Inlägg från: Anonym (gutgyj) |Visa alla inlägg
  • Anonym (gutgyj)

"Avundsjuk" sambo

TS jag läste inte allt, men jag har också en man som kan vara så där töntig.

I början tog jag åt mig och vände nästan ut och in på mig för att försöka vara alla till lags. Jag blev utbränd.

Det lärde mig att JAG först och främst måste må bra, sen kan jag hjälpa alla andra. MEN jag lärde mig också att makens känslor är HANS, de får han själv ta ansvar för.
    För att ta ex med shoppingen. Han säger att det fick vara för ni var så upptagna med ert, då kan man replikera: Jaha, ja men valde du det kan du inte bli sur på oss för det. Säg det med neutral röst och ta absolut inte på dig ansvar för hans val.

Jag har två barn som bor på heltid, ja två ungdomar ska jag säga, och den ena har AST och tar alltså en del energi och har gjort under uppväxten. Nu när hon klarar sig själv så gör jag saker med den andra dottern själv. Jag märker att min man kan bli irriterad på det, men det skiter jag i. Vill han umgås med mig så får han prioritera. Han har nämligen en hobby som tar en del tid också.

Nu är han sällan sån förvisso, men när han är det så är jag tydlig med att hans val är hans, de tar jag inget ansvar för. Jag är tydlig med när jag ska iväg med något av mina barn själv och jag är aldrig missunnsam med att han ska kunna göra saker själv.
    Jag kan lägga fram ett önskemål om att han ska begränsa sin hobby ibland, vissa perioder är det mycket med den, men om han säger nej, ja då blir jag inte så där barnsligt grinig och ska gå omkring och vara sur och sucka och ha mig. Då hittar jag på något eget skoj istället.

• Anonym (gutgyj)
    Anonym (Neija) skrev 2016-08-08 12:16:59 följande:

Tack så jättemycket för alla svar! Jag har vänt och vridit på alla tankar och synpunkter och funderar massor. Dessa tankar har jag ju umgåtts med i ett par år och känslan av att något är "förvridet och fel" i min relation har sugit så mycket energi, att jag bara orkat med alla "måsten", och då dör ju livsglädjen ut.

Insikten om att jag tagit på mig alla andras känslor är så otroligt stark, att jag inte fattar hur jag kunnat missa att se detta tidigare.

Ett exempel. Jag är ensam hemma med sonen i dag. Vi ska gå ut på långpromenad , handla, laga mat och sen har vi bestämt att vi ska titta på film och äta popcorn.

Mannen kommer hem vid 19-tiden och jag VET att han kommer att säga något i stil med "jaha, ni har redan ätit, det hade ju varit trevligt om vi ätit tillsammans men jaja" sen tar han på sig sin sedvanliga "offermin". Jag får då dåligt samvete, säger något i stil med "ja men du kan ju äta här inne med oss". Han svarar då något i stil med "jo men nu har ni ju redan börjar se filmen, jag kanske också hade velat se den". Då får jag ångest och sen maler irritationen i hjärnan...

Sonen behöver duscha och komma i säng och jag är kvällstrött. Mannen är kvällspigg och förstår inte riktigt att sonen OCH jag behöver komma i säng i tid. Ska vi vänta med att äta tills mannen kommit hem och SEN se på film, så slutar detta ofta med att sonen stimmar rundor och jag är trött och irriterad och sen gnäller mannen över att det är lite tråkigt att komma hem eftersom jag ändå är så trött. Han lägger iofs oftast till att "jag förstår ju det, men ändå..."

I dag tänker jag planera dagen så att den blir bra för mig och mitt barn, PUNKT! Vi ska ha det mysigt, och eventuella synpunkter från mannen kommer att bemötas med "ja, det är ju tråkigt att du inte vill äta här inne, men sätt du dig i köket och koppla av i stället".

Väljer mannen då att sitta i köket och sura tillsammans med sin mobil, så är det ju just så - han VÄLJER det!

Jag vet inte om jag är riktigt mogen för parterapi än, just nu har jag en del jag behöver jobba med när det gäller mig själv. Jag behöver få låta tankarna landa och få lite rätsida på känslolivet.

I natt drömde jag fruktansvärt intensivt! Jag drömde om att jag var ståuppkomiker och uppträdde inför massor av ungdomar. Alla vred sig av skratt och applåderade massor när jag rakryggad och med ett stort leende lämnade scenen. Symboliken känns otvetydig!

Underbart! Det stärker även mig, som ändå kommit en bit på väg med min man att läsa det du skriver.

JA, nu gör det mysigt  för er, din sambo får prioritera annorlunda om han vill vara med er.
Svar på tråden "Avundsjuk" sambo