• badrap
    Äldre 24 Jul 09:58
    1427 visningar
    10 svar
    10
    1427

    Hur mycket förstår första barnet av "mammas mage"

    Hej alla.

    Jag har en dotter på snart 15 månader och plussade nu i veckan 5+ veckor.

    Allt är ju så tidigt men undrar ändå hur min dotter kommer förstå av det som händer.

    Att magen växer, där inne är en bebis, du kommer få ett syskon.... Osv.

    Även om jag är glad det är liten tidsskillnaden mellan dem är det ju synd att missa hela det spännande uppståndelsen som är att få syskon men ...

    Ja, hur var era småttingar när ni väntade barn nr 2?!

    Förstod dem mer och mer?!

  • Svar på tråden Hur mycket förstår första barnet av "mammas mage"
  • badrap
    Äldre 24 Jul 10:13
    #1

    Ingen..

  • Äldre 24 Jul 10:16
    #2

    Våran grabb förstod inget av det där. Han var 18 månader när jag blev gravid.

    Han såg ju att magen växte såklart. Däremot så accepterade han henne på en gång så fort hon var född. Som att han ändå undermedvetet förstod att det skulle hända något.

  • Äldre 24 Jul 10:26
    #3

    Min dotter var bara 7 mån när jag plussade med andra barnet och nej hon förstod inte. Däremot tog hon omställningen med en lillasyster helt galant. Hon var bara 16mån när lillasyster föddes och var redan från start underbar med bebisen. Nu väntar jag nr 5 i v 34 och nu förstår alla dom 4 yngre exakt. Men då är ju den nu yngsta 3,5 år så hon har full koll på bebisen i mammas mage. Däremot tror jag det kan bli en chock för henne sen när lillebror väl är här. Jag tror hon kommer bli svartsjuk. Inte vara minst längre. Dom andra tre kommer klara det bra. Dom
    har ju alla småsyskon sen innan liksom.

  • Äldre 24 Jul 10:27
    #4
    viseversa skrev 2016-07-24 10:26:28 följande:

    Min dotter var bara 7 mån när jag plussade med andra barnet och nej hon förstod inte. Däremot tog hon omställningen med en lillasyster helt galant. Hon var bara 16mån när lillasyster föddes och var redan från start underbar med bebisen. Nu väntar jag nr 5 i v 34 och nu förstår alla dom 4 yngre exakt. Men då är ju den nu yngsta 3,5 år så hon har full koll på bebisen i mammas mage. Däremot tror jag det kan bli en chock för henne sen när lillebror väl är här. Jag tror hon kommer bli svartsjuk. Inte vara minst längre. Dom andra tre kommer klara det bra. Dom
    har ju alla småsyskon sen innan liksom.


    Alla dom 4 äldre ska det såklart vara
  • Äldre 24 Jul 11:08
    #5

    Min stora är 19 mån och lillasyskon kommer om 2 månader. Han förstår inte att det är en bebis i magen men han fick en docka som han bär runt på och pussar på. Kallar den för bebii. Kör runt den i lära gå vagnen och matar den med flaska.
    Han är väldigt fascinerad när han ser bebisar på bild tex blöjpaket/tv och i verkligheten. Vill gå fram och titta, säger bebii bebii. Jag försöker prata mycket om mammas mage och bebisar, tänker det kanske hjälper lite att förstå iaf.

  • Caramb­olan
    Äldre 24 Jul 12:10
    #6

    Ett så litet barn har väl heller inte riktigt tidsperspektivet ännu. Det är svårt att greppa saker som ligger flera veckor fram i tiden. Till och med "igår" och "imorgon" har varit väldigt abstrakta koncept för mina barn till nån gång vid tvåårsåldern.

  • badrap
    Äldre 24 Jul 12:22
    #7

    Fint och läsa om andra.. Ja, så är det ju. Klart dem förstår mycket på sitt egna sätt men inte på samma sätt som lite äldre hade gjort.

    Synd man missar den där ett till syskon är på väg spänningen men men

  • Äldre 24 Jul 15:26
    #8

    Min son är 2 år och 3 mån. Jag är gravid i vecka 25. Han förstår att det är bebis i magen och pratar om det, pussar och kramar "bebisen" i magen mm

  • Äldre 24 Jul 22:08
    #9

    Min dotter är två och blir storasyster om fyra veckor. Hon pratar mycket med och om bebisen i mammas mage. Lägger undan leksaker och så som lillasyster ska få leka med.
    Det är ju svårt att veta hur mycket hon egentligen greppar men jag har sett till att hon fått vara med i förberedelser och så hela vägen. T ex så köpte vi ny säng till henne eftersom bebisen kommer att behöva spjälisen och det pratade vi mycket om. Samma när vagnen åkte fram så pratade vi om att bebisen ska ligga i vagnen och hon ska stå på ståbrädan.
    Det ger ju sig när bebis väl är här men det bästa man kan göra är väl att prata mycket med dom och inkludera dom så mycket som möjligt tänker jag :)

  • Äldre 24 Jul 22:23
    #10
    badrap skrev 2016-07-24 12:22:28 följande:

    Fint och läsa om andra.. Ja, så är det ju. Klart dem förstår mycket på sitt egna sätt men inte på samma sätt som lite äldre hade gjort.

    Synd man missar den där ett till syskon är på väg spänningen men men


    Fast det är ingen direkt spänning i det. Tid är svårbegripligt för barn, vilket gör att de inte har någon som helst koll på vad när bebisen förväntas födas. Barnen tar saker för vad det är, en dag i taget och så länge du inte kan förklara det med i morgon eller med veckodagar så är det för långt fram för att greppa. Min 3 åring var gärna med i förberedelserna för lillasysters ankomst, men det var först 1-2 veckor innan hon kom som vi kunde prata om det på riktigt och faktiskt bara vänta. Allt innan det var som någon diffus framtid. Självklart kunde han känna och titta på magen, det kommer er stora också kunna. Jag hade även en doppler hemma och den gillade han att lyssna med :)
Svar på tråden Hur mycket förstår första barnet av "mammas mage"