att komma på ett namn samt att hitta en lokal :)

  • Anonym (nyttigt)
    rere88 skrev 2016-07-10 20:40:04 följande:

    Många tankar om allergier märker jag.

    Ja man kan inte garantera glutenfritt om man använder mjöl i samma lokal, men man får minimala spår i det man bakar.

    Allt går inte att göra glutenfritt och nötfritt men mycket går att anpassa efter allergier.

    Jag går i tankar om att starta ett café i framtiden där jag erbjuder folk att lägga beställning om man har allergier och vill ha en speciell sorts bakverk.

    Ett café för mig har ett sortiment av bullar, bröd, fikabröd, bakverk, tårtor och småkakor.

    En trevlig miljö där man känner doften av nybakta bullar och råvarorna smakar dom de ska... ex vanilj kräm ska smaka vanilj.. Man Ska Känna Smaken Av Den Frukt eller De bär Som använts I bakverket.

    Jag funderar även att driva det efter temadagar... vad många inte vet är att det finns många fler dagar än fastlagsdagen, kanelbullens dag osv. Som ger en dag åt att hylla ett bakverk... ex mazarin dagen, gräddtårtans dag eller granatäpplets dag.

    Svåraste som jag har märkt är att komma på ett namn samt att hitta en lokal :)


    Se bara till att det finns goda, nyttiga alternativ. Det saknar jag. Oftast finns det bara trista alternativ om man vill hålla sig ifrån socker. Alltid detta jävla socker i allt, suck. 
  • EnAnonumius
    Anonym (??) skrev 2016-07-10 18:04:30 följande:
    Vad är en "äkta" schwarzwald tårta då?
    Ja inte den svenska ursäkten iallfall, med marängbottnar. Eller den andra som många använder sig av fluffiga bottnar med "hasselnötter".

    Och ja jag har ätit den äkta. Långt mycket godare än fejken som vi har i Sverige.

    Fluffiga chokladbottnar som man penslar med körsbärbrännvin (Kirchwasser), så använder man mellanlägg med grädde och körsbärsgele. 
    Ett tjockt lager med grädde som man täcker hela tårtan med och så garnera man sedan med choklad (riven eller chokladflak) och så skall det vara en band av körsbär.
    Det finns en äkta variant som man inte ha kirchwasser med men i övrigt samma.



    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (??)
    EnAnonumius skrev 2016-07-11 01:51:34 följande:

    Ja inte den svenska ursäkten iallfall, med marängbottnar. Eller den andra som många använder sig av fluffiga bottnar med "hasselnötter".

    Och ja jag har ätit den äkta. Långt mycket godare än fejken som vi har i Sverige.

    Fluffiga chokladbottnar som man penslar med körsbärbrännvin (Kirchwasser), så använder man mellanlägg med grädde och körsbärsgele. 

    Ett tjockt lager med grädde som man täcker hela tårtan med och så garnera man sedan med choklad (riven eller chokladflak) och så skall det vara en band av körsbär.

    Det finns en äkta variant som man inte ha kirchwasser med men i övrigt samma.


    Låter som black forest cake ju ^_^
  • sextiotalist

    Små kakor. Allt för ofta är kakorna eller bullarna lagom för tre.

Svar på tråden Vad söker ni hos ett bageri/konditori?