• Äldre 25 Jul 09:09
    3725 visningar
    9 svar
    9
    3725

    Barnvagn på landet som ryms i litet bagageutrymme

    Nu när jag är i slutet av vecka 20 börjar jag känna lite panik över att jag ännu inte har bestämt mig för vilken vagn som passar.

    Till första barnet hade jag en Emmaljunga duo edge som jag älskade.

    Nackdelen med den var att den var lite för tung för mig som har dåliga leder samt att den är för stor och otymplig för att jag ska kunna ha med den i bilen eller åka tåg för att hälsa på släkten.

    Jag vill ha en vagn som är lätt att köra, lätt att fälla ihop och lyfta.

    Den ska klara av att köras på grusvägar då det är det vi har att gå på här på landsbygden.

    Den måste rymmas i bagageutrymmet på en Volvo 850, alltså ingen kombi.

    Vill inte byta bil då vi har två andra bilar med bra lastutrymme. Men en av dem kan jag inte köra pga saknar c- kort och den andra kan iaf bara jag och bebis åka i (lastbilsreggad med bara ett passagerarsätet) och vi har två andra barn också Så när jag ska iväg själv med alla barnen måste vagnen få plats i Volvon.

    Vi får ju snö här ute ibland med, fast sambon plogar vägarna ordentligt så vilken vagn som helst borde kunna rulla på det underlaget.

    Jag är kort, ca 160 cm varför jag egentligen föredrar knäledshandtag på en barnvagn. Med teleskophandtag kan jag sällan ta ut stegen och samtidigt ha bekväm höjd för armarna.

    Vagnar jag tittat på som faktiskt verkar få plats är Britax Smile 2 och Beemoo premium duo. Beemoo har dock inte knäledshandtag men den var väldigt lätt att köra och jag behövde inte korta ner steget. Med terränghjul på tror jag att den skulle vara lätt och bra som promenadvagn på grusvägarna. Nackdelen är väl kort suflett, men den gick tydligen att byta ut. Kändes rejäl och inte så plastig alls trots det låga priset.

    Finns det någon annan vagn jag har missat som jag borde kolla på?

  • Svar på tråden Barnvagn på landet som ryms i litet bagageutrymme
  • Äldre 25 Jul 09:49
    #2
    Kirsty skrev 2016-07-25 09:22:38 följande:

    Jag köpte en kronan när jag väntade mitt första barn. Behövde också en terränggående vagn som fick plats i bilen (hade då en Peugeot 107, alltså väldigt liten bil och en Citroen C5, i C5an skulle dock även 4 hundar få plats). Tyckte den funkade fint till ändamålet. Använde dock oftast sjal eller bärsele för barnet var inte så förtjust i vagn. Köpte en babyjogger när sonen blev större och den var verkligen supersmidig som resevagn men hjulen funkar sämre på grusväg.


    Då fick liggdelen plats att ligga ovanpå chassit va?

    Har provkört Kronan och tycker att den är lätt att köra, men tung att lyfta och det är ju en bit att lyfta om den ska med i bilen. Nackdelen med min bil är ju också att jag inte kan lasta på höjden där bak. Ett chassi får plats, även tex Emmaljunga, men då får liggdel eller sittdel inte plats och med 3 barn och 2 vuxna som tar upp alla platser kan jag inte få in det någon annan stans heller
  • Äldre 25 Jul 16:15
    #6
    amalie79 skrev 2016-07-25 15:13:44 följande:

    Vi hade en Kia ceed, ej kombi när sonen kom i januari . Fick plats med vagnen i bilen så det är en bra vagn att rekommendera. Framför allt chassit blir litet!

    Nu har vi bytt upp oss till en större Kia men har fortfarande ingen kombi o den får plats.

    Vi har en brio smile men ingen skillnad i storlek så mellan den o den nya vad jag förstår.

    Har förstått att priset är en aning högre nu men fortfarande har den ett humanare pris än många andra o är väldigt mycket vagn för pengarna


    Ja, den såg ju ut att bli väldigt platt och kompakt vilket är det jag önskar. Att den sedan har lufthjul och knäledshandtag är ett stort plus. Sufletten verkar dessutom vara väldigt lång och det är väldigt positivt då det blåser mycket året om där vi bor och det finns få skuggplatser på gården.

    En kompis hade just Brio Smile men hon sa att sufletten låter mycket och det tyckte hon var störande. Därför tyckte hon att vi skulle satsa på att köpa ny vagn då sufletten låter mindre från årsmodell 2015 eller 2016.

    Men en suflett som låter känns som en petitess när man bor på landet med traktorer, maskiner och pågående renovering samt vindkraftverk bakom knuten. Är därför lite i valet och kvalet om det verkligen är värt att köpa en ny Britax Smile när det ändå är sista barnet. Kommer inte några syskon som ska åka i vagnen efter denna.
  • Äldre 26 Jul 07:48
    #8
    MeandHim skrev 2016-07-26 00:03:59 följande:

    Prova nya Emmaljunga nxt90 den blir otroligt liten ihopfälld, edgen är bland de största... Brio... Ganska dålig vagn för pengarna... Tycker jag. Åk till en butik o prova.

    Kronan skulle jag skippa för tillfället... Bolaget går inte så bra just nu.


    Nackdelen med Emmaljunga nxt90 är att den saknar fjädring. Har provkört andra vagnar utan fjädring på våra grusvägar och det blir tungt samt direkt plågsamt med stötarna för mina leder. En annan nackdel är priset. Som sista vagn till sista barnet vars pappa alltid har oljiga händer kan vi räkna med att vagnen troligen inte kommer att säljas vidare utan går till skrot. Då tycker jag att det är för mycket pengar. Annars kommer jag nog alltid att ha ett gott öga till just Emmaljungas vagnar.
Svar på tråden Barnvagn på landet som ryms i litet bagageutrymme