• malintherese01

    Nån som har koll på BB-personalens "skyldigheter"?

    Ligger på BB efter att ha fått akut kejsarsnitt med tvillingar. Förlorade 2,6 liter blod så det har dom fått ge mig nytt, plus att jag fått krampanfall utav att stora luftbubblor i mina tarmar. Ingen höjdarsituation med andra ord..

    Nu till min fråga..

    Första natten var personalen inne och erbjöd sig att ta barnen över natten eftersom jag inte ens kunde röra mig i sängen pga smärta. (Pappa behöver sova hemma med våra andra barn) men andra natten hade jag en ny sköterska som inte alls verkade villig att hjälpa till med detta. Jag fick i princip tjata mig till att dom kunde ha barnen. Nu är det tredje natten och samma sköterska kommer in när jag plingar . Fick dumma kommentarer som:

    "Men varför vill du inte ha dina barn hos dig?" Jag förklarar att jag kommer ju inte åt dom när dom spyr, piper, tappar nappen mm.. Vilket sker typ hela tiden. Bara dumma kommentarer från henne och slutar i princip med att hon säger "vi får väl se sen då".

    Ingår det i deras jobb att ha barnen över natt om mamman inte kan eller "får dom lov" att säga nej?

    Nu har jag bunkrat upp dom provisoriskt i min säng för att se om jag kan klara av de själv, för vill inte ens att den bitterfi**an ska ha mina söner.

    Vore otroligt tacksam för svar!

  • Svar på tråden Nån som har koll på BB-personalens "skyldigheter"?
  • M1rella
    nevermind skrev 2016-08-08 21:46:30 följande:

    Vem ska ta hand om barnen om inte mammorna kan?? Det kanske inte finns en pappa i bilden, ska barnen ligga nedbajsade då??


    Självklart ska inga barn ligga nerbajsade. Med det handlar om prioritering. Ibland kan man inte ha barna på natten för att andra saker måste prioriteras. Det ligger oftast fler än EN mamma på bb på natt.
  • Lia4
    Notetur Nomen skrev 2016-08-08 13:11:17 följande:

    Men OCH?!? Då är det ju vården det är fel på och därmed där kritiken ska ligga. Att klaga på den utsatta patienten är fel väg att gå.


    Men gode gud.. Var tror du vi GÖR? Det är knappast personalens fel att det är personalbrist. Du tror inte att vi försöker få mer pengar och personal? Har du missat att helt hur förlossningsvården går på knäna i det här landet?

    Ingen har klagat på patienten. Endast försökt få folk att inse hur situationen ser ut och vad man kan kräva och inte. Är man helt ensam och inte har någon möjlighet till hjälp säger det väl sig själv att personalen får ta barnet ändå! Trots att det blir betydligt svårare att hinna med de ordinarie uppgifterna.
  • Bits1975
    Lia4 skrev 2016-08-09 00:05:49 följande:

    Men gode gud.. Var tror du vi GÖR? Det är knappast personalens fel att det är personalbrist. Du tror inte att vi försöker få mer pengar och personal? Har du missat att helt hur förlossningsvården går på knäna i det här landet?

    Ingen har klagat på patienten. Endast försökt få folk att inse hur situationen ser ut och vad man kan kräva och inte. Är man helt ensam och inte har någon möjlighet till hjälp säger det väl sig själv att personalen får ta barnet ändå! Trots att det blir betydligt svårare att hinna med de ordinarie uppgifterna.


    Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men jag uppfattade det inte som att sign.Notetur Nomen sade att det är fel på själva personalen på BB, utan menade vården, vårdapparaten, systemet, det faktum att förlossnings och vård av mor och nyfödd är så lågprioriterade att det inte tillsätts mer personal oavsett grad eller titel. Och att en del nyblivna mammor känner sig skuldbelagda när de behöver hjälp de första dygnen/dygnet. Så uppfattade jag kommentaren.
  • Notetur Nomen
    Lia4 skrev 2016-08-09 00:05:49 följande:

    Men gode gud.. Var tror du vi GÖR? Det är knappast personalens fel att det är personalbrist. Du tror inte att vi försöker få mer pengar och personal? Har du missat att helt hur förlossningsvården går på knäna i det här landet?

    Ingen har klagat på patienten. Endast försökt få folk att inse hur situationen ser ut och vad man kan kräva och inte. Är man helt ensam och inte har någon möjlighet till hjälp säger det väl sig själv att personalen får ta barnet ändå! Trots att det blir betydligt svårare att hinna med de ordinarie uppgifterna.


    Ingen har klagat på patienten? Har du läst tråden?? Det är många inlägg i stil med att ts borde förstå att det har man minsann inte tid med. Få, om något inlägg alls, från vårdpersonal i stil med att det är förskräckligt att situationen är som den är och att man kan förstå ts, men att det på grund av politik inte är möjligt och att man beklagar upplevelsen.

    Tycker inte det ger ett så empatiskt intryck när vårdpersonal kräver att en sjuk patient ska veta och förstå exakt hur arbetssituationen är, utan att visa förståelse för patientens situation.
    Bits1975 skrev 2016-08-09 06:41:02 följande:

    Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men jag uppfattade det inte som att sign.Notetur Nomen sade att det är fel på själva personalen på BB, utan menade vården, vårdapparaten, systemet, det faktum att förlossnings och vård av mor och nyfödd är så lågprioriterade att det inte tillsätts mer personal oavsett grad eller titel. Och att en del nyblivna mammor känner sig skuldbelagda när de behöver hjälp de första dygnen/dygnet. Så uppfattade jag kommentaren.


    Precis så menade jag, även fast jag också saknar förståelse för patientens utsatthet i den här tråden
  • Bits1975
    Notetur Nomen skrev 2016-08-09 08:51:50 följande:

    Ingen har klagat på patienten? Har du läst tråden?? Det är många inlägg i stil med att ts borde förstå att det har man minsann inte tid med. Få, om något inlägg alls, från vårdpersonal i stil med att det är förskräckligt att situationen är som den är och att man kan förstå ts, men att det på grund av politik inte är möjligt och att man beklagar upplevelsen.

    Tycker inte det ger ett så empatiskt intryck när vårdpersonal kräver att en sjuk patient ska veta och förstå exakt hur arbetssituationen är, utan att visa förståelse för patientens situation.Precis så menade jag, även fast jag också saknar förståelse för patientens utsatthet i den här tråden


    Jag saknar också förståelse för patientens utsatthet i den här tråden, och hur utlämnad man kan vara efter en förlossning och efter det oerhörda i att ha fått ett barn, jag minns hur cool jag kände mig först, för att sedan när jag skrevs ut, vara övertygad om att vår dotter aldrig skulle överleva i min vård, det är ju hormoner och trötthet blandat med lite chock beroende på hur förlossningen gick osv.

    När jag födde mitt andra barn här i sverige hade jag fantastiskt rar personal, men min svägerska som ett år tidigare fick sitt första barn med snitt efter en svår förlossning vid 21 års ålder och var nervös och bad om hjälp vid första blöjbytet under den första natten själv, blev väldigt spydigt bemött av den hon bad om hjälp av, istället för att bara säga, det är lugnt, jag kan stå här bredvid dig, det är alltid lite vingligt i början, etc. Istället för att säga: men hur har du tänkt att göra hemma då??

    Som patient är man ofta utlämnad till andras godtycke, och det är ju ganska jobbigt.

    Jag arbetar på förskola sedan 20 år tillbaks och det är lite samma sak där, föräldrar och små barn (framförallt småbarnen) är helt utlämnande till oss, och jag har sett och hört attityder från personal som ger kalla kårar. Och förskolepersonal har gått på knäna i många år, men en varm och hjälpsam attityd kan man ha ändå.
  • Kasperina
    modsey skrev 2016-08-03 21:52:13 följande:
    Nu ska jag vara sådär jäkla systerligt feministisk. ..men ingen sjuksköterska på någon annan avdelning skulle komma på tanken att köra upp en nyopererad patient efter stor bukkirurgi där denne dessutom förlorad 2.6 liter blod första dygnen för att utföra ett passande av två små andra, eller ens en annan individ. Väcka patienten som är påverkad av morfin att gå upp och lyfta 4-5 kg var tredje timme.
    Jag förstår överhuvudtaget inte din kommentar i relation till mitt inlägg. Citerade du fel inlägg? (inlägg #233)
  • Anne på Grönkulla 1
    modsey skrev 2016-07-31 18:20:15 följande:

    Grattis till tvillingar. Det är fantastiskt kul men också lite mer "jobb "

    Jag snittades med mina och pappan gick bara sova kvar en natt pga platsbrist. Personalen sa att de självklart skulle hjälpa mig. Jag är själv sjuksköterska om än inte på BB. Men det är självklar att du ska få hjälp efter en så stor operation du gjort. Och dessutom med de komplikationer du fått. Tyvärr är inte all vårdpersonal trevlig..det finns bittra dåliga människor där med. Lägg på att det dessutom är svår personalbrist. ..försök stå på dig och smärtorna du har är sk. Reffaird pain. ( ont upp i högra skuldran ?) Be om ordentligt med smärtlindring också för det. Igen Grattis!


    "referred pain" kanske snarare? Var det ssk du var?
  • inlovewithlife

    Jag väntar mitt andra barn men när dottern föddes så hade jag all tid i världen, fullt av hormoner så att jag knappt kunde sova och ville ha henne inne hos mig hela tiden samtidigt som dessutom pappan var med under alla 4 dagar på BB. Han sov ju gott förstås.. jag somnade till slut en natt och vaknade och dottern var inte där. Larmade ju såklart och de kom in med henne. Vi lånade henne bara ett tag - hon är vår lilla prinsessa och du sov ju så gott. De hade matat henne och tagit en vikt osv. Detta var i oktober och det var fullt belastat på vårt BB. Tycker det är väldigt lustigt att du inte får den hjälpen! Sätt ner foten!


    ~*~ Alicia, oktober -13 ~ Lillesyskon, april -17 ~*~
  • modsey
    Anne på Grönkulla 1 skrev 2016-10-22 14:13:34 följande:
    "referred pain" kanske snarare? Var det ssk du var?
    och ändå trots stavfel från min mobil förstod di mig. Fantastiskt
  • modsey
    modsey skrev 2016-10-22 14:27:32 följande:
    och ändå trots stavfel från min mobil förstod di mig. Fantastiskt
    Di betyder du om du inte förstår den felskrivningen så du slipper förfasas.Kyss
  • Vili
    malintherese01 skrev 2016-07-30 23:17:05 följande:

    Ligger på BB efter att ha fått akut kejsarsnitt med tvillingar. Förlorade 2,6 liter blod så det har dom fått ge mig nytt, plus att jag fått krampanfall utav att stora luftbubblor i mina tarmar. Ingen höjdarsituation med andra ord..

    Nu till min fråga..

    Första natten var personalen inne och erbjöd sig att ta barnen över natten eftersom jag inte ens kunde röra mig i sängen pga smärta. (Pappa behöver sova hemma med våra andra barn) men andra natten hade jag en ny sköterska som inte alls verkade villig att hjälpa till med detta. Jag fick i princip tjata mig till att dom kunde ha barnen. Nu är det tredje natten och samma sköterska kommer in när jag plingar . Fick dumma kommentarer som:

    "Men varför vill du inte ha dina barn hos dig?" Jag förklarar att jag kommer ju inte åt dom när dom spyr, piper, tappar nappen mm.. Vilket sker typ hela tiden. Bara dumma kommentarer från henne och slutar i princip med att hon säger "vi får väl se sen då".

    Ingår det i deras jobb att ha barnen över natt om mamman inte kan eller "får dom lov" att säga nej?

    Nu har jag bunkrat upp dom provisoriskt i min säng för att se om jag kan klara av de själv, för vill inte ens att den bitterfi**an ska ha mina söner.

    Vore otroligt tacksam för svar!


    Kejsarsnitt ÄR en stor bukoperation MEN det viktigaste efteråt är snabb mobilisering alltså att snabbt komma igång igen och röra sig därför kan det vara bra att ta sina barn själv även på natten. Med rätt smärtlindring ska det dag 3 vara helt möjligt för dig att ta dig i och ur sängen själv, många snittade mödrar går hem dag 2-3 efter kejsarsnittet om efterförloppet är okomplicerat. Om du har lågt blodvärde kan du vara extra trött efteråt och absolut i behov av mer stöd för att orka men personalens roll och uppgift ligger inte i att ta hand om dina barn under natten utan att stötta dig i att kunna göra det själv. Detta inte av personalbrist utan för att stärka anknytning mor/barn och för din mobiliserings skull.
  • Kasperina

    Jag tror inte att man kan förvänta sig att få avlastning, men däremot tycker jag att man kan förvänta sig att blir respektfullt bemött i alla lägen.

    När yngsta föddes gick jag igenom en hel förlossning inkl 3x15 min krystningar utan krystvärkar för att ingen fattade varför hon inte kom ut, sen fick jag kejsarsnitt. Pga kombinationen hade jag fruktansvärt ont i magen och varken kunde eller fick röra mig första natten. Dottern spydde var 10:e minut precis hela natten, som tur är var min mamma där och hjälpte till. Hon ringde efter personal som kom in och kollade och sa att det berodde på kejsarsnittet. De kom inte in mer under natten. Resten av tiden (4 nätter till) var jag själv. Jag hade asont, men fick klara mig själv. Ingen kom ens och frågade hur det gick eller tittade till oss (kollade blodsockret på dottern varje dygn dock). Jag ringde dock inte efter hjälp, så jag vet inte om det hade funkat. Däremot frågade jag efter mat då de gav mig mat jag är allergisk mot (jag hade lämnat all info, tyvärr är sjukhuskök usla på allergier rent generellt), men de kunde inte göra något. Jag var nysnittad och själv med en nykläckt bebis så jag kunde inte ta mig någonstans heller, utan jag ringde efter hämtpizza

    Det var inte så jävla kul där och då, men jag tänkte att jag MÅSTE ju klara mig själv när jag går därifrån, så jag bölade en stund och försökte sen lösa problemen

Svar på tråden Nån som har koll på BB-personalens "skyldigheter"?