• Nykär15

Utredning på gång, stötta varandra?

Ellencassandra skrev 2017-01-09 16:46:37 följande:
    Jag förstår! Men vad är lutinus? Är lite ny på sånt där..

Det är bara å vänta.. Tycker det är så jobbigt å vänta. Man vill bara veta nu. Går runt å känner efter hela tiden.. Man blir lite tokig. Å så säger folk men försök å tänk på nåt annat. Men det går ju typ inte haha. Sen funderar jag på hur jag kände i min förra graviditet men kmr knappt ihåg för då gick jag ju i tre månader gravid utan å veta.. Men minns att jag hade svårt att äta å mådde lite illa..
    Lutinus är progesteron som man tar via slidan för att stötta upp för slemhinnan och lättare kunna behålla en graviditet. Man kan ha sämre egen produktion när man blir lite äldre, det går heller inte överdosera men måste börja tas när man är säker på att ÄL är över och det är först då man börjar producera det själv i kroppen. Är man inte gravid så sjunker mängden progesteron och mensen kommer. SÅ om jag inte får plus måste jag sluta ta dem, annars kan mensen förskjutas och det vill man ju inte. Så därför testar jag alltid lite innan BIM, från ÄL+10, så om två dagar...
  • Nykär15
    Upprepade missfall skrev 2017-01-10 12:31:26 följande:

Hej, hoppas det är okej att jag hoppar in här.

Läser ofta på familjeliv men har aldrig vågat skriva något själv tidigare.

Jag har ett barn från ett tidigare förhållande, som blev till utan problem. Har nu försökt i 3,5 år o fått 3 + som alla resulterat i tidiga missfall. Har blivit väldigt uppgiven efter varje missfall så det har blivit en paus i försökandet efter varje gång. Senaste missfallet var under våren 2016, och sen oktober har vi försökt igen.

Missfallsutredning påbörjad i början av december, och ska tillbaka 25e januari för att få alla provsvar samt prata om ev behandling. Men jag har redan fått de flesta provsvaren som alla ska ha sett jättebra ut, så ja tror inte det kommer hända så mkt efter den här utredningen :(

Jag känner mig inte alls nöjd med utredningen, eller tjejen som gjort den. Har vart där 2 ggr, båda besöken var klara på 30 min. Ja är ganska blyg så jag vågar inte riktigt ställa frågor, och hon verkar heller inte vilja ha några. Sambon var sjuk första besöket men det tyckte hon inte var något problem för han behövde inte vara med. Några prover på honom tyckte hon heller inte var nödvändigt, eftersom vi inte har problem att bli gravida. Men som jag förstått det så brukar man ta blodprov för att kontrollera mannens kromosomer, som kan va en orsak till missfall? Vill göra en ny utredning på hos nån annan, men de kändes krångligt nog att få komma o göra den här. Vet inte ens vart jag ska vända mig för att få göra en nån annanstans, utan att behöva betala flera tusen för en privat utredning..

Jag hade ägglossning igår, och vi hade sex i tors, fred och lördags men söndagen kändes det alldeles för pressat så vi valde att nöja oss för den här gången o hoppas de funkar ändå. Så nu återstår den ca 2 veckors långa väntan.. Jag förväntar mig dock ingenting, o skulle vi nu ändå ha tur att få ett pluss så kommer det ju ändå bara sluta i ett missfall :( Börjar ge upp hoppet totalt, vilket gör sambon småsur. Men samtidigt så växer mitt första barn o börjar nu bli ganska stor. Vill inte försöka flera år till o sen börja om småbarnsåren igen när sonen är stor nog att börja sköta sig själv.

Förlåt för långt inlägg, ni får säga till om ni inte tycker de passar in här.

Usch vad jobbigt...har med två missfall, ett tidigt och ett sent bakom mig så vet hur ledsen man är och hur rädd man är att när man väl får plus igen att det ska skita sig. 

Mitt tips är att skriva ner alla funderingar du har och ta med till nästa besök. Fråga om spermaprov och blodprov på mannen. Vilka prover har de tagit på dig? Ibland kan medicinering hjälpa även om man inte hittar något fel på proverna, ex Lutinus efter ÄL för att lättare kunna behålla en graviditet. 

• Nykär15
    Pinglann skrev 2017-01-10 22:14:14 följande:

Hos oss var det viktigt att partner var med första gången, sen gick jag dit själv. Rätt så skönt då han slipper ta ledigt. Jg ska dit förmodlingen bästa vecka för att få letrazol nu, rätt så skönt att få börja med något igen. Nu har jag gula flytningar efter äl, någon mer som har haft det?

Brukar ha lite span på mina flytningar, gula har jag nån gång runt en vecka efter äl när jag inte är gravid, och de har varit vita/vattnigare de gånger jag vart gravid. Men det där kan nog vara högst individuellt som precis allting annars :)
  • Nykär15
    Pinglann skrev 2017-01-10 22:54:29 följande:

Jag har haft gula innan mens, har även haft vita ibland inget alls. Nu efter bara 2-3 dagar efter äl så är dom gula och sega. Nu märker man alla förändringar och letar efter en massa symptom. Tror säker att jag blir sken gravid igen!! *suck* hoppas verkligen att vi alla lyckas snart och kan lägga allt detta bakom oss. Skönt att kunna prata av sig här med.

Ja ett galet analyserande pågår när man försöker bli gravid och jag vet inte hur många gånger jag lyckats vara skengravid, även om jag säger åt mig att inte gå och hoppas för mycket..och så blir man besviken varje gång mensen kommer. 

Jag hoppas med vi alla snart kan lägga detta bakom oss och få gå med stora magar i vädret och längta efter varsitt litet mirakel Hjärta

• Nykär15
    Norrlandskvinnan skrev 2017-01-11 13:41:07 följande:

Hej på er! Nu var det ett tag sedan jag var inne i gruppen. Har haft ett litet juluppehåll. Imorgon ska jag göra en genomspolning av livmoder och äggledare. ÄR SJUKT NERVÖS!! Har ni gjort det någon gång? Isånnafall hur var det? 

En annan grej också. Jag hade ett TSH på 3,8 som gynekologen sa var BRA. Dock så ringde dom upp mig förra veckan och ville att jag skulle ta ett nytt TSH för att värdet var för högt. Varför sa dom inte det på en gång!! :( Vet ni något om TSH?

Angående HSS så har jag gjort det...på återbesöket 4 veckor efter min andra operation efter vårt MA i somras, som var en hysteroskopioperation. Jag tyckte det gick bra under hela undersökning, bara mest obehag och lite för många personer i rummet för min smak. Men ändå bra. Sen ca 10 min efter när vi var på väg därifrån i bilen så hade jag hemska kramper så vi fick stanna, fick knappt luft. Satt i ca 20 minuter och jag var helt slut efter. Min syrra hade samma. Men jag tror det är bra ta lite smärtstillande ex Ipren och Alvedon ihop innan. 

TSH, jag hade 4,9 på mitt provsvar på vår utredning. Min läkare sa att man ska ligga under 2 om man vill bli gravid och sen när man är gravid. Så jag fick börja med Levaxin omgående. Det kan ta allt från 1-3 månader att sänka värdet och man kan inte chockhöja med medicin heller då alla svarar så olika så de säger man ska börja på 25 första tiden och sen ta nya prover efter 4-6 veckor. Jag lämnade nya prover i måndags och hoppas innerligt de har gått neråt nu...en månad sen jag började med Levaxin. Blir man gravid ska man löpande ta prover och behöver i de flesta fall öka dosen Levaxin, missfallsrisken är stor med för högt TSH, de tror vi förlorade vår lilla i somras pga det Gråter helst som mitt värde förmodligen var ännu högre då när jag var gravid, men jag hade ju ingen aning om detta...

• Nykär15
    Norrlandskvinnan skrev 2017-01-11 20:59:59 följande:
    Tack för snabbt svar! okej, då kanske det blir levaxin för mig med imorgon. Hoppas ändå på en IVF remiss!! :/
    Hoppas det går bra för dig idag! Uppdatera oss gärna. Men du ska nog absolut få Levaxin om du ska göra IVF, de flesta kliniker är rätt petiga med ett värde på 2 eller under.
    Madeeleenee skrev 2017-01-12 07:43:17 följande:

Hej alla! Andra kuren letrozol här. Haft mkt känningar sista dagarna och igår fick jag pos äl test på dag 14 så kroppen verkar svara bra vilket känns skönt. Bara att hålla tummarna att 'grabbarna' och 'tjejerna' har världens party i äggledarna nu!:)

Härligt! Håller tummarna!
    Pinglann skrev 2017-01-12 08:53:42 följande:

Ringde precis mottagningen, kommer få letrozol nu då pergo finns inte längre. Hur många tabletter kommer det i förp ni som har tagit det? Biverkningar?

Jag har fått utskrivet en förpackning med 30 tabletter, tar dubbeldos så för mig räcker det till tre omgångar. Har precis tagit den andra. Är på ÄL+10 men tror inte det blev nåt denna gången heller...

• Nykär15
    Pinglann skrev 2017-01-12 20:53:02 följande:

Nykär 15 har du haft några äggblåsor förra gången? Jag ska ta letrozol från dag 3-7, pergo tog jag 5-9. Han bara med en omgång av pergo och tog dubbeldos, hade 3 stora äggblåsor men det blev inget:( denna cyklen blev det ingen stimulans få det va stängt så jag ska börja om drygt 2 veckor med dom.

Vet ej...de kollar inte med UL där jag går, så jag är liksom lämnad till att hoppas att det släpper ett ägg vilket känns lite tröstlöst...men har bett om att få UL och spruta för att lossa nästa cykel...får se om de går med på det Obestämd
  • Nykär15

Ja precis väldigt deprimerande då man inte ens vet om man mognar några ägg...hon sa bara; är du inte gravid efter tre omgångar så lägger vi en ny plan för dig då....

Så ja, snart får jag nog påbörja sista kuren. Men ska tjata en gång till om UL, hade ju känts värt att isf få en spruta som lossar ett ägg om det mognat tillräckligt.

• Nykär15

Här var det mens igen..så bara börja på ny omgång Letrozol och hoppas på nästa ÄL...suck.

• Nykär15
    Ellencassandra skrev 2017-01-17 09:36:13 följande:
    Åh va synd! Hoppas det tar sig nästa omgång!!
    Tack...hoppsa det med. Men just nu känns det mest hopplöst, men det gör det ju alltid första mensdagen. Sen måste man bara hämta upp sig och försöka igen,vi längtar för mycket till målbilden för att ge upp ju.
Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?