Inlägg från: Anonym (Lite kluven) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lite kluven)

Kalla styvpappa för pappa??

Jag tycker normalt att barn får bestämma själva. Och om bonusföräldrar är okej med att kallas mamma/pappa så är det då okej.

Men då jag själv har en vännina som påminner om dig ts, där hon träffade en ny man när barnet var runt 1 och barnet kallar den killen för pappa för att mamman och bonuspappan vill det, alltså lärt barnet att säga pappa om bonusen trots att barnet har en närvarande biopappa så vet jag inte alltså.. Barnet är så litet och ni borde varit tydliga med de olika rollerna, när barnet kan förstå så är det liksom upp till barnet.

men hur som, detta barn som min väninna har är 6 år nu, och fick nyligen veta att pappaThomas inte är hennes pappa utan hennes låtsaspappa. Du kan tänka dig situationen va? När hon förstår skillnaden, en person hon trott var hennes pappa pga att ingen riktigt förklarat för henne, inte är hennes riktiga pappa. 

Jag tycker inte att man ska förvirra barn, men på samma gång ska barnen, om det känns rätt för dom och bonusen kunna kalla en annan mamma/pappa. Men då gäller det att man förklarar för barnet.

Denna mamma och bonuspappa har heller inte berättat för ytligt bekanta att han inte är biologisk pappa till barnet, så när det har uppdagats att han inte alls är pappa så har det också blivit konstigt. 

Så som sagt, är kluven. Kan förstå om biopappan tycker att det är jobbigt, och risken finns ju att han eller någon i hans närhet kanske berättar för barnet att nej xxx är inte din pappa på riktigt. Och tänk dig själv ett barn som har en förälder ena dagen och dagen efter är det inte ens riktiga förälder. För ett litet barn är det ganska tufft. Så förstår dom skillnaden så är det okej, annars bör man vara väldigt tydlig med vilka roller de olika vuxna i barnets liv har. Vad händer om ni separerar? Är han fortfarande hennes pappa med umgänge osv? 

Svar på tråden Kalla styvpappa för pappa??