• Madeeleenee

Utredning på gång, stötta varandra?

Jag 28 år utan barn och min sambo 36 med två barn ska äntligen få börja en utredning angående barnlöshet. Känns så skönt då jag varit utan p piller i snart ett år utan resultat, har väldigt oregelbunden mens, ca 50 dagars intervall. Har bara märkt av ägglossning två gånger, sekret, smärta och positivt äl test. Har känts så hopplöst, full av skam då jag är säker på att det är mig det är fel på eftersom han har två barn sen tidigare. Jag blev gravid när jag var 17 vilket slutade i en tidig abort i vecka 8-9. Har aldrig haft dålig samvete eller mått särskilt dåligt utav detta då det var rätt beslut. Förrän nu. Kan ju inte låta bli att tänka att jag försatt min chans, vilket jag vet inte är sant eller något jag ska känna... Men kan ju inte låta bli. Vi testade oss för klamydia båda två för ett par veckor sedan och det var negativt, skönt det iaf! Man har ju läst skräckhistorier om den sjukdomen och dess följder...

Min syster har två barn och själv har jag två syskon, både mamma och syster blev gravid direkt med samtliga barn... Pratade nyss med kvinnokliniken och de ska skicka hem hälsodeklaration och information. När vi fyllt i dessa och tagit de prover som behövs kommer vi få träffa en läkare. Känns sååå skönt att äntligenfånhjälp istället för att grubbla själv under sömnlösa nätter..

Någon som är i en liknande sits och vill följas åt? Eller genomgått en utredning och vill berätta? Allt är välkommet!

Kram på er!

• Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?
  • Lillatjejen1992
    LillaAw skrev 2017-12-16 13:21:54 följande:

Min gynläkare sa även att hon skickade remiss till Huddinge eller Falun. Vi kanske går till samma gynläkare? Tycker det är konstigt stt de vill skicka till Falun för det är ju jättelångt bort. Jag vill gärna välja en annan klinik än Huddinge men det kanske måste gå den vägen. Låter bara som det kommer ta längre tid då. Utredningen är ju redan komplett och läkaren bedömer (på gyn) att man har rätt till ivf enligt de regler landstinget har. Förstår då inte varför en till läkare i Huddinge behöver göra en bedömning till...

Såg nu att jag råkade kopiera fel inlägg från huddinge men här är rätta:

"medicinska beslutsunderlaget skickas av din läkare till Reproduktionsmedicin Huddinge för bedömning och slutgiltigt godkännande. När det medicinska behandlingsunderlaget (läkarremiss) är komplett och bedömt skickar vi ett brev till dig/er. Brevet innehåller en bekräftelse och information om att du/ni kan välja att få behandling vid någon av Stockholms läns landstings godkända kliniker."
    Försökt plussa sedan juli-16. Ofrivilligt barnlösa, kvinnlig faktor (pco) och manlig faktor (få spermier)
  • LA87
    Sessan79 skrev 2017-12-16 08:54:17 följande:

St Göran går vi på. Hur vet du att du har PCO-äggstockar? Såg de något på vul?

Till oss har dom inte sagt något alls förutom att jag har ett litet myom och något litet på ena äggstocken som förmodligen är endometrios.

Yes, de har sett de flera gånger på VUL, har sånna ?pärlband?. Så har vetat det i flera år. Därav visste jag att den dagen vi börja försöka skulle de bli svårt. Har väldigt långa cykler och tempar med NC, så har dock fått ägglossning några gånger i år enligt temperaturökning och sen mens.

Vad är myom? Okej. Hur länge har ni försökt på egen hand?
  • LillaAw
    Lillatjejen1992 skrev 2017-12-16 17:32:11 följande:

Såg nu att jag råkade kopiera fel inlägg från huddinge men här är rätta:

"medicinska beslutsunderlaget skickas av din läkare till Reproduktionsmedicin Huddinge för bedömning och slutgiltigt godkännande. När det medicinska behandlingsunderlaget (läkarremiss) är komplett och bedömt skickar vi ett brev till dig/er. Brevet innehåller en bekräftelse och information om att du/ni kan välja att få behandling vid någon av Stockholms läns landstings godkända kliniker."

Okej men vad bra! Då tror jag att jag förstår. Stod på deras hemsida att de hade 1-3 mån kö så får se hur lång tid det tar innan man får beslutet från Huddinge då... det kommer inte skickas dit förens tidigast feb ändå då man ska göra spolning och sådant först rätt dag i cykeln :/
  • Lillatjejen1992
    LillaAw skrev 2017-12-17 00:09:32 följande:

Okej men vad bra! Då tror jag att jag förstår. Stod på deras hemsida att de hade 1-3 mån kö så får se hur lång tid det tar innan man får beslutet från Huddinge då... det kommer inte skickas dit förens tidigast feb ändå då man ska göra spolning och sådant först rätt dag i cykeln :/

Vi fick höra att remissen från huddinge tar 2-3veckor och sen är väntetiden 1-3mån beroende på klinik :)
    Försökt plussa sedan juli-16. Ofrivilligt barnlösa, kvinnlig faktor (pco) och manlig faktor (få spermier)
  • Sessan79
    LA87 skrev 2017-12-16 20:15:37 följande:

Yes, de har sett de flera gånger på VUL, har sånna ?pärlband?. Så har vetat det i flera år. Därav visste jag att den dagen vi börja försöka skulle de bli svårt. Har väldigt långa cykler och tempar med NC, så har dock fått ägglossning några gånger i år enligt temperaturökning och sen mens.

Vad är myom? Okej. Hur länge har ni försökt på egen hand?

Myom är ofarliga muskelknutor som kan sitta i tex livmodern. Om de är för stora eller sitter fel till kan de försvåra att bli gravid...

vi har försökt ett år, men jag har ett barn från tidigare äktenskap. Ni då?

Lycka till imorgon!
  • LA87
    Sessan79 skrev 2017-12-18 20:02:17 följande:

Myom är ofarliga muskelknutor som kan sitta i tex livmodern. Om de är för stora eller sitter fel till kan de försvåra att bli gravid...

vi har försökt ett år, men jag har ett barn från tidigare äktenskap. Ni då?

Lycka till imorgon!

Jag förstår! Hoppas de håller sig små och okomplicerade!! :)

Började försöken innan sommaren.

Återbesöket gick bra. Min mans värden var toppen och mina blodprover bekräftade pco. Vet ej vad värdena låg på för min del, måste fråga. Gjorde även VUL och hon kunde se en äggblåsa som kanske var på g (10mm) så ska faktiskt dit i morgon igen. Har den växt ytterligare blir det en spruta senare för att den ska lossa. Annars blir det provera för att framkalla mens och sen påbörja letrozol kur 1 följt av spruta och med två besök i veckan för att kolla hur det tar sig.

Känner mig hoppfull :)

Hur har det gått för dig? Hinner ni få fler svar innan jul.
  • Sessan79
    LA87 skrev 2017-12-20 07:53:24 följande:

Jag förstår! Hoppas de håller sig små och okomplicerade!! :)

Började försöken innan sommaren.

Återbesöket gick bra. Min mans värden var toppen och mina blodprover bekräftade pco. Vet ej vad värdena låg på för min del, måste fråga. Gjorde även VUL och hon kunde se en äggblåsa som kanske var på g (10mm) så ska faktiskt dit i morgon igen. Har den växt ytterligare blir det en spruta senare för att den ska lossa. Annars blir det provera för att framkalla mens och sen påbörja letrozol kur 1 följt av spruta och med två besök i veckan för att kolla hur det tar sig.

Känner mig hoppfull :)

Hur har det gått för dig? Hinner ni få fler svar innan jul.

• Sessan79
    Sessan79 skrev 2017-12-20 17:08:42 följande:
    Oj, mitt inlägg kom inte med. Skönt att det gick bra för er! Vi får svar imorgon...
  • Längtanefterdig

Hej på er,
    Det var ett bra tag sen jag skrev här inne.. typ i juni någon gång, såg att jag skrivit för ca 40 sidor sedan i alla fall.
    Vi sökte hjälp efter ett år utan att jag hade blivit gravid, gjorde 3 försök med letrozol varav två även gjordes med inseminationer. Ingen lycka och då blev det IVF efter sommaren.
    Nu ligger det en liten juni-bebis i magen efter första försöket med IVF och lyckan är oerhört stor.

Jag håller tummarna för er andra Hjärta{#emotions_dlg.flower}

• heel

Vi påbörjade vår utredning för ett år sedan, försökt bli gravida sen sommaren 2015.

Efter semester-uppehållet på kliniken i somras har vi varit fullbokade med jobb upp över öronen.

Vi kände att vi behövde pausa för att fokusera på jobb då både jag o sambon fått nya tjänster. Så jag har slarvat ordentligt med vitaminer och att försöka pricka ÄL. Vi har varit usla på att mysa rent ut sagt.

Jag har mått lite halvdåligt sista två veckorna, och senaste veckan råkat ut för magknip, diarré och trötthet. Fick va hemma från jobbet för jag trodde jag åkt på magsjukan, en kompis sa då till mig att testa mig. Men jag skrattade bort det och sa att man måste ju ha sex för att bli gravid ;) Saken är den att vi hade sex, 5 dagar före ÄL(tempar via Natural Cycle därför vet jag när ÄL var) och dagen efter ÄL. Igår tänkte jag att jag går på kompisens råd o får testet gjort. Har aldrig sett ett så positivt gravtest förut!!! :) o jag som tänkte ringa kliniken innan julledigheten o boka ny tid till efter nyår :P helt ofattbart. Jag och sambon är fortfarande i chock! Men glada såklart :) visade sig att vi är i V5+5 idag :) får ringa både kliniken och mvc idag istället o berätta den glada nyheten!

Lycka till alla där ute, det finns verkligen hopp!

Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?