• Anonym (Simon­e)
    Äldre 29 Jul 11:02
    950 visningar
    6 svar
    6
    950

    Få pappan att känna sig mer delaktig?

    Jag och min kille har två småbarn. Han är snickare och jobbar 26 mil hemifrån och är bara hemma på helgerna, och jag känner att han inte är så delaktig med barnen. Han tar sällan initiativ med dem och sådär. Är rädd att han är orolig för vad jag ska säga om det han gör, om det är fel och inte på mitt sätt och sådär. Jag tror att han känner sig lite utanför. Han brukar "kompensera" (något jag bara spekulerar) med att köpa saker till dem. Hur får jag honom att känna sig mer delaktig? Ska jag lämna dem ensam en helg? Han har aldrig haft dem båda ensam i mer än typ tre timmar. Ska jag fråga vad han tycker om saker, och be om råd trots att jag inte behöver?

  • Svar på tråden Få pappan att känna sig mer delaktig?
  • Äldre 29 Jul 12:07
    #1

    Flytta familjen dit han jobbar så ni får familjetid och kan dela på ansvar mm.

  • Caramb­olan
    Äldre 29 Jul 20:20
    #2

    Han kanske kan ta sin halva av föräldraledigheten snart?

  • Anonym (Simon­e) Trådstartaren
    Äldre 29 Jul 20:46
    #3
    Carambolan skrev 2016-07-29 20:20:54 följande:

    Han kanske kan ta sin halva av föräldraledigheten snart?


    Nej han ska inte vara föräldraledig och det är vi överens om då det passar oss bäst. Men han behöver ju få känna sig behövd ändå.
  • Anonym (Simon­e) Trådstartaren
    Äldre 29 Jul 20:47
    #4
    Tow2Mater skrev 2016-07-29 12:07:31 följande:

    Flytta familjen dit han jobbar så ni får familjetid och kan dela på ansvar mm.


    Det skulle inte förändra något. Han bor i en lastbil hela veckorna hehe.
  • Anonym (Simon­e) Trådstartaren
    Äldre 29 Jul 20:48
    #5
    Anonym (Simone) skrev 2016-07-29 20:47:12 följande:
    Det skulle inte förändra något. Han bor i en lastbil hela veckorna hehe.
    Herregud lastbil. Husvagn menade jag. Typ en bovagn/barack. Lastbil :'D .
  • Anonym (Kille­)
    Äldre 29 Jul 21:28
    #6

    Självklart behöver han vara ensam med barnen. Och du kanske behöver lite egentid med väninnorna? Åk bort en helg om du inte ammar längre så får han ta dem.

    Och ja, låt han köpa lite barnkläder och så. Eller leksaker med mera. Det är ju inte dina barn, det är ju era...Men säg till vilken storlek på kläderna det ska vara.

    försök att få han att ta lite föräldraledighet. Man får så fin kontakt med barnen och bättre förståelse för sin partner. Det är stor risk att ni cementerar könsrollerna både mellan er och hur barmen tror att det ska funka med t.ex..arbetsuppgifter. nån dag då o då borde väl funka i alla fall?

    Jag ångrar inte en sekund att jag varit pappaledig mycket, även om vi förlorade massa pengar på det.

Svar på tråden Få pappan att känna sig mer delaktig?