• Äldre 24 Jul 15:58
    5127 visningar
    13 svar
    13
    5127

    När borde jag vara orolig? (dotter som är sen i talet)

    Hej!

    Vad har ni för erfarenhet av barn med sent tal? Jag vill gärna ta del av era erfarenheter då jag börjar undra lite med mitt eget barn varför det aldrig drar i gång ordentligt.

    Jag har en dotter som fyllde 2 år i mars. Hon har mycket bra finmotorik och har länge kunnat öppna tex hårt åtdragna nagellack. Hon målar och ritar och inte bara "kludd" utan vad vi uppfattar strategiskt utplacerade sträck, prickar och klumpar. Vi uppfattar henne som väldigt sympatisk som tröstar när någon är ledsen, klappar och kelar med katterna och hundarna på ett väldigt mjukt sätt.

    Det verkar som om hon förstår det allra mesta vi säger till henne. Potträningen är på G att börja lossna. Hon är helt enkelt en jättego liten tjej som vi uppfattar som väldigt intelligent och självsäker. Men hon säger ytterst få ord. Dessutom är det några ord som kommit och sen inte återkommit. I höstas sa hon tack och varsågod, men sen försvann det och så har det varit med en del andra ord också. Just nu säger hon okej, såja (när hon tröstar) hej och hejdå. Hon babblar och ljudar så gott som hela dagarna i ända och sjunger gör hon också men det kommer liksom aldrig i gång ordentligt med talet.

    I övrigt är hon väldigt kommunikativ, vi förstår precis vad hon vill utan att hon behöver använda ord. Ett jäkla humör har hon också som är väldigt bestämd och vet vad hon vill :)

    Ibland tänker jag att hon är så uppe i annat i sin utveckling att hon inte har tid att börja prata, men jag börjar undra ändå iom att hon lägger en del ord bakom sig och inte använder dom igen. BVC sa i våras att vi inte borde oroa oss på länge, men jag kan inte låta bli att fundera ändå. Har ni liknande erfarenheter? Borde jag vara orolig eller släppa det där med talet och bara vara glad över att hon är en så härlig personlighet med egen vilja och roliga grejer för sig?

  • Svar på tråden När borde jag vara orolig? (dotter som är sen i talet)
  • Äldre 24 Jul 17:13
    #2
    jannepapp skrev 2016-07-24 16:37:55 följande:

    Ena sonen sa knappt ett knyst före tre, sen kom det rena rama Niagarafallet. Jag tror inte jag skulle oroa mig så värst mycket, det låter ju som att allt är som det ska i övrigt?


    "tappade" din son ord också eller var han bara tyst fram till 3 år?

    Jag vet att jag är lite (okej rätt mycket :)) av en hönsmamma och att det är många barn som börjar prata sent. Förutom att hon är väldigt liten och petite för sin ålder tycker jag annars hon är helt normal.
  • Äldre 24 Jul 18:02
    #9
    Lena skrev 2016-07-24 17:55:01 följande:

    Leker hon med ljud eller är hon tyst? Vår dotter var nästan helt tyst så vi fick tid hos logoped vid 2.5. Där gjorde vi utredning och började med tecken till tal och det gjorde stor skillnad. Nu vid 4.5 pratar hon mycket med otydligt. Vi har återbesök hos logopeden om en månad.

    Även vår dotter tappade ord. Sen kunde hon härma allt och sjöng med perfekt uttal. Logopederna sa det berodde på hon inte kunde generalisera ljud utan lärde sig ord för ord. Vissa barn är så bara och de kommer in i språket bara senare.


    Min dotter är mycket ljudlig! Hon använder mycket tonlägen. Är hon arg låter hon arg och skäller på låtsasspråk. Är hon glad så låter hon glad osv. Hon har på det viset väldigt mycket röst eller hur jag ska uttrycka mig. När hon leker så sjunger hon mycket.
  • Äldre 24 Jul 18:08
    #10
    Meriall skrev 2016-07-24 17:18:34 följande:

    Förstår hon mer än vad hon kan säga? Isf skulle jag inte vara orolig. Däremot om hon inte förstår mer än vad hon säger...


    Ja, jag tycker hon förstår det mesta vi säger till henne.

    Just nu är hon en riktig härmare och gör precis som vi gör. Hon stoppar om sina gosedjur i sängen, hon låtsassover, pussar våra hundar godnatt, älskar att sno mitt smink och sminka sig, lagar mat osv osv. Så visst fattar hon saker och ting och är som en liten svamp som vill lära sig.
Svar på tråden När borde jag vara orolig? (dotter som är sen i talet)