• Nykär15

Utredning på gång, stötta varandra?

Pinglann skrev 2017-01-26 11:24:55 följande:

Nykär: vad skönt med goda nyheter! Man får hoppas man blir gravid och kan berätta för alla. Hur kommer det sig att du har typ ägglossning på dag 10? Hur lång cykel har du??

Jag har normalt ÄL på CD12 men nu när jag stimuleras så mognar ju äggen bättre och snabbare pga medicinerna, och då kan ÄL komma 1-2 dagar tidigare. Men ÄL är ju inte idag, jag var ju bara på UL idag så om jag skulle vänta in egen ÄL så hade nog äggen släppt först om ett par dagar. Men eftersom vi är osäkra på om de släpper trots att de är mogna så ska jag ju ta en spruta ikväll som gör att de släpper eftersom de var mogna i storleken för det. Och då kommer de släppa inom 36 timmar ungefär, så blir ju nästan samma utfall som om vi hade väntat in min egen ÄL. Skillnaden är ju att man kan vara mer säker på att den faktiskt sker. 

Jag hade positivt ÄL-test på CD10 förra månaden med och mensen kommer i relation till det. Och så länge äggen ser bra ut så är det ingen fara att den är tidig, har ju fått både Letrozol och Gonal-F för att mogna dem. Min cykel är ca 26-28 dagar vilket är inom spannet för normalt

• Nykär15
    Marrelita85 skrev 2017-01-27 15:45:55 följande:

Men åh så roligt för er! Följer tråden lite titt och tätt orkar dock inte aktivt skriva då det bara är negativa tankar just nu. 

Måste kännas bra att ni ändå får hjälp både tabletter samt att ni nu äntligen får ta ägglossningsspruta! Håller tummarna för er. =) 

Ja det känns jättebra, mer hjälp kan man ju typ inte få i sin egen cykel...bara ligga och hålla tummarna nu!
  • Nykär15
    johannajw skrev 2017-01-28 11:42:19 följande:

Absolut kan du dricka vin! Jag tror att de är upp till v12 som man kan dricka utan att göra någon större skada. :)

Efter bekräftat plus ska man absolut inte dricka! Alkohol är skadligt i det tidiga skedet.
  • Nykär15
    Rosenblad skrev 2017-01-31 13:07:19 följande:

Hej, första gången jag skriver i "svårt att få barn" istället för "planerar barn". Vi har försökt ca 17 gånger och har nu gjort utredning med blodprover och VUL. Fick svar idag att alla prover är normala. Känns bra.. MEN han går inte vidare med vår utredning mer?! Han skrev bara att han tipsar oss att göra ivf behandling. Privat alltså. Men tanken är vell att han ska skicka remiss så vi får stå i kö via landstinget? Men han skrev bara att vi kan göra ivf tack och hej. Kan jag begära remiss eller är det han som avgör om vi ska få det eller inte även om han skrev att vi behöver ivf? :S

Har man gemensamma barn, är över/underviktig eller är för gammal får man inte via landstinget. Men om inget av det stämmer på er så hade jag ringt och kollat och isf ska han ju skicka en remiss?? Kan vara svårt få nån annan att göra det som inte gjort utredningen så jag hade ringt och bett om förtydligande om vad han menar. 
  • Nykär15
    Ellencassandra skrev 2017-02-01 20:05:37 följande:

Mina äl tester blir inte starkare än såhär. Både förra månaden å denna blev det såhär. Testet e taget den 29e jan å nu dagarna efter har det knappt dykt upp ett till streck..
    Förra gången jag hade ett liknande streck fick jag mens två veckor efter..

Är inte van vid just dessa stickor, använder Testlagrets. Men har sett en jämförelsebild på tre tester i samma urin varav denna stickan inte visade fullt positivt men digitalt gav glad gubbe. Nu tar jag Ovitrelle denna månanden för att lossa äggen så då kan jag inte ta stickor, men hade bestämt för mig själv att skaffa digitalt nästa gång för att slippa utläsa streck, det hade fått mig att slappna av lite, För jag får sällan fullt starka heller och det har fått mig att tvivla på om äggen släpper som de ska...
  • Nykär15
    Ellencassandra skrev 2017-02-02 08:28:55 följande:
    Okej! Dom digitala ska ju va bättre! Har ju också den där med glad gubbe men har aldrig fått positivt på den.. Tycker det e jobbigt å ta den då det står att man inte ska ha kissat på 4 timmar innan.. Det är väldigt jobbigt för mig haha.
    Märker du på nåt annat sätt att du har äl? Ont i magen eller så?

OK ja det är jobbigt att hålla sig länge, men alternativt kan du ju vara rätt försiktig med intag av vätska inför så att urinet ändå blir tillräckligt konentrerat? Alla test gäller att man ska hålla sig innan... Jag har faktiskt aldrig använt digitala, men hade tänkt göra det denna cykel just för att jag tolkar så mycket..men så fick jag ju sprutan istället så då är det ingen idé eftersom hcg gör att det blir positivt utslag på äl-test med..

Ja jag brukar ha väldigt ont inför äl, så jag känner av den tydligt. Tyvärr betyder ju varken det, sekret eller positivt test att ägget faktiskt släpper...det är det jobbigt tycker jag. Men man får bara ligga och hoppas att det blir nåt!

• Nykär15
    Ellencassandra skrev 2017-02-02 09:03:34 följande:
    Ja det iof! Nu har nog min äl varit så får köpa nya digitala till nästa gång!
    Aha okej! Då förstår jag! Nä det är det som är störigt att man kan ha symptom men så kanske inte ägget släpper ändå.. Hur långt efter har man äl om man tar sprutan?
    Men eftersom jag bara får svaga äl tester så har jag väl kanske lågt lh hormon? Att jag inte har äl? Blir så förvirrad med alla dessa hormoner!

Ca 30 timmar efter ska ägget/äggen släppa. Jag hade grymt ont i lördags så jag gissar det var då, två dagar efter jag tagit sprutan. Så den dagen räknar jag som ÄL för mig. CD12 var det då.

Ja kanske har du ingen ÄL, eller så är bara testen dåliga. Har du tagit prover eller ska ta för att kolla? Man kan ju kolla ca en vecka efter vad man trodde var ÄL för att se om den skett.

• Nykär15
    Ellencassandra skrev 2017-02-02 09:17:54 följande:
    Okej! Hoppas att det blir nåt nu!!
    Ja det kan va dåliga test.. Men digitala fungerade ju inte heller.. Men får testa vidare! Jag har gjort blodproven men min gyn sa på dag 23 å det lät lite väl sent (fick mens 3 dagar efter) så borde ju ha tagit tidigare. Fick värde 17 då på progesteron. Men tror jag tog försent.. Har hört att man ska ha över 20 för ägglossning.. Men ska ju till en ny gyn nu den 28e så får se vad hon säger!
    Ja låter ju som lite sent för provet då, hoppas ni kan ta det lite tidigare nästa gång, eller att du kan få hjälp med stimulering för att få en bra ÄL
  • Nykär15
    Ellencassandra skrev 2017-02-02 10:31:12 följande:
    Ja det hoppas jag med! Vet du om det är rutin att de gör en äggledarspolning? Eller gör dom bara det inför ev ivf? Man har ju läst om många som haft nåt stopp å så får blir de gravida direkt efter!
    Jag gjorde en efter min hysteroskopi efter vårt MA, men på utredningen har jag inte behövt göra det iaf. Kanske för att jag nyss hade gjort en... Vår utredning är en missfallsutredning för att försöka hindra att det händer igen när/om vi väl blir gravida igen...
  • Nykär15
    Madeeleenee skrev 2017-02-07 09:57:45 följande:

Hejsan! Blev inget förra kuren heller. Orkade inte med detta längre så jag och sambon bestämde inhelgen att vi vill gåntill IVF nu. Har tre försök med letrozol kvar men vi orkar inte med längre. Ringde kvinnokliniken idag och bm skulle lämna meddelande till vår läkare att vi vill gå vidare. Vi ska få bekräftelse via brev från läkaren om vi inte får det direkt från IVF kliniken. Känns otroligt skönt att vi tagit steget nu! Hoppas vi inte behöver vänta alltför länge!

Vet hur det är...jag ville med gå vidare med IVF i mars och lämna dessa hemmaförsök bakom oss...men jag får inte pga mitt TSH som fortfarande är förhöjt, så vi får försöka själva tills det är under 2...lämnade nya prover idag. 

Fick även utrskivet Bemfola-sprutor till nästa cykel i stället...har BIM på lördag.

Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?