• Madeeleenee

Utredning på gång, stötta varandra?

Jag 28 år utan barn och min sambo 36 med två barn ska äntligen få börja en utredning angående barnlöshet. Känns så skönt då jag varit utan p piller i snart ett år utan resultat, har väldigt oregelbunden mens, ca 50 dagars intervall. Har bara märkt av ägglossning två gånger, sekret, smärta och positivt äl test. Har känts så hopplöst, full av skam då jag är säker på att det är mig det är fel på eftersom han har två barn sen tidigare. Jag blev gravid när jag var 17 vilket slutade i en tidig abort i vecka 8-9. Har aldrig haft dålig samvete eller mått särskilt dåligt utav detta då det var rätt beslut. Förrän nu. Kan ju inte låta bli att tänka att jag försatt min chans, vilket jag vet inte är sant eller något jag ska känna... Men kan ju inte låta bli. Vi testade oss för klamydia båda två för ett par veckor sedan och det var negativt, skönt det iaf! Man har ju läst skräckhistorier om den sjukdomen och dess följder...

Min syster har två barn och själv har jag två syskon, både mamma och syster blev gravid direkt med samtliga barn... Pratade nyss med kvinnokliniken och de ska skicka hem hälsodeklaration och information. När vi fyllt i dessa och tagit de prover som behövs kommer vi få träffa en läkare. Känns sååå skönt att äntligenfånhjälp istället för att grubbla själv under sömnlösa nätter..

Någon som är i en liknande sits och vill följas åt? Eller genomgått en utredning och vill berätta? Allt är välkommet!

Kram på er!

• Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?
  • Mjbo
    Madeeleenee skrev 2016-10-24 10:41:43 följande:

Hej igen! Nu har det gått en vecka sedan vårt läkarbesök och nu känns det lite bättre.. OM jag hade äl förra veckan så är det ca 6-7 dagar sedan dess. Förmodar att jag hade äl under natten till tisdag förra veckan.. Loggade in och läste min journal och fick då mer info av läkarens anteckningar än vad jag fick personligen vid mötet.. hmn känns lite tråkigt men så är det ofta kan jag tänka.

Enligt läkarens anteckningar hade jag flera så äggblåsor på varje äggstock. Dock inte i bandrad skrev hon.. största på vänster var 10 mm och på höger 16 mm.. 6mm slemhinna med treskiktat (?) utseende. Förmodad pågående ägglossning. 
    Patienten ska boka tid för HSS vid nästa menstruation. Efter HSS tas ställning om stimulering med Letrozole. Testosteron och S-HBG testat idag. Man får troligen anta att PCO-S ändå är orsaken till infertilitet.

PCO-S var inget hon direkt sa till mig då UL såg normalt ut sa hon? 

Förvirrande.. Har inget större hopp om att det funkat denna gång, Vill inte bli besviken igen,

usch de är ett elände tycker jag att man ska få läsa sånt här på internet.... De är läkarnas jobb att säga detta och sedan förklara så att man får svar på alla sina frågor som uppenbarligen uppstår i samband med att man hittar nått "konstigt" i sin journal som man inte hört förut..

Jag fick faktist lov att gå in och kolla min oxå nu när du sa sådär :P hittade inte ens en ända anteckning angående mitt besök den dagen?? jätte konstgit. någonting lär dom väl skriva kan jag tycka...?? Stod att vi va där på möte med läkaren men inte en enda anteckning...

• Madeeleenee
    Mjbo skrev 2016-10-25 09:12:28 följande:
    usch de är ett elände tycker jag att man ska få läsa sånt här på internet.... De är läkarnas jobb att säga detta och sedan förklara så att man får svar på alla sina frågor som uppenbarligen uppstår i samband med att man hittar nått "konstigt" i sin journal som man inte hört förut..

Jag fick faktist lov att gå in och kolla min oxå nu när du sa sådär :P hittade inte ens en ända anteckning angående mitt besök den dagen?? jätte konstgit. någonting lär dom väl skriva kan jag tycka...?? Stod att vi va där på möte med läkaren men inte en enda anteckning...

Riktigt dåligt, tror de är skyldiga att dokumentera alla undersökningar osv? Fråga, hade du M L som läkare? Det har jag.. Hoppas din spolning går bra! Ska till lassarettet (i jobbet) på fredag så ska tänka på dig då!
  • Marrelita85

Vad jag förstår kommer bara dokument upp som är "signerade" av vederbörande och inte det som "bara" är sparat. Jobbar själv i vården och är lite slarvig på att signera, sparar hellre i fall det uppkommer något mer jag vill skriva på samma anteckning. 

Sen vet jag inte huruvida sådant som kvinnokliniken skriver kommer upp i journalen på 1177 då de brukar sätta sekretess på sina meddelanden. Jag funderar på att be om journalutskrifter sedan min förra utredning för att se vad de skrev om mig egentligen. 

• Madeeleenee
    Marrelita85 skrev 2016-10-25 14:39:06 följande:

Vad jag förstår kommer bara dokument upp som är "signerade" av vederbörande och inte det som "bara" är sparat. Jobbar själv i vården och är lite slarvig på att signera, sparar hellre i fall det uppkommer något mer jag vill skriva på samma anteckning. 

Sen vet jag inte huruvida sådant som kvinnokliniken skriver kommer upp i journalen på 1177 då de brukar sätta sekretess på sina meddelanden. Jag funderar på att be om journalutskrifter sedan min förra utredning för att se vad de skrev om mig egentligen. 

Tycker det är konstigt att de kan sätta sekretess på sådant som handlar om en själv? Tex provsvar som måste meddelas personligen fick jag veta, trots normala prover. Medan andra får dem på posten (samma prover och samma mottagning)
  • johannajw

Man kan alltid be om att få sin journal utskriven. :) många läkare dikterar journaler och sen är det en sekreterare som skriver in de i journalen, så det kanske är så att dom inte har hunnit?

Ang. Provsvar så kan man alltid ringa samma dag. Jobbar på sjukhuset så jag vet att man kan få reda på svaren rätt fort. ;)

• johannajw
    Mjbo skrev 2016-10-24 10:44:04 följande:

Ja det är spännande. Nu längtar jag med skräckblandad förtjusning tills på fredag. Då ska jag spolas och kolla passagen hur de ser ut. Nervös som tusan är jag men de är ändå skönt att få det gjort. Det är sista steget i utredningen om allt ser bra ut alltså. Sen gör dom inget mer tydligen.

Då stämplar dom oss "ofrivillg barnlöshet" ... Alltså att de inte är nå fel på nån av oss men att de inte går ändå. Konstigt tycker jag, men då får vi se hur man får vidare..

Håller tummarna för dig att det går bra på fredag!! Håll mig uppdaterad kram!
  • Madeeleenee
    johannajw skrev 2016-10-25 19:32:25 följande:

Man kan alltid be om att få sin journal utskriven. :) många läkare dikterar journaler och sen är det en sekreterare som skriver in de i journalen, så det kanske är så att dom inte har hunnit?

Ang. Provsvar så kan man alltid ringa samma dag. Jobbar på sjukhuset så jag vet att man kan få reda på svaren rätt fort. ;)

Ja visst borde man få det? Till mig sa de när proven togs att jag får reda på det av läkaren när vi skulle träffa henne (blev nästan en månad senare) men att de skulle ha svaren samma vecka. Kan jag som patient ringa och kräva svar över telefon? Eller kan de hända nån policy att läkaren ska ge dem personyligen? Igen, andra på samma klinik ha tex fått dem per post..
  • 3SD

Hej!

Hoppar in här i hopp om extra stöttning. Har första tiden för utredning och spermaprov den 8/11. Känner mig nervös inför det hela. Jag är 26 och min kille 28. Vi har varit oskyddade sedan förra sommaren utan större lycka.

Har tidigare haft samma problem med ett ex som vi hann påbörja utredning men sen gjorde slut så vi inte hann inte klart med utredningen. Exets spermier var bra och han har idag två st barn. Jag misstänker att något inte är helt lätt för mig.

Jag blir så glad när ni delar med er av era historier som man själv kan känna igen sig i även om man inte önskar detta för någon så är det skönt att inte vara ensam.

• johannajw
    Madeeleenee skrev 2016-10-25 20:31:04 följande:

Ja visst borde man få det? Till mig sa de när proven togs att jag får reda på det av läkaren när vi skulle träffa henne (blev nästan en månad senare) men att de skulle ha svaren samma vecka. Kan jag som patient ringa och kräva svar över telefon? Eller kan de hända nån policy att läkaren ska ge dem personyligen? Igen, andra på samma klinik ha tex fått dem per post..

Jag tror inte att du kan kräva dom svaren tyvärr :/. Men man kan alltid chansa och se om dom är snälla och berättar ;) . Eller så kan du be dom skicka svaren via post. Men det är nog så att det är en läkare som måste berätta. Bara för att "ifall" det är något avvikande.
  • johannajw
    Marrelita85 skrev 2016-10-24 23:38:10 följande:

Är det på någon speciell dag i cykeln som man som kvinna får lämna prov? Ska på vårt första möte med BM och steg i utredningen på onsdag och kommer inte i håg hur det var med provlämningen. Kommer vara på dag 18, gissar att jag hade äl i lördags eller söndags. 

Det beror på vad du ska lämna för prov. Men hormon prover tar dom cd2-cd5 . Och progesteron (ifall du har släppt ett ägg) tar dom cd 21-23. :)
Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?