• Nykär15

Utredning på gång, stötta varandra?

Mjbo skrev 2016-10-19 10:25:17 följande:
    Haha!:D ja dom klagar väl inte :D
    Nja jag tar gärna inte tester i "onödan" men efter helgen om den inte dykt upp kanske ja måste göra det ändå. För den kan ju inte bara försvinna?? :O Jätte konstigt med tanke på att den aldrig nånsin vart sen förut i hela mitt vuxna liv :P Men somsagt. på VUL förra veckan så hade läkaren sett om jag va gravid, så jag vet ju att jag inte är det.... Tyvärr :P

Lycka till i dagarna nudå, hoppas ni får till de många gånger så kanske du får ett plus om några veckor :) Visst hade du svårt att få ÄL förut? 
    Som jag skrev ovan kan inte en läkare se en graviditet på VUL så tidigt. Därför bör du testa. 
  • Nykär15
    Madeeleenee skrev 2016-10-19 11:26:51 följande:
    Mjbo skrev 2016-10-19 10:22:45 följande:

Verkligen sjukt! :O Hur gammal är du och sambon?
    OKej, tack för de lite mer lugnande orden, jag hoppas att spolningen går lika bra för mig då, Nu vill jag bara att den ska komma så jag kan få fortsätta utredningen. 

Tycker ändå du ska testa, somsagt syns inte en graviditet för än efter dryga månaden så inget VUL hade visat iaf. TESTA! Annars åker jag hem med ett test till dig när jag luskat ut var du bor, haha! Nä skämt o sido men låter ju som du kan vara på smällen.
    Tack! Ja, jag har inte haft mens mer än ca 4 gånger senaste året, och bara fått äl känningar ett par. Så är nog äl problem hos mig. Dock normala prover och VUL. Tycker man borde få testa äl stimulerande iaf i väntan på spolning? Läkaren sa tom att hon tror tabletter kommer hjälpa mig men att det är onödigt innan spolning? Fick inget för att framkalla mens än, med min cykel kan det handla om flera månader innan nästa mens kommer.. suck. 
    Vad jobbigt att inte veta när mensen kommer och således inte veta när man kan väntas få en äl. Men tror att får du spolningen och den sätter igång det så kommer kanske mensen igång med? Annars kanske du kan få reboota med tabletter, typ Primolut för att få igång mensen om inget är strul i äggledarna. 
  • Nykär15
    Mjbo skrev 2016-10-19 12:15:15 följande:
    Jaha :/ inte ens tänkt så långt. Jag tror starkt på att jag INTE är gravid iallafall.. känns som att skulle ja ta ett test så blir ja bara besviken ändå. Ja gillar inte att ta tester :P
    Men ja kanske ska göra de nu ändå då.... Ska fundera lite på det :P 
    Tack för informationen iallafall, jag va helt säker på att de kunde se genom VUL, trotts att de va tidigt, men när du förklarade det på det viset så låter det ju ändå ganska logiskt :)
    Förstår dig om du inte gillar att testa, isf får du ju låta bli. Men om mensen är sen så är det ju ändå väldigt svårt att bekräfta att du är gravid om du inte tar ett test. Så jag tror du förr eller senare måste göra det om den inte dyker upp Glad
  • Nykär15
    Mjbo skrev 2016-10-19 12:30:36 följande:

Ska köpa ett test snart och testa. Visst borde ja kunna testa mitt på dagen nu när ja är 5 dagar efter bim? 

Ja det borde inte vara några problem. Se till att hålla dig en stund innan bara så det är så koncentrerat som möjligt. 
  • Nykär15
    Marrelita85 skrev 2016-10-19 20:42:20 följande:
    Ja jag fick också den frågan och i mitt landsting var man tvungen att ha haft samma adress i ett år! Tur som är så hade vi haft våran gemensamma lägenhet i ca. 1,5år, men samtidigt tänker jag hur ska de kunna kontrollera det? 

Samma här, men nu går vi privat i stället då jag är för gammal för att gå via landstinget...eller nja, jag kan få göra själva missfallsutredningen hos dem och få mediciner utskrivna om det behövs, men kommer aldrig vidare till IVF om det behövs den vägen. Så har valt att gå privat direkt för att inte tappa tid. 

Vi har heller inte vart skrivna på samma adress under tiden vi försökt då vi haft två boenden som vi varit på. Men alltid vart tillsammans där den andra är men inte flyttat ihop på riktigt eller vad man ska säga förrän nu. Men har ju vart ihop 2 år och försökt i ett snart. Tycker reglerna är lite konstiga...när jag var gravid nu sist som slutade i MA så tjatade min BM massor om grejen att vi inte bodde på samma adress, väldigt störande. För vi är ju tillsammans all ledig tid, och planen var ju att hitta ett gemensamt, men ville ju inte stressköpa nåt innan vi hittade nåt bra, kommer inte ut så mycket att välja på här. 

Men nu har vi flyttat till annan kommun så kommer gå på MVC där om jag blir gravid igen så då behöver jag inte gå hos henne...men nu bor vi ju iofs på samma adress äntligen. 

• Nykär15
    lindiz82 skrev 2016-10-20 12:54:37 följande:

okey okey, inte bara vi som har det så då:p ja det har varit ett jäkla tjat om adressen kan man ju säga! :0 ja jag och min kille har vart tillsammans i 17 år så ska allt hänga på att man måste stå på samma adress för att kunna få bli gravid idag så letar vi efter annan hjälp:) men om man går privat så kostar väl de va? nån som vet?

Ja det kostar....det är ju den största skillnaden, men sen är ofta väntetiderna kortare privat med. Så för mig med åldern passar ju det bättre :)
  • Nykär15
    Marrelita85 skrev 2016-10-21 11:04:42 följande:

Ja det är lite knepigt det där med samma adress, eftersom i dagens Sverige så är det rätt vanligt med två olika adresser av olika anledningar. Men de vill väll ha någon slags garanti på att man verkligen är ihop eller något?

Idag fick jag positivt på äl-testet och tempen säger det samma att äl borde vara på ingång inom det närmsta. Så i helgen blir det massa mys. Har denna månad kört både RR och munkpeppar och jag vet inte om det är munkpepparens förtjänst, men jag har inte haft några mellanblödningar nu innan äl. Hoppas att det är denna månad som är min tur!

Blev helt förstörd här för en vecka sedan då en av mina bästa vänner dumpade på en tjejkväll att hon var gravid. Som vanligt så hade hon inga planer på att bli gravid, men såklart så är det dem som blir gravida! Sjukt svårt att hålla tillbaka känslorna, men jag höll tillbaka och bröt i hop när jag kom hem. :( 

Usch vad sånt är tufft...det svider så sjukt hårt. Samma dag jag låg inne för akut skrapning efter att ha fått MA tre veckor innan som kommit ut men det var rester kvar...så ringde det på telefonen, vi var mitt i en budgivning på ett hus så jag svarade då jag inte kände igen numret. Det var en affärsbekant som ringde för att meddela att hon skulle gå på mammaledighet och lämnade över till en annan..jag mer eller mindre la på...så jävla ledsen över att jag precis låg i den sits jag var i..känslorna tog över. Fick maila några veckor senare och be om ursäkt för att jag var kort i tonen (sa inte varför jag låg på sjukhuset) och önskade henne lycka till med bäbisen...men fan va det sved.
  • Nykär15

På tisdag blir första besöket på kliniken för privat missfallsutredning. Kommer ha ÄL idag eller i morgon som det känns och verkar på testen. Men det kommer ju se om ÄL varit med VUL på tisdag tänker jag. 

Jag hoppas de vill stödja upp med nån medicin IFALL det är så att vi lyckas befrukta ett ägg denna gången...har ju haft ett missfall v 5 och sen MA v 13 i år och känner att det ska bli skönt ta lite prover för att se om jag behöver nåt stöd. 

Hysteroskopi har jag genomgått efter vårt MA och även ett kontrast-UL efter den för att se så det inte är några sammanväxningar, så har fått ok på livmodern iaf vilket är skönt att veta inför detta. Så det är bara provtagningar som vi behöver göra nu och sen gör de alltid VUL på första besöket sa hon när vi bokade. 

• Nykär15
    Marrelita85 skrev 2016-10-27 17:23:38 följande:
    Du vet redan att de kommer göra VUL på första besöket eller? Tycker ju att de borde kunna se om ÄL har skett på VUL i sådanafall. Har ingen aning om hur en missfallsutredning går till?! 

Ja jag fick ett mail om att de kommer ta prover samt göra VUL på första besöket. Så ja jag tänker med att de kan se om ÄL varit då och det är bra. Hade stegring 26/10 men inte fullt utslag, trodde jag skulle få fullt igår men då var det svagare igen. Så kanske missade toppen, kanske var den igår fm och jag testade ju på kvällen först då jag brukar ha bäst utslag på em/kväll. 
    Jag vet sen innan att jag har rätt snabb ÄL när den väl är, stegringen är kort och jag har bara lyckats se helt fullt positivt två gånger på alla försök man gjort genom åren. Men blivit gravid ändå så ÄL brukar jag ju ha. Men sen är det ju inte alla månader man släpper ett ägg så svårt veta, men skönt på så vis jag ska dit på tisdag så de kan se då iaf hur det verkar. Vill ju börja med progesteronkrämen efter ÄL men vill inte förskjuta/stoppa den om den inte varit...så jag väntar till på tisdag tills jag vet så får jag börja då isf. 

• Nykär15
    Marrelita85 skrev 2016-10-30 20:51:08 följande:

Förstår din frustration Norrlandskvinnan, inge roligt att vänta. 

Själv är jag på CD 22, hade ÄL CD 15 och har idag fått lite spottings (lite brunt), känner direkt att hoppet sjunker. :( Har denna cykel tagit munkpeppar några dagar innan ÄL och har för första gången på månader ej haft mellanblödningar/spottings innan ÄL eller direkt efter ÄL så denna cykel har känts annorlunda och jag har hoppats på att det kanske gått vägen. Men nu så tror jag nästan att det är kört. Har även kört progesterall krämen, dock kunde jag inte börja förrens kvällen CD20 då jag inte ville smörja med det innan blodprovet för att det kanske skulle ge missvisande provsvar. 

Har dåligt samvete då jag varit på 30års fest igår för en kollega och då druckigt alkohol. Men samtidigt känns det dumt att leva som "gravid" när man kanske inte ens är det, då blir ju besvikelsen varje månad ännu större. 

Jag lever som ickegravid fram tills jag ser ett plus, annars hade jag inte orkat med alla månader...sist jag var gravid var jag på kick off, kände att nåt var annorlunda i kroppen så drack väldigt lite men avstod inte. Fick plus i slutet på den resan och mina misstankar stämde. Barnet utvecklades bra men det slutade i MA i v 13 (fostrets hjärta slutade slå 12+2) men jag är helt säker på att de små mängder alkohol som jag drack inte hade med det att göra. Fostret får ju näring från gulekroppen mellan ÄL och BIM så det är ju ingen fara eg, men sen kan väl säkert slemhinnor och annat påverkas om man dricker stora mängder, det är ju aldrig bra men det vet man ju. Och äggens kvalité blir ju med sämre om man dricker mycket och ofta. 

Men jag personligen dricker kanske ett par glas vin i veckan och det kommer jag inte sluta med förrän jag ser ett plus. Dricker mindre kaffe än vanligt när vi försöker bli gravida, men då har jag minskat för hela cykeln, så bara en kopp om dagen. 

Jag tror man får göra och leva som man själv tror funkar! 

Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?