• LA87

Utredning på gång, stötta varandra?

Upprepade missfall skrev 2017-12-04 08:48:18 följande:
    Jag blir lite förvirrad kring vart du får att jul skulle vara cd 35. Proveran ska ju ge mens efter ca 10 dagar som jag förstått, och då börjar ju en ny cykel. Äl på julafton skulle isf bli runt cd 18 om vi utgår ifrån att du får blödningen på den 10e dagen, och kan stämma ganska bra isf om du inte har en regelbunden menstruation. Eller hade du mens naturligt bara nån vecka innan du börja me provera o de är därför NC kallar de cd 35? :S

Om du inte ska ta några äl-test under cykeln, ska ni istället göra vul för att kontrollera äl? Eller hur ska ni få nån hint om när det är dags? :S

Ska du inte göra något vul så hade ja nog ändå kört äl-test. Eftersom du tempar oxå så märker du ju nån dag efter positivt test om tempen stiger, o då vet du ju om de va ett ägg som släppt.

Hej!

Nu har jag äntligen fixat inlogg till mitt konto igen, sorry för förvirringen detta är alltså samma som Alicia :)

Ja men precis, om min "naturliga"/gamla cykel skulle fortsätta, oavsett Provera. Jag förstår inte riktigt om proveran liksom startar en ny cykel eller egentligen bara skapar en blödning. Om proveran bara skapar en blödning och inte räknas som en ny cykel - så har jag ÄL vid jul, annars blir det ännu längre fram antar jag eftersom jag har så långa cykler. Men vem vet, de kanske också blir kortare nu efter proveran. De kommer ju garanterat bli kortare om jag får börja med Letrozol eller liknande ägglossningstimulerande så småningom.

Jag vet faktiskt inte vad för typ av tester vi kommer ta för att bekräfta ÄL. Jag får höra med läkaren nästa gång vi ska dit när vi fått provsvaren. Jag har ju fortfarande inte fått ta de initiala blodproverna, ska göra det på mensdag 3 så hoppas proveran kickar igång allt snart :) Men kanske är det som så att jag kan ta ÄL-test när jag går på Letrozol, trots att jag har PCO. Men såklart bäst om det blir VUL och man får det bekräftat på "riktigt".

• LA87
    Upprepade missfall skrev 2017-12-05 13:46:49 följande:

Okej då hänger jag med lite bättre :) När blödningen kommer så startar en ny cykel, det är därför du ska ta blodproverna på dag 3 för att hormonerna ska vara runt en viss nivå cd 3.

Angående äl-testerna har jag tyvärr inget bra svar. Men i kombination med tempning så märker du ju om det var en riktig äl eller bara en ökning utan att släppa ägg så jag tänker att då kan det ju vara en bra hint ändå med äl-test. Alltså att det inte funkar bra med pcos är ju för att testet kan bli positivt även när ingen äl sker. Så att ligga varje gång det blir positivt skadar ju inte. Sen bekräftar du med tempningen nån dag efter om äl har skett eller inte. Förstår du min tanke? :)

Tack för svar! Ja men precis, har ju inget att förlora på att prova ÄLtest och sen får jag det bekräftat med NC om inte annat.

Blödningen kom imorse så nu påbörjas en ny (förhoppningsvis kortare) cykel, ska ta blodprover i övermorgon. Och på måndag blir det spolning och sedan ska vi träffas igen och gå genom alla provsvar. Så skönt att allting är igång nu.

:)
  • LA87
    Sessan79 skrev 2017-12-12 20:31:45 följande:

Hej, hoppar in här i tråden. Jag och min man håller på med utredning. spolade äggledarna igår, usch! Hon tyckte det såg ut som passage, såg iaf inget stopp som tur är. Nu ska maken lämna prov och nästa vecka får vi svar, så nervöst!

Exakt samma sits här. Spolade äggledarna i måndags (såg bra ut), har tagit blodprover och mannen lämnat prov. Nästa vecka är det uppföljningsmöte. Nervöst!!! Hoppas på goda resultat för oss båda så fortsättningen på denna resa går så smidigt som möjligt. :)
  • LA87
    Sessan79 skrev 2017-12-14 19:52:48 följande:

Kul med en i exakt samma sits! Vilket landsting tillhör ni? Vi bor i Sthlm

Ja, skönt med samma i fler sits. Även om de gärna hade fått vara en roligare sits vi satt i ;)

Samma här, Sthlm. Utredning på Sophiahemmet, ni då? Jag har PCO-äggstockar så troligen ägglossar jag ej ordentligt. Men väldigt spänd inför provsvaren på tisdag :)
  • LA87
    Sessan79 skrev 2017-12-16 08:54:17 följande:

St Göran går vi på. Hur vet du att du har PCO-äggstockar? Såg de något på vul?

Till oss har dom inte sagt något alls förutom att jag har ett litet myom och något litet på ena äggstocken som förmodligen är endometrios.

Yes, de har sett de flera gånger på VUL, har sånna ?pärlband?. Så har vetat det i flera år. Därav visste jag att den dagen vi börja försöka skulle de bli svårt. Har väldigt långa cykler och tempar med NC, så har dock fått ägglossning några gånger i år enligt temperaturökning och sen mens.

Vad är myom? Okej. Hur länge har ni försökt på egen hand?
  • LA87
    Sessan79 skrev 2017-12-18 20:02:17 följande:

Myom är ofarliga muskelknutor som kan sitta i tex livmodern. Om de är för stora eller sitter fel till kan de försvåra att bli gravid...

vi har försökt ett år, men jag har ett barn från tidigare äktenskap. Ni då?

Lycka till imorgon!

Jag förstår! Hoppas de håller sig små och okomplicerade!! :)

Började försöken innan sommaren.

Återbesöket gick bra. Min mans värden var toppen och mina blodprover bekräftade pco. Vet ej vad värdena låg på för min del, måste fråga. Gjorde även VUL och hon kunde se en äggblåsa som kanske var på g (10mm) så ska faktiskt dit i morgon igen. Har den växt ytterligare blir det en spruta senare för att den ska lossa. Annars blir det provera för att framkalla mens och sen påbörja letrozol kur 1 följt av spruta och med två besök i veckan för att kolla hur det tar sig.

Känner mig hoppfull :)

Hur har det gått för dig? Hinner ni få fler svar innan jul.
  • LA87
    Sessan79 skrev 2017-12-20 17:09:27 följande:

Oj, mitt inlägg kom inte med. Skönt att det gick bra för er! Vi får svar imorgon...

Håller tummarna!! Berätta hur det gick sen. :)
  • LA87
    Sessan79 skrev 2017-12-21 22:25:14 följande:

Tack för tumhållning! Det gick bra, inget fel på makens spermier, jag hade ett normalt amh för min ålder och fri passage. Vi bestämde oss för att försöka någon månad till och ev be om remiss till IVF i vår. Kanske är dumt att vänta, men när det inte fanns några direkta "fel" så vill vi ge det en chans att lyckas naturligt.

Vad skönt att höra!! Då vet man att man gjort sitt iaf i form av tester och utredning.

Jag tror inte det är dumt att avvakta lite. Njut av jul och nyår och kanske en nystart nästa år :)
Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?