• Swagger

    Vad är det här för blomma?

    Kan du hjälpa mig med vad det är för blomma på bilden?


  • Svar på tråden Vad är det här för blomma?
  • Swagger

    Den slog ut i morse. Jag vet att den får ganska stora frökapslar, men det syns inget av det ännu. Jag hade tänkt att samla fröna från den, men åker bort 1,5 veckor nu, men den borde väl inte hinna producera frön och skjuta iväg dem på 1,5 veckor.

    Jag har tänkt sätta en liten påse runt frökapseln när den dyker upp...

  • LB2016
    Swagger skrev 2016-07-12 14:51:56 följande:

    Verkar vara denna då, eller?
    Fast min har lite bruna fläckar på bladen.

    en.wikipedia.org/wiki/Hemerocallis_lilioasphodelus


    De är jättefina! Och de flesta är dyra i butik. Så bra idé att samla frön. Nej tror inte att de kommer släppa frön så snabbt..

    Det finns olika arter liljor.
    Trumpetlilja,brandlilja,madonnalilja osv. Så vet inte exakt vilken art din är men tror att det är den som du skicka länk på.

    Ifall du skriver liljor på Google så kommer de ut alla arterna.
  • Primulina

    Hej

    Det där är ingen Hemerocallis utan en lilja av släktet Lilium. Det är en lökväxt så har du tur kommer fler upp bredvid nästa år. Liljor finns i massor av olika färger så kan bli en annan färgav fröna. Mina Liliums har dock aldrig fröat av sig självmant utan jag har förökat dem genom att försiktigt gräva upp sidolökar och planterat på nytt ställe.

    Hoppas lyckas med fröna alltid spännande och så egna frön. Annars kan du hoppas p sidolökar til nästa år. Borde inte vara nått problem att va borta 1,5 vecka.

  • Swagger

    Tack för svar.

    När jag fick reda på att det var en lilja så googlade jag runt lite vid tillfälle. Det finns ju mängder av liljor.
    Kanske kan det vara en bulbiferum? Jag måste nog googla runt lite mer...

    Lilium verkar det också finnas flera sorter av. Ska kolla lite på det också.

    Jag läste att fröna kommer 4-6 veckor efter blomning och de kommer nog fortfarande blomma när jag kommer hem igen...
    Läste också att en del liljor får bulbillor, annars är ju sidolökar bra, eller lökfjäll (om det nu var så det hetta). Om jag förstod saken rätt så oavsett metod så är tiden för det ca 4-6 veckor efter blomning(?).
    Jag ska testa och se om jag kan få några frön, men jag ska även hålla utkik efter bulbillor och troligen kollar jag lite försiktigt efter sidolökar också.

    Jag läste att både frön och lökarna kan ta 2-4 år att ens gro och ge blad. Det kan ta så mycket som upp till 8 år att få en blomma...  Jag förstår att de kan vara dyra då...

    Om jag inte missförstod så ger lökarna en likadan blomma, men fröna en ny individ så då kan blomman ha en annan färg.

    Får se om jag lyckas. Jag flyttar i januari och som ni förstår så är det inte jag som planterat dessa. Jag är inte ens trädgårdsintressear egentligen... Men det här ska bli ett intressant projekt.

    Om någon vet mer om liljor eller mer exakt vilken sorts lilja det kan vara jag har så tas all hjälp tacksamt emot.

  • Swagger
    Primulina skrev 2016-07-12 19:28:24 följande:
    Hej
    Det där är ingen Hemerocallis utan en lilja av släktet Lilium. Det är en lökväxt så har du tur kommer fler upp bredvid nästa år. Liljor finns i massor av olika färger så kan bli en annan färgav fröna. Mina Liliums har dock aldrig fröat av sig självmant utan jag har förökat dem genom att försiktigt gräva upp sidolökar och planterat på nytt ställe.

    Hoppas lyckas med fröna alltid spännande och så egna frön. Annars kan du hoppas p sidolökar til nästa år. Borde inte vara nått problem att va borta 1,5 vecka.
    Det är min tredje sommar med denna blomma och den har blommat varje år, men det har aldrig kommit upp fler intill den så om det ska ske tror jag den behöver lite hjälp på traven...

    Fast jag vill försöka få med mig en till tomten jag flyttar till.
  • Swagger

    Vid en första abnblick såg det ut att kunna vara en
    lilium concolor var. coridion
    men jag tror inte det. Beskrivningen av bladen samt google images på bladen ser inte alls ut att stämma.
    Min blomma har inte alls långa smala blad. Bladen är dessutom rätt tjocka. Jag får googla vidare.

  • Swagger

    Jag tror följande stämmer in väldigt väl

    Först ut är de asiatiska hybriderna som kallas flockliljor eftersom de har flera klockor per stängel. Ofta nämnds de i katalogerna som Lilium x hollandicum de är hybrider bl.a. mellan tigerliljan, Lilium longifolium, eldliljan Lilium davidii och den europeiska brandliljan Lilium bulbiferum

Svar på tråden Vad är det här för blomma?