• Nykär15

Utredning på gång, stötta varandra?

Längtanefterdig skrev 2017-02-21 10:26:29 följande:

Jag och min sambo har precis fått tid för fertilitetsutredning. Jag väntar på bim just nu men har inga höga förhoppningar.
    Kändes tryggt att ha en tid om vi inte lyckas nu. Första stället hade ingen tid förrän mitten av maj, det kändes så långt fram så då kontaktade jag Carl von Linné-kliniken i Uppsala och fick en snabb tid, snabbare än vad vi hoppats på Glad

Någon som har erfarenhet av CvL-kliniken? 

Välkommen! Skönt med en tid så snart. Har ingen erfarenhet av den, går i Göteborg. 

Här väntas ÄL framåt torsdag/fredag Glad

• Nykär15
    Mila skrev 2017-02-21 11:24:21 följande:
    Första var jag i vecka 6 och sista i vecka 9 ungefär.

Nu har vi varit där. Och vilken lycka jag känner :) konstigt att man känner lycka över detta :p

Vi fick läkaren jag hoppats på och som jag haft mailkontakt med. Hon är överläkaren på avdelningen :)

Alla våra prover såg bra ut. Mannens var exemplariska :p vi pratade massor och sen erbjöd hon oss att prova letrozole, och jag ska börja redan idag och vul redan nästa vecka :) känns sååå bra! Jag har ju haft väldigt tunn slemhinna varje gång jag varit på vul. Och letrozole kan öka tjockleken, så jag hoppas den funkar på mig och att vi får fina ägg :)

Åh vad skönt allt såg bra ut! Kolla upp E-vitamin med, det stärker slemhinnan, äts hela cykeln och sen även som gravid. Min läkare skrev ut det efter vår utredning så äter 100 mg per dag.

Håller tummarna för er!

• Nykär15
    giraffas skrev 2017-02-21 15:13:52 följande:
    Nu har jag för första gången köpt cb. När tycker nu jag ska börja testa? Har en cykel på 24-27 de senaste 5 månaderna. Cykeln före va 43 dagar.

Jag har haft testlagret och nån sort jag köpte på tradera förut. Jag har alltid testat 1 gång om dagen med morgonurin. Testat från cb 12 -ca 15/16 men aldrig fått starka streck. Alltid varit svagare än kontrollstrecket. Men va jag förstått så är ni några som testar flera gånger om dagen eller andra tider. Hur hade ni lägga upp de för mig.
    De tester jag tar ska man ej ta på morgonurin, det får man läsa hur det ska vara. Jag får bäst utslag på em vid 17. När äl är nära brukar jag testa vid 10 på fm och sen 17 på em. Jag har haft ÄL allt från CD 10-14, men sällan senare. Så jag brukar börja testa på CD9
  • Nykär15
    Längtanefterdig skrev 2017-02-21 22:51:22 följande:

När jag pratade med kvinnan på CvL-kliniken så sa hon att det inte spelar någon roll när i cykeln som man tar blodprov, det skulle jag få ta när vi kommer på första mötet. Jag har läst att många tar cykeldag 3(ca?) och sedan ca dag 23(?). Spelar det ingen roll för att de ska kunna se om man exempelvis har hormonrubbningar eller så?

Hormonproverna ska tas på CD3-5, på dag 21-23 kollar man om man haft en fungerande ÄL. 

AMH (äggreserv) kan man ta när som helst i cykeln. 

TSH kan du även ta när som i cykeln, det brukar ingå i de andra hormonproverna, så mest normalt är ju att man tar blod och gör alla samtidigt,. Men för mig som hade fel på sköldkörteln går jag på upprepade provtagningar för att ha koll och för att vi ville få ner TSH då det inte är bra med förhöjda värden om man försöker bli eller är gravid. 

Låter konstigt hon menade att de kan ta proverna när som helst faktiskt. 

• Nykär15
    Längtanefterdig skrev 2017-02-22 13:01:24 följande:
    Hmm.. okej. Jag vill ju helst ta hormonproverna då jag misstänker att jag har pcos och behöver hjälp med ägglossningen. Vill ju gärna veta om jag ens har ägglossning.

Kan man ta de blodproverna på sin vårdcentral tror du och ta med sig resultatet på första provet till kliniken? Eller får vårdcentralen inte "hjälpa till" om man går på utredning någon annanstans? Jag har första mötet mellan cd 3-5 och cd 21-23. Vill ju helst inte behöva vänta en cykel till..

Så mycket frågor, tur att man kan ta hjälp av andra med mer erfarenhet :)

Kan du inte be om att få en tid som matchar cd 3-5 då? Säg att du önskar ta proverna vid den tiden då du förstått att det är bäst om de undrar?

Du kan inte be om de proverna på din VC, krävs remiss för att de ska få ta prover. Jag fick tjata mig till att bara ta ett HB efter att jag hade haft blodbrist...för det fanns ingen remiss. Men pga att det var ett så vanligt prov gick de till slut med på det när de såg hur uppgiven jag var...läkaren sa ju bara till mig att gå till VC och ta det så trodde ju man kunde det. 

• Nykär15
    giraffas skrev 2017-02-23 13:03:59 följande:

Kommer hon med dumma frågor igen

Började med diverse vitaminer och folsyra denna cykel. Nu igår på cd 14 började må så illa va när att kasta upp. Å halsbränna de Luxe å svälld mage så de såg ut som jag va höggravid. Sam symtom som jag haft vid 2 av min grav. Kan de vara så att jag hade äl första gången på länge. Kan de ge grav symptom. Nån som varit med om de? Vaknade i morse å mådde fortfarande illa men gick över med lite frukost. Fick äta sakta för att inte kasta upp. Är en som slänger i mig frukost annars.

Några äl genom livet har jag haft så ont så jag kräkts och fått åka in...enda de hittat är ett par stora fina mogna ägg...så ja, men kan få så vid äl även om man inte har det så jämt. Och har du dessutom sällan äl kan jag tänka mig att kroppen reagerar mer. Låter ju tiden som det är äl med på CD14
  • Nykär15
    Marrelita85 skrev 2017-02-23 21:39:15 följande:
    Ja iallafall har vi gjort det!

Vi betalar inte dubbelt, ibland är sambon med och ibland går jag själv beroende på vad besöket går ut på. 

• Nykär15
    ammela skrev 2017-02-24 09:30:34 följande:
    Är samma sak under IVF sedan om man kommer dit. Ibland får man betala dubbelt och ibland inte!
    Men ni går via landstinget? Jag går ju privat så kanske därför...där är det besöket som kostar och inte per person. 
  • Nykär15
    johannajw skrev 2017-02-24 12:01:06 följande:

Hej hallå vänner!! En fråga.. jag äter dubbeldos av letrozole nu, sista dagen idag. Äntligen! Alltså är det bara jag, eller har fler fått jätte jobbiga biverkningar? Jag tänker att dom är ännu jobbigare den här gången eftersom att man äter dubbelt så mycket.

Typ irritation har varit värst för mig. Jag har typ inte kunnat umgås med människor för jag har varit arg över ingenting.

Sen klåda på kroppen, mag och tarm besvär, blodvallningar, värk i kroppen, lite domningar i händer, muntorrhet ... Vill bara höra med er om jag är onormal eller inte. Haha. Tacksam över svar! :)

Har inte känt av så mycket annat än att jag vart uppsvälld lite när jag tog dubbeldos Letrozol. Prata med din läkare, låter som du har lite för många biverkningar, kanske är för hög dos för dig.
  • Nykär15
    Annabola skrev 2017-02-24 19:38:01 följande:
    Jag gjorde minutredning privat.. då passar de på att ta betalt :-P
    Ah konstigt...min kostar ju varje gång, men olika beroende på vad besöket avser. Och aldrig kostat extra för att min sambo inte vart med, han är med när jag vill att han är med. 
    Annabola skrev 2017-02-26 19:17:21 följande:
    Tack för ditt svar.. ja, exakt! Undrar hur många cykler med letozol man ska försöka innan det är dags att ta nästa steg tänker jag? Annars blir det en ond cirkel där också av hopplöshet.. hur många cykler brukar man köra innan man ordinerad högre dos tex? Någon som vet på ett ung?

Min läkare säger tre försök med Letrozol (vi gick på dubbeldos direkt), sen ska man testa stimulering med sprutor. Så denna månaden gick vi på Bemfola cd2-7 istället. Den innehåller ju även LH i stället för bara FSH som Letrozol, och hon sa det funkade bättre på vissa, helst om man är lite äldre då man ofta har sämre sekret. Får se om det funkar för oss...ÄL+5 idag. Ska gå en kur till på det om det inte tagit sig, sen börjar vi IVF

Så¨vi kommer ha kört 5 stimulerade cykler innan IVF, men vill börja innan sommaren så därför kör vi inte en sjätte....

Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?