• Farfallos

    Hur har du det med dina komplex?

    Många trådar här på FL röjer en tragisk självuppfattning där allt annat än perfektion är ett misslyckande. Men vem är perfekt? ...och vem har inte något litet som man är missnöjd med (näsan, rumpan, pitten, brösten, håret mm) och som man har lite komplex för och som man inte exponerar i onödan? Personligen så har jag alltid varit missnöjd med mina "spattiga" ben, mitt risiga hår och frånvaron av öronsnibbar. På senare år har lätt ölmage tillstött, men som jag säger - ingen är väl perfekt, så va fan.

    Men det är ju hur jag uppfattar det och tänker. Hur är det med folk i allmänhet då? Kan ni leva i harmoni med era svaga punkter och små komplex?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur har du det med dina komplex?
  • Butterscotch

    Jag är absolut inte perfekt, fysiskt sett, men det är ok. Jag är ändå grym Klyschigt antar jag, men insidan ÄR ju faktiskt mycket viktigare än utsidan.

  • Farfallos
    Butterscotch skrev 2016-08-08 09:33:25 följande:
    Jag är absolut inte perfekt, fysiskt sett, men det är ok. Jag är ändå grym smile1.gif Klyschigt antar jag, men insidan ÄR ju faktiskt mycket viktigare än utsidan.
    Jag är visserligen inte grym, men förbannat OK
  • Palestrina

    För mig är det en fråga om ålder och mognad. Nog hade jag komplex när jag var yngre och bevisligen felfriare, men nu i mogen ålder har mina defekter ingen riktig betydelse. Jag har då inga komplex i alla fall även om jag är långt ifrån perfekt.

  • Farfallos
    Palestrina skrev 2016-08-08 14:38:21 följande:
    För mig är det en fråga om ålder och mognad. Nog hade jag komplex när jag var yngre och bevisligen felfriare, men nu i mogen ålder har mina defekter ingen riktig betydelse. Jag har då inga komplex i alla fall även om jag är långt ifrån perfekt.
    Så är det nog många gånger ja, när det har gått den vägen (från felfri till insiktsfull). Men om starten var en annan, vart hade du varit idag tror du?
  • Aniiee

    Komplex... och .... "Svaga punkter" är ju inte samma sak. Man HAR komplex FÖR sin "svaga punkter", om man har komplex.

    Till exempel har jag rött hår, vilket kan anses vara en "svag punkt", för småglin tycker om att reta folk med rött hår. Men jag har inget KOMPLEX för det, eftersom jag råkar tycka att mitt hår är fint. Likaledes har jag olika långa ben, så pass att det märks i alla fall ibland. Helt klart en "svag punkt", men inget som stör mig, alltså, inget komplex. Däremot påstår alla runt omkring mig att jag har väldigt vackra, blå ögon, MEN.... eftersom alla andra i min famij har gröna pch bruna ögon (ja, jag vann visst på lotto när jag skapades....), så tycker jag inte alls om mina konstiga brå ögon. Mitt komplex. Jag har också visst komplex för att jag är född i mars, medan ALLA ANDRA JÄVLA FAMILJEMDELEMMAR JAG HAR är födda i augusti. ORÄTTVIST!


    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Farfallos
    Aniiee skrev 2016-08-08 16:36:05 följande:
    Komplex... och .... "Svaga punkter" är ju inte samma sak. Man HAR komplex FÖR sin "svaga punkter", om man har komplex.

    Till exempel har jag rött hår, vilket kan anses vara en "svag punkt", för småglin tycker om att reta folk med rött hår. Men jag har inget KOMPLEX för det, eftersom jag råkar tycka att mitt hår är fint. Likaledes har jag olika långa ben, så pass att det märks i alla fall ibland. Helt klart en "svag punkt", men inget som stör mig, alltså, inget komplex. Däremot påstår alla runt omkring mig att jag har väldigt vackra, blå ögon, MEN.... eftersom alla andra i min famij har gröna pch bruna ögon (ja, jag vann visst på lotto när jag skapades....), så tycker jag inte alls om mina konstiga brå ögon. Mitt komplex. Jag har också visst komplex för att jag är född i mars, medan ALLA ANDRA JÄVLA FAMILJEMDELEMMAR JAG HAR är födda i augusti. ORÄTTVIST!
    Nä, jag vet att komplex och svaga punkter inte är samma sak, men jag hoppades att det skulle framgå av utformningen på frågan att det gällde din egen uppfattning om allt som kan hamna på skalan från "en svag punkt som man ogillar men som man inte ligger sömnlös för" till riktiga komplex. Jag hade helt enkelt svårt att göra denna glidande skala tydlig för dig, men nu kanske du förstår hur jag menade.
  • Aniiee
    Farfallos skrev 2016-08-08 16:46:53 följande:
    Nä, jag vet att komplex och svaga punkter inte är samma sak, men jag hoppades att det skulle framgå av utformningen på frågan att det gällde din egen uppfattning om allt som kan hamna på skalan från "en svag punkt som man ogillar men som man inte ligger sömnlös för" till riktiga komplex. Jag hade helt enkelt svårt att göra denna glidande skala tydlig för dig, men nu kanske du förstår hur jag menade.
    Jag tycker ju kanske att du borde ha hållit dig till ett begrepp och inte blandat, men visst, jag fattar vad du är ute efter.
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Palestrina
    Farfallos skrev 2016-08-08 16:22:33 följande:
    Så är det nog många gånger ja, när det har gått den vägen (från felfri till insiktsfull). Men om starten var en annan, vart hade du varit idag tror du?
    Fast felfri har jag aldrig varit, bara det att det som jag betraktade som defekter förut inte riktigt står i proportion till verkligheten... Men jag är inte säker på att jag förstår frågan, om starten hade varit en annan, på vilket sätt då? Om jag hade haft fler uppenbara defekter, eller ett bättre självförtroende?
  • sextiotalist

    Jag vårdar mina komplex ömt. Jag är ju uppvuxen med mina komplex och känner dom innan och utan ;)

  • Farfallos
    Palestrina skrev 2016-08-09 13:33:10 följande:
    Fast felfri har jag aldrig varit, bara det att det som jag betraktade som defekter förut inte riktigt står i proportion till verkligheten... Men jag är inte säker på att jag förstår frågan, om starten hade varit en annan, på vilket sätt då? Om jag hade haft fler uppenbara defekter, eller ett bättre självförtroende?
    Helt förvirrat, och det är mitt fel. Jag läste för fort och med för få glasögon på näsan. Trodde att du var lika fri från komplex som brister i din ungdom.

    ...och frågan var då redan besvarad av dig, eftersom du startade med komplex som med tiden försvann. Men då undrar jag, upplever du att du mognade eller resignerade?
  • Palestrina
    Farfallos skrev 2016-08-09 17:43:17 följande:
    Helt förvirrat, och det är mitt fel. Jag läste för fort och med för få glasögon på näsan. Trodde att du var lika fri från komplex som brister i din ungdom.

    ...och frågan var då redan besvarad av dig, eftersom du startade med komplex som med tiden försvann. Men då undrar jag, upplever du att du mognade eller resignerade?
    Har inte alla ungdomar komplex för verkliga eller inbillade defekter?

    En dag var komplexen inte längre relevanta helt enkelt. Med tiden gick det upp för mig att andra inte såg på mig lika kritiskt som jag själv gjorde, och efter ytterligare en del tid spelade andras omdömen om mig inte längre någon roll för mitt eget omdöme om mig själv. Numera älskar jag mig själv hel och hållen.
Svar på tråden Hur har du det med dina komplex?