• Anonym (Ander­s)
    Äldre 26 Jul 21:04
    12070 visningar
    114 svar
    114
    12070

    Tror ni jag har rätt till CSN

    Jag har blivit antagen till en högskola i holland from september. Jag har velat studera i flera års tid och är överlycklig. Är bosatt i holland sedan 2009. Nu när jag ska ansöka om CSN så blir jag mycket orolig.

    Det finns tydligen ett krav på bosättning att man ska ha bott i Sverige i två av de senaste fem åren. Det kravet uppfyller ju inte jag. Men det står att CSN kan göra undantag på kravet på bosättning. För er som orkar hjälpa mig så saxar jag in det här:


    I vissa fall behöver du inte uppfylla kravet på bosättning för att kunna få studiemedel.


    Det gäller om du


    ska studera inom EU/EES eller i Schweiz, är samhällsintegrerad i Sverige och omfattas av EU-rätten eller
    är barn till en migrerande arbetstagare eller egenföretagare i Sverige.

    När CSN bedömer om du är samhällsintegrerad i Sverige, väger vi exempelvis in medborgarskap, tid som du bott eller arbetat i Sverige, familjeband och kunskaper i det svenska språket.


    Du omfattas av EU-rätten om du


    är svensk medborgare som ska studera i ett annat EU-land och hindras från att röra dig inom EU
    är migrerande arbetstagare eller egenföretagare i Sverige som ska studera inom EU/EES eller i Schweiz
    är familjemedlem* till en migrerande arbetstagare eller egenföretagare i Sverige och ska studera inom EU/EES eller i Schweiz
    är turkisk medborgare och barn till turkisk medborgare som är arbetstagare i Sverige. Du ska också ha varit bosatt i Sverige tillsammans med din förälder.
    har permanent uppehållsrätt i Sverige och ska studera inom EU/EES eller i Schweiz.

    *) Om du är barn till en migrerande arbetstagare eller egenföretagare i Sverige omfattas du av EU-rätten oavsett i vilket land du ska studera.

    Så vad tror ni? Behöver jag inte uppfylla kravet på bosättning? Jag ska ju studera inom EU, jag är samhällsintegrerad i sverige, men omfattas jag av EU-rätten?

    Min pappa är även egenföretagare i Sverige men han är ju inte migrerande? Han är ju helt enkelt svensk, precis som jag.

  • Svar på tråden Tror ni jag har rätt till CSN
  • Anonym (Ander­s) Trådstartaren
    Äldre 26 Jul 23:16
    #5
    mamma1970 skrev 2016-07-26 21:13:37 följande:

    Men varför ska du utnyttja svenskt CSN, om du inte har bott här på 7 år?


    Anonym (nej) skrev 2016-07-26 22:16:30 följande:

    Jag tror inte att du har rätt till CSN och det hoppas jag verkligen stämmer. Varför ska du överhuvudtaget söka CSN i Sverige när du bott utomlands i över 7 år?


    Ja vad tror ni själva, kanske för att jag är svensk medborgare? Jag är aldrig utskriven från Sverige och 100% svensk. Så sjukt fientliga svar alltså.

    M1rella skrev 2016-07-26 22:35:38 följande:

    Om du inte har bott i Sverige sedan 2009 så är du för länge sedan utskriven från Sverige och har så inte rätt till CSN. Du får se om det finns motsvarande i Holland istället som du kan söka.


    Nej jag är inte utskriven, är fortfarande mantalskriven på svensk adress.

  • Anonym (Ander­s) Trådstartaren
    Äldre 26 Jul 23:59
    #8
    Anonym (nej) skrev 2016-07-26 23:48:56 följande:
    Om du utan avbrott bott utanför Sverige i 7 år så ska du va utskriven. Har du inte anmält det så har du gjort fel.

    Åh självklart ska du inte va rätt till csn.
    Varför tycker du det är så självklart att jag som svensk inte ska få CSN, när man inte ens behöver vara svensk för att få CSN? Räcker med uppehållstillstånd. Jag har för tusan bara varit och arbetat i Holland. Det står alla fritt att göra så inom EU.

    För övrigt är det ett LÅN som jag självklart måste betala tillbaka oavsett var jag bor. Har du nåt emot om jag går till en svensk bank också eller? Kanske bara får gå till holländska?
  • Anonym (Ander­s) Trådstartaren
    Äldre 27 Jul 00:10
    #12
    M1rella skrev 2016-07-26 23:55:13 följande:
    Det tvivlar jag på.

    Svensk medborgare är du självklart ändå. Men du har inte bott i Sverige sedan 2009 och är därför inte skriven där, dvs du står som utvandrad.
    Jag är i sverige flera gånger om året, Har bara valt att jobba i utlandet. Jag kan logga in på skatteverket med e-leg och då står min mammas adress där som vanligt. där jag bor när jag är i Sverige, och där jag är just nu. Så nej jag står inte som utvandrad.
  • Anonym (Ander­s) Trådstartaren
    Äldre 27 Jul 00:13
    #13
    M1rella skrev 2016-07-27 00:04:02 följande:
    För att du inte BOR i Sverige och inte har bott i Sverige på många år! Därför har du inte rätt till CSN.
    Vad spelar det för roll tycker du??
    Anonym (U) skrev 2016-07-27 00:08:00 följande:

    Får du bostadsbidrag från sverige om du skulle behöva?

    Sjukersättning?

    Barnbidrag?

    Socbidrag vid behov?



    Det är ett lån. Får jag inte gå till en svensk bank heller?
  • Anonym (Ander­s) Trådstartaren
    Äldre 27 Jul 00:24
    #16
    M1rella skrev 2016-07-27 00:17:30 följande:
    Det spelar ingen roll. Du är utskriven från Sverige. Att din mammas adress strå där är för att du har uppgett den som tillfällig adress i Sverige, inget konstigt alls. Men du BOR inte i Sverige och har så inte gjort på flera år. Du är med andra ord utvandrad/utskriven. Så nej, du har INTE rätt till CSN eller andra bidrag.

    Däremot så hade du förmodligen kunnat få csn om du hade studerat i Sverige, dvs en svensk utbildning även om du inte bor där.
    Nej jag har aldrig uppgett någon adress som tillfällig adress. Jag har alltid stått skriven där.
    M1rella skrev 2016-07-27 00:19:13 följande:
    Du får gå till vilken bank du vill. Men troligen blir du inte beviljad lån på en svensk bank i Sverige för att finansiera studier eller bostad utomlands.

    Du får göra som alla andra holländare, se dig för ett motsvarande csn där.
    Jag är inte holländare och jag är tyvärr inte berättigad till deras studielån.

    Klart jag kommer få CSN. Så är det bara. Om en famlijemedlem till en turkisk medborgare har rätt till CSN så har jag.
  • Anonym (Ander­s) Trådstartaren
    Äldre 27 Jul 00:42
    #18
    M1rella skrev 2016-07-27 00:31:26 följande:
    Ja, då är det den adressen som du har i Sverige.

    Om du inge är berättigad till deras studielån får du nog hitta andra vägar att finansiera dina studier på.

    Du bor inte i Sverige och ska inte läsa någon svensk utbildning vilket innebär att du inte är berättigad till CSN.
    Man måste inte heller bo i Sverige för att vara berättigad till CSN, och man måste inte heller läsa en svensk utbildning. Det går utmärkt att studera utomlands. Nu råkar det stå att man ska ha bott i Sverige i två av de senaste fem åren men tro inte att jag tänker låta detta stå och falla på en sådan fånig klausul.

    Jag ska bumpa min tråd när jag har fått mitt CSN beviljat.
  • Anonym (Ander­s) Trådstartaren
    Äldre 27 Jul 11:15
    #33
    M1rella skrev 2016-07-27 09:47:30 följande:
    Du uppfyller ju inte kraven för att få csn. Står ju svart på vitt. Visst du kan tycka det är en töntigt klausul men det är regler och krav som csn har. Bara att acceptera.
    Nej, det accepterar jag inte. :) Jag har redan ansökt så vi får väl se hur det går. Som sagt, jag ska bumpa tråden när mitt CSN blir beviljat.
    elin1989 skrev 2016-07-27 10:40:04 följande:
    Jo, så enkelt är det. Om TS hade följt reglerna och ändrat sin adress när hon flyttade så skulle hon inte få csn. Men eftersom hon inte har gjort det och fortfarande är skriven i Sverige så vet inte csn att hon har varit i Holland och csn kommer att bli beviljat. Jag bor utomlands sedan 2008 och står som utvandrad men det är för att jag har upplyst skatteverket om det. Min vän som har bott här lika länge ändrade sin aldrig adress, hon fick csn utan problem eftersom det enda csn kollar är folkbokföringen.
    Tack för värdefull info elin1989.
    M1rella skrev 2016-07-27 11:00:01 följande:
    Man blir utregistrerad automatiskt efter 5 år. Så ja, ts är utregistrerad och har då inte rätt till CSN.
    Ja men vi säger väl så då. Konstigt bara att jag stod som folkbokförd när jag loggade in på skatteverket igår.
  • Anonym (Ander­s) Trådstartaren
    Äldre 27 Jul 14:03
    #41
    Anonym (nej) skrev 2016-07-27 12:52:55 följande:
    Jag förstår inte hur du själv kan anse att du skulle ha rätt till csn?
    Därför att jag är svensk förstås, det är väl självklart. Vilket år som helst bor jag i Sverige igen permanent. Att det ska bli sånt tjafs på er för att jag jobbat några år i Holland. Som om man vore en landsförrädare. Utbildningen jag ska gå är högt ansedd internationellt och sedan står jag till svensk arbetsmarknads förfogande.
    Anonym (omg) skrev 2016-07-27 13:14:22 följande:

    Du ska studera i Holland men klarar inte av att lyfta luren och ringa csn för att fråga. Okej! Du lycka till med studierna.


    Jag väntar nog hellre bara in deras beslut tack.
    Anonym (Py) skrev 2016-07-27 13:14:00 följande:

    Kan tillägga att jag även har rätt till tyskt barnbidrag, tysk föräldrapenning, tysk sjukförsäkring, tysk pension, tysk a-kassa etc. Allt detta har jag rätt till för att jag verkar i Tyskland. Förstår inte varför du gör skillnad på dessa bitar?


    Skulle gärna förklara för dig varför men inte i denna tråd. Tycker de flesta reagerar oerhört torrt och otrevligt. Som om jag vill "utnyttja" för att jag vill ta CSN-lån, herregud det är ett lån. 
  • Anonym (Ander­s) Trådstartaren
    Äldre 27 Jul 14:44
    #43
    Anonym (nej) skrev 2016-07-27 14:14:31 följande:
    Jaha så bara för att du råkar vara född i Sverige så ska du för alltid ha tillgång till alla förmåner som finns i Sverige oavsett vart du faktiskt bor och lever?

    Du påpekar hela tiden att det är ett lån. Fine. Du kommer alltså inte att ansöka om bidragsdelen?
    Japp, just så.

    Jodå jag tackar och tar emot bidragsdelen också.

    Jag kräver inget, jag frågar bara. Detta ligger i CSN:s händer nu.
  • Anonym (Ander­s) Trådstartaren
    Äldre 27 Jul 15:37
    #47
    M1rella skrev 2016-07-27 15:29:43 följande:
    Du kräver ju att få csn trots att du inte uppfyller kraven.
    Nej, jag kräver inget. Jag har lämnat in en ansökan, inte en stämning.
  • Anonym (Ander­s) Trådstartaren
    Äldre 27 Jul 15:46
    #50
    elin1989 skrev 2016-07-27 15:39:27 följande:
    Men du har ju egentligen inte rätt till CSN.. det kommer att bli beviljat men hade du följt reglerna så skulle du inte få det. Jag skulle också tackat och tagit emot men enda anledningen till att du får csn är ju att du inte har berättat sanningen...
    Jag tror att om man räknar ihop den sammanlagda tiden jag befunnit mig i Sverige de senaste fem åren så blir det ungefär två år. Jag är idrottare och det har blivit en del längre träningsperioder i Sverige. Dock inte bott här två år i sträck, som de ber om. Så du har helt rätt elin1989!
  • Anonym (Ander­s) Trådstartaren
    Äldre 27 Jul 23:27
    #58
    M1rella skrev 2016-07-27 18:26:21 följande:

    Ts, är du ens behörig åldersmässigt att söka högre utbildning eller ens mogen för det?

    Verkar inte som det...


    Ja då, jag är redan antagen så sug på den. ;) Jag har ju redan varit på skolan och genomfört färdighetstest, IQ-test och intervjuer, och jag blev behörig. Du har säkert rätt i att jag är omogen. Jag minns en äldre lärarinna där som ville lära mig ett och annat om man säger så. Vid ett tillfälle vidrörde hon mitt lår. Men jag är mycket äldre än vad jag ser ut.
  • Anonym (Ander­s) Trådstartaren
    Äldre 27 Jul 23:33
    #61
    Notetur Nomen skrev 2016-07-27 23:26:13 följande:

    Första undantaget som du anger i din ts: "

    ska studera inom EU/EES eller i Schweiz, är samhällsintegrerad i Sverige och omfattas av EU-rätten" säger ju att du visst kan ha rätt till CSN? Fattar inte vad alla i den här tråden snackar om.


    Jag är tveksam till om jag omfattas av EU-rätten.
  • Anonym (Ander­s) Trådstartaren
    Äldre 27 Jul 23:35
    #62
    M1rella skrev 2016-07-27 23:32:35 följande:

    Fast ts är inte ssmhällsintregerad i Sverige då han är utflyttad för länge sedan.


    Då vet du inte vad det innebär att vara samhällsintegrerad. Nog är jag samhällsintegrerad i Sverige alltid, de ränderna går inte ur så fort. :)
  • Anonym (Ander­s) Trådstartaren
    Äldre 27 Jul 23:50
    #67
    M1rella skrev 2016-07-27 23:43:22 följande:
    Inte på det sättet som CSN menar.
    "När CSN bedömer om du är samhällsintegrerad i Sverige, väger vi exempelvis in medborgarskap, tid som du bott eller arbetat i Sverige, familjeband och kunskaper i det svenska språket."

    På vilken punkt menar du att jag inte skulle vara samhällsintegrerad, M1rella?
  • Anonym (Ander­s) Trådstartaren
    Äldre 28 Jul 00:06
    #77
    Notetur Nomen skrev 2016-07-27 23:41:44 följande:
    Varför i hela friden skulle du inte göra det?
    Du har nog förstås helt rätt, Notetur Nomen. Jag misstolkade nog innebörden av permanent uppehållsrätt. Och då står det ju plötsligt helt utan tvivel att jag kommer bli beviljad mitt studielån. Inte för att jag tvivlade särskilt länge. Märkligt ändå hur missunnsamma de flesta i tråden var. Hur kan du tro att DU skulle ha rätt till CSN? Så lät det, ungefär.
  • Anonym (Ander­s) Trådstartaren
    Äldre 28 Jul 00:53
    #83
    M1rella skrev 2016-07-28 00:45:03 följande:
    Du har ju fortfarande inte bott 2 år av de senaste 5 åren i Sverige, vilket är ett krav.
    Ja M1rella jag har förstått att du väldigt ogärna ser att jag blir beviljad CSN. Omogen bedragare som jag är. Om du vill kan jag meddela dig senare hur det har gått?
  • Anonym (Ander­s) Trådstartaren
    Äldre 28 Jul 01:09
    #87
    Anonym (Olika) skrev 2016-07-28 00:58:09 följande:

    Ts, har du anmält till folkbokföringen när du har varit utvandrad så att myndigheterna har koll på det?


    Nej, det är väl inte så noga? Det kanske ser ut i TS som att jag har varit helt emigrerad, men jag har egentligen inte vandrat någonstans. Jag har alternerat mellan Sverige och Holland.
    M1rella skrev 2016-07-28 01:00:53 följande:
    Återigen, ts har inte varit bosatt i Sverige i 2 av de senaste 5 åren. Vilket är ett krav som ALLTID måste uppfyllas.
    Anonym (Anders) skrev 2016-07-28 00:53:41 följande:

    Ja M1rella jag har förstått att du väldigt ogärna ser att jag blir beviljad CSN. Omogen bedragare som jag är. Om du vill kan jag meddela dig senare hur det har gått?



    Förlåt, men läser du verkligen vad det står? "Kravet på bosättning" är att ha bott 2 av 5 år, och det står "i vissa fall behöver du inte uppfylla kravet på bosättning".
Svar på tråden Tror ni jag har rätt till CSN