• Madeeleenee

Utredning på gång, stötta varandra?

Jag 28 år utan barn och min sambo 36 med två barn ska äntligen få börja en utredning angående barnlöshet. Känns så skönt då jag varit utan p piller i snart ett år utan resultat, har väldigt oregelbunden mens, ca 50 dagars intervall. Har bara märkt av ägglossning två gånger, sekret, smärta och positivt äl test. Har känts så hopplöst, full av skam då jag är säker på att det är mig det är fel på eftersom han har två barn sen tidigare. Jag blev gravid när jag var 17 vilket slutade i en tidig abort i vecka 8-9. Har aldrig haft dålig samvete eller mått särskilt dåligt utav detta då det var rätt beslut. Förrän nu. Kan ju inte låta bli att tänka att jag försatt min chans, vilket jag vet inte är sant eller något jag ska känna... Men kan ju inte låta bli. Vi testade oss för klamydia båda två för ett par veckor sedan och det var negativt, skönt det iaf! Man har ju läst skräckhistorier om den sjukdomen och dess följder...

Min syster har två barn och själv har jag två syskon, både mamma och syster blev gravid direkt med samtliga barn... Pratade nyss med kvinnokliniken och de ska skicka hem hälsodeklaration och information. När vi fyllt i dessa och tagit de prover som behövs kommer vi få träffa en läkare. Känns sååå skönt att äntligenfånhjälp istället för att grubbla själv under sömnlösa nätter..

Någon som är i en liknande sits och vill följas åt? Eller genomgått en utredning och vill berätta? Allt är välkommet!

Kram på er!

• Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?
  • Mjbo
    Hope7 skrev 2016-10-23 23:04:04 följande:

Jag är från Örebro trakten..
    Nån som vet om man får reda på spermie resultatet på första läkar besöket ? Vi ska dit om tre veckor och det är ca tre veckor sen han lämnade provet, men vi har inte fått nå svar. Är rädd att det dåligt om man får reda på det där, annars kunde dem väl skicka provsvaren :/

Vi fick papper hemskickade med våra provsvar att allt va normalt någon vecka efter vi hade vart där och lämnat spermier. fick samtidigt hem mina svar för blodproven då. Men det borde gå att ringa och fråga? :)
  • Madeeleenee

Hej igen! Nu har det gått en vecka sedan vårt läkarbesök och nu känns det lite bättre.. OM jag hade äl förra veckan så är det ca 6-7 dagar sedan dess. Förmodar att jag hade äl under natten till tisdag förra veckan.. Loggade in och läste min journal och fick då mer info av läkarens anteckningar än vad jag fick personligen vid mötet.. hmn känns lite tråkigt men så är det ofta kan jag tänka.

Enligt läkarens anteckningar hade jag flera så äggblåsor på varje äggstock. Dock inte i bandrad skrev hon.. största på vänster var 10 mm och på höger 16 mm.. 6mm slemhinna med treskiktat (?) utseende. Förmodad pågående ägglossning. 
    Patienten ska boka tid för HSS vid nästa menstruation. Efter HSS tas ställning om stimulering med Letrozole. Testosteron och S-HBG testat idag. Man får troligen anta att PCO-S ändå är orsaken till infertilitet.

PCO-S var inget hon direkt sa till mig då UL såg normalt ut sa hon? 

Förvirrande.. Har inget större hopp om att det funkat denna gång, Vill inte bli besviken igen,

• Mjbo
    johannajw skrev 2016-10-22 12:27:31 följande:
    Ja men vad roligt!! Hoppas att det går bra för dig!

Vi väntar på en remiss för att min sambo ska få lämna spermier prov, och den remissen kan ta upp till 3 månader att få. Så jag är väldigt arg. Det tar liksom 5 minuter att kolla upp om spermier är bra eller inte, varför gjorde dom inte de på en gång då vi redan var där?! Jag tänkte ringa dom till veckan, för nu har det gått yttligare 60 dagar sedan min förra mens. Jag vet liksom ingenting i nuläget. Sjukt störande.
    Ja det är spännande. Nu längtar jag med skräckblandad förtjusning tills på fredag. Då ska jag spolas och kolla passagen hur de ser ut. Nervös som tusan är jag men de är ändå skönt att få det gjort. Det är sista steget i utredningen om allt ser bra ut alltså. Sen gör dom inget mer tydligen.

Då stämplar dom oss "ofrivillg barnlöshet" ... Alltså att de inte är nå fel på nån av oss men att de inte går ändå. Konstigt tycker jag, men då får vi se hur man får vidare..
  • Mjbo
    Ninjatigern skrev 2016-10-22 15:17:16 följande:

Jag har nu genomfört en spolning för att se blockeringar. Det konstig var att hon såg inget. Hon såg bara något ställe där kontrasten syntes. Hon menade att det var väldigt otydligt och att de kan gömma sig.

Så jag vet fortfarande inte om det är blockeringar.

Hon rekommenderade att göra en titthål, men i och med att jag har chokladcystor, måste de röra dom inför en eventuell ivf? Vill helst behålla så mycket ägg som jag bara kan. ;)

Hur gick spolningen? Ska dit på fredag och göra det jag.. Är SÅ nervös men förväntansfull.. Gjorde det ont? :/ 

Konstigt att du inte fick nå mer ordentligt svar, ja menar hur ska man då kunna gå vidare om de inte vet? Kanske får lov att göra om det? :)
  • Hope7

Vi tog kontakt redan i våras och i början av sommaren efter att vi skickat i hälsodeklaration fick vi brev om att vi skulle lämna prover. Det är bara det att vi väntade med att lämna prover till efter sommaren för det har varit mycket annat. Så är nog därför vi fick tiden redan. Och det är flera veckor sen jag lämnade mina prover, jag har hunnit börja med levaxin. Nu väntar jag bara på min mens är på menscykel dag 45 och är trött på denna oregelbundna mens. Är inte gravid, har tagit flertal tester :/

• Hope7

Mila- Annars får ni nog tid snart! Det var ju typ tre veckor efter att min man lämnat spermieprov som vi fick tiden. :)

• Mila
    Hope7 skrev 2016-10-24 11:32:21 följande:

Vi tog kontakt redan i våras och i början av sommaren efter att vi skickat i hälsodeklaration fick vi brev om att vi skulle lämna prover. Det är bara det att vi väntade med att lämna prover till efter sommaren för det har varit mycket annat. Så är nog därför vi fick tiden redan. Och det är flera veckor sen jag lämnade mina prover, jag har hunnit börja med levaxin. Nu väntar jag bara på min mens är på menscykel dag 45 och är trött på denna oregelbundna mens. Är inte gravid, har tagit flertal tester :/

Okej. Vi skickade in början av september, sen låg jag på för att få lämna prover. Hoppas på att vi med får komma snart. Får jag fråga vad du hade i TSH och t4 eftersom du får levaxin?
    Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ Missfall i juni ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
  • Hope7

Jag vet inte, tänkte höra mer när vi ska dit. För jag borde ju få ta ett prov och se om det blivit bättre. Men jag äter bara 25mikrogram så väldigt låg dos! :)
    Ska bli spännande och se vad som sker på första besöket! Borde väl finnas nå för att få regelbunden mens!? :/

• Marrelita85

Är det på någon speciell dag i cykeln som man som kvinna får lämna prov? Ska på vårt första möte med BM och steg i utredningen på onsdag och kommer inte i håg hur det var med provlämningen. Kommer vara på dag 18, gissar att jag hade äl i lördags eller söndags. 

• Mila
    Marrelita85 skrev 2016-10-24 23:38:10 följande:

Är det på någon speciell dag i cykeln som man som kvinna får lämna prov? Ska på vårt första möte med BM och steg i utredningen på onsdag och kommer inte i håg hur det var med provlämningen. Kommer vara på dag 18, gissar att jag hade äl i lördags eller söndags. 

Jag fick lämna prover cd3. Sen kan man lämna ca 1 vecka efter äl för att se om man haft äl.
    Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ Missfall i juni ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?