• Mila

Utredning på gång, stötta varandra?

Jag hoppar också in här.

Jag och sambon har försökt i över ett år. Jag har tempat helatiden och använt fertility friend. I våras började jag även med äl-tester och i maj/Juni blev jag gravid. Fick mf en vecka efter.

Vi båda har ett barn sedan innan. Jag kämpade då i flera år.

Nu har vi blivit beviljade utredning och idag ska jag ta prover. Och sambon ska lämna sitt imorgon.

Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ Missfall i juni ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
  • Mila

Hur har det varit för er? Jag lämnade prover i förrgår. Mannen lämnade spermaprov igår. Hälsodeklarationen lämnades i början av september. Hur länge brukar man få vänta och vad händer sen?

Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ Missfall i juni ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
  • Mila
    Madeeleenee skrev 2016-10-13 09:53:40 följande:

Hej! Jag lämnade mina första blodprover den 24 augusti. Veckan efter lämnade sambon spermaprov som vi fick svaret på via brev någon vecka efter, det var normalt. Vi har fått tid hos läkaren på måndag den 17 oktober då vi ska få svar på mina blodrover plus göra VUL. Så för oss har det tagit nästan två månader från första blodprov till första läkarbesök. Vi bor i Mora, vart går du?

Undrar dock en sak, hur kan det komma sig att jag måste väna på svar på proverna tills vi träffar läkaren? Medan sambons resultat skickades med posten? Det hade ju faktiskt kunnat vara ett dåligt besked för honom, men då krävdes inget face to face möte? hhm..

Okej.

Jag gick in på mina vårdkontakter på 1177 så kunde jag se mina provsvar samma dag
  • Mila
    Mjbo skrev 2016-10-13 12:29:03 följande:

Hej!

Ok om jag hoppar in här? :)

Jag och min sambo har idag vart på träff hos läkaren. Hon frågade massa frågor angående vår livsstil och samliv osv, och gjort gynundersökning samt ultraljud på mig. 

Det var ungefär i Juli detta år som jag ringde dem första gången angående ofrivillig barnlöshet. Vi har försökt nu i strax två år själva.Jag har 1 barn sedan tidigare.

Såhär har vår utredning gått till hittills iallafall för de som vill veta :)

*Juli, Ringde dem, fick hem papper vi skulle fylla i och sedan vänta på kontakt.

*Slutet på Augusti lämnade jag blodprover.

* Början på September lämnade min sambo spermaprov

* ca 2 veckor senare fick vi hem papper om att alla prover va normala, både mina blodprover samt sambons spermaprov.

*mitten på oktober nu vart inne på samtal med läkare, som jag skrev här ovan. samt gynundersökning. Kan tillägga att även gynundersökningen va allt ok på, inga konstigheter. 

Nu är planen att jag ska ringa samma dag jag får min mens (borde vara inom ett par dagar) Då, när jag ringer får jag en tid ett par dagar efter min mens är slut (alltså nästa vecka redan), ska jag in på ytterliggare en gynundersökning samt spola äggledare. 

Är allt ok och spolningen går som det ska, alltså att passagen i äggledarna fungerar som de ska, så tyckte dom att vi kan vänta ett par år då vi är unga (25 år både jag och sambo), men det var upp till oss att välja själva som tur är :)

Sedan ca 3 månaders vändetid till IVF.... Så ser det ut för oss! :) Hur går det för er, någon som är ungefär i samma sits som oss? Jag är helt ny på det här ämnet, kan i princip ingenting, mer än vad jag hört av läkarna dom här gångerna jag pratat med dom nu..

Hej! Tack för att du dela med dig :)

Får jag fråga vilken län du är i.

Är det pgr av att de inte hittar några fel som ni får ivf på en gång? De pratade inte om andra behandlingar? Skönt att allt går så snabbt isf :)
  • Mila
    Madeeleenee skrev 2016-10-18 16:51:36 följande:

Hej igen. Var somsagt på läkarbesök igår iom vår utredning. Finns att läsa om högre upp för den som vill.. Gyn sa somsagt att hon såg att jag borde ha ägglossning snart, vad är oddsen? Haha. Trodde henne inte riktigt.. Hon såg en blåsa på nästan 14 mm om jag minns rätt.. Sambon sa att vi får väl köpa äl test och se.. Det var positivt igår när vi kom hem. Provade med både testlagrets och Apotekets egna. Har aldrig fått positivt innan i princip trots flera test om dagen. Testade igen några timmar senare runt 19.00 igår, ännu starkare! Massor med äl flytningar dessutom och känningar, inte ens känt något tidigare på dagen. igen, ironiskt, med tanke på läkarbesöket samma dag.

Vi hade sex senare på kvällen, även haft det lördag och söndag, av ren lust. Den är det inget fel på hos någon av oss tack och lov.

Imorse var Apotekets äl test fortfarande positivt, testlagrets var dock inte lika starkt. Nu i em är båda testen negativa, knappt något utslag alls på teststräcket. Hade känningar inatt, vaknade tom av att det molade i tjejmagen.

Blev ju både glad och ändå besviken att jag fick utslag igår.. För i min hjärna är blåsan för liten för att kunna ha släppt iväg ett dugligt ägg inatt? Är inte jättebra på sånt här med vad jag har kunnat läsa mig till bör blåsan vara runt 20mm för att man verkligen ska ägglossa?

Kan ägget bara förtvina med tanke på att jag får negativa stickor idag? Har det släppt ändå? Eller kan det släppa om några dagar trots positivt äl test igår? Mycket svammel men så mycket tankar.. Hoppas nån kan hjälpa mig..

Ägget släpper bara om det är redo. Kan ju dröja 2 dagar från positivt innan det släpper. Försök att inte oroa dig och ligg på så får du vänta 10-14 dagar :) positivt att du fick positivt test! :)
  • Mila
    Hope7 skrev 2016-10-23 23:04:04 följande:

Jag är från Örebro trakten..

Nån som vet om man får reda på spermie resultatet på första läkar besöket ? Vi ska dit om tre veckor och det är ca tre veckor sen han lämnade provet, men vi har inte fått nå svar. Är rädd att det dåligt om man får reda på det där, annars kunde dem väl skicka provsvaren :/

Min sambo ringde några dagar efter han spela och fick svar. Men hur fick ni tid så fort? Vi lämnade prover för 1,5 vecka sedan i Örebro.
  • Mila
    Hope7 skrev 2016-10-24 11:32:21 följande:

Vi tog kontakt redan i våras och i början av sommaren efter att vi skickat i hälsodeklaration fick vi brev om att vi skulle lämna prover. Det är bara det att vi väntade med att lämna prover till efter sommaren för det har varit mycket annat. Så är nog därför vi fick tiden redan. Och det är flera veckor sen jag lämnade mina prover, jag har hunnit börja med levaxin. Nu väntar jag bara på min mens är på menscykel dag 45 och är trött på denna oregelbundna mens. Är inte gravid, har tagit flertal tester :/

Okej. Vi skickade in början av september, sen låg jag på för att få lämna prover. Hoppas på att vi med får komma snart. Får jag fråga vad du hade i TSH och t4 eftersom du får levaxin?
  • Mila
    Marrelita85 skrev 2016-10-24 23:38:10 följande:

Är det på någon speciell dag i cykeln som man som kvinna får lämna prov? Ska på vårt första möte med BM och steg i utredningen på onsdag och kommer inte i håg hur det var med provlämningen. Kommer vara på dag 18, gissar att jag hade äl i lördags eller söndags. 

Jag fick lämna prover cd3. Sen kan man lämna ca 1 vecka efter äl för att se om man haft äl.
Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?