• Madeeleenee

Utredning på gång, stötta varandra?

Jag 28 år utan barn och min sambo 36 med två barn ska äntligen få börja en utredning angående barnlöshet. Känns så skönt då jag varit utan p piller i snart ett år utan resultat, har väldigt oregelbunden mens, ca 50 dagars intervall. Har bara märkt av ägglossning två gånger, sekret, smärta och positivt äl test. Har känts så hopplöst, full av skam då jag är säker på att det är mig det är fel på eftersom han har två barn sen tidigare. Jag blev gravid när jag var 17 vilket slutade i en tidig abort i vecka 8-9. Har aldrig haft dålig samvete eller mått särskilt dåligt utav detta då det var rätt beslut. Förrän nu. Kan ju inte låta bli att tänka att jag försatt min chans, vilket jag vet inte är sant eller något jag ska känna... Men kan ju inte låta bli. Vi testade oss för klamydia båda två för ett par veckor sedan och det var negativt, skönt det iaf! Man har ju läst skräckhistorier om den sjukdomen och dess följder...

Min syster har två barn och själv har jag två syskon, både mamma och syster blev gravid direkt med samtliga barn... Pratade nyss med kvinnokliniken och de ska skicka hem hälsodeklaration och information. När vi fyllt i dessa och tagit de prover som behövs kommer vi få träffa en läkare. Känns sååå skönt att äntligenfånhjälp istället för att grubbla själv under sömnlösa nätter..

Någon som är i en liknande sits och vill följas åt? Eller genomgått en utredning och vill berätta? Allt är välkommet!

Kram på er!

• Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?
  • Paroon
    Nykär15 skrev 2016-11-04 08:41:13 följande:

Jag har två barn med annan pappa så här är med syskonförsök och försök på första för sambon. 

Vi verkar ha lätt bli gravida men svårt behålla. Förlorade senaste i v 13 då det dog i 12+2. Så vår utredning är missfallsutredning i första hand, men då jag blir 40 i början på nästa år så kan det ändå bli aktuellt med IVF. 

Men nu börjar jag med stimulering i min egen cykel nästa gång, så hoppas mensen drar igång nästa helg som den borde. Sen får jag Trombyl nu med och kommer ta vagitorier med progesteron från ÄL och framåt. Hoppas detta ska göra susen för oss! 

Hoppas att det kommer ett plus och att ni får gå tiden ut och allt går väl <3

Hope7 skrev 2016-11-03 20:50:48 följande:

Paroon- vi har en son på 4 år och försöker med ett syskon. Har försökt i tre år men hade att missfall för två år sen. Har nu börjat med utredning. Ska på första besöket 16/11.

Vi har skyddat oss "sporadiskt" med kondom fram till förra hösten ungefär. Dottern är 4 nu. Ska på vårt första besök för ny utredning på landstinget 24/11 och sen har jag lite kontakt med ett privat ställe som vi ev ska till också då jag har dålgi erfarenhet av fertilitetsmottagningen på landstinget.

• Nykär15
    Paroon skrev 2016-11-04 09:06:26 följande:

Hoppas att det kommer ett plus och att ni får gå tiden ut och allt går väl <3

Tack Hjärta hoppas det nåt innerligt med...känns bra att vi sökte hjälp, känner att jag inte riktigt vågar hoppas och tro på att vi klarar det själva och tiden bara går och snart fyller jag 40. Så är mycket lugnare nu och känns helt ok att vänta på mensen eftersom de är under mensen den första medicineringen börjar och det känns som att man faktiskt GÖR något och på så vis har lättare att hålla målbilden upp. 

• Marrelita85

Jaha, ännu en månads försök som ej gick som planerat. Bara nedräkning till nästa ÄL, känns så hopplöst. Ursch, nu är det deppigt värre.

• Nykär15
    Marrelita85 skrev 2016-11-06 02:44:15 följande:

Jaha, ännu en månads försök som ej gick som planerat. Bara nedräkning till nästa ÄL, känns så hopplöst. Ursch, nu är det deppigt värre.

Kram! Förstår hur det är...jag fick ju veta att jag inte hade haft nån ÄL denna månaden, så nedräkningen till BIM blev ju ist nedräkning till mens...så den hoppas jag kommer framåt slutet på veckan så vi kan börja om.

Ska ju stimuleras denna cykel och ser mycket fram emot att komma igång med det! Skönt med att jag fått både Trombyl och Lutinus...vill så hemskt gärna att det ska bli vår tur snart igen...och att vi får gå hela vägen. 

• Madeeleenee

Hej igen! Fick ju somsagt mens i tisdags.. blödde ganska mkt i två dagar sedan har det mest varit bruna flytningar/spotings fram till i lördags ungefär.. kan fortfarande klämma fram vit vätska ur brösten skall tilläggas. Har spolning inbokad på onsdag och av nån konstig intuition så kollade jag med äl test nyss.. de blev positivt?! Tänkte att de kan inte stämma så tog ett till.. Ja ni ser ju själva.. jag som aldrig brukar få utslag, bara hänt två gånger på ett år! Kan jag redan ha ägglossning? Vågar jag göra en spolning på onsdag? Kram

• Marrelita85
    Madeeleenee skrev 2016-11-07 16:04:09 följande:

Hej igen! Fick ju somsagt mens i tisdags.. blödde ganska mkt i två dagar sedan har det mest varit bruna flytningar/spotings fram till i lördags ungefär.. kan fortfarande klämma fram vit vätska ur brösten skall tilläggas. Har spolning inbokad på onsdag och av nån konstig intuition så kollade jag med äl test nyss.. de blev positivt?! Tänkte att de kan inte stämma så tog ett till.. Ja ni ser ju själva.. jag som aldrig brukar få utslag, bara hänt två gånger på ett år! Kan jag redan ha ägglossning? Vågar jag göra en spolning på onsdag? Kram

Har du testat att ta ett gradivitetstest? Läste någon gång på forumet nånstans att någon fått positivt på äl test när de varit gravida. Annars så får du väll ringa dit du går och ska spolas och fråga. =)
  • Marrelita85
    Nykär15 skrev 2016-11-07 08:27:22 följande:

Kram! Förstår hur det är...jag fick ju veta att jag inte hade haft nån ÄL denna månaden, så nedräkningen till BIM blev ju ist nedräkning till mens...så den hoppas jag kommer framåt slutet på veckan så vi kan börja om.

Ska ju stimuleras denna cykel och ser mycket fram emot att komma igång med det! Skönt med att jag fått både Trombyl och Lutinus...vill så hemskt gärna att det ska bli vår tur snart igen...och att vi får gå hela vägen. 

Hoppas mensen kommer snart. Trombyl och lutinus är de för att du fått mf och är lutinus stimulerande?

Vad skönt ändå att få göra något som kansek gör skillnad nästa cykel, håller tummen. 
  • Nykär15
    Marrelita85 skrev 2016-11-07 18:12:48 följande:
    Hoppas mensen kommer snart. Trombyl och lutinus är de för att du fått mf och är lutinus stimulerande?

Vad skönt ändå att få göra något som kansek gör skillnad nästa cykel, håller tummen. 
    Ja Trombyl är pga missfallen, att det ev blivit proppar som gjort det. Letrozol är det som stimulerar ägglossningen och även Gonal F som jag kommer ta innan ÄL. Lutinus är progesteron man tar efter ÄL som hjälper till behålla en graviditet. Man tillverkar eget men om det blir för låga halter så kan man lättare få missfall. Man kan inte överdosera progesteron så det skadar aldrig att tillföra. Har innan smörjt med krämen man kan köpa själv, men den är ju svagare så ska bli skönt med riktigt höga doser vid nästa graviditet....om vi får till en. 
  • johannajw
    Madeeleenee skrev 2016-11-07 16:04:09 följande:

Jag skulle också rekommendera att ta ett gravtest för att utesluta. Och även ringa till kvinnokliniken och rådfråga med dom vad dom tror att det är. Ifall det är ägglossning så kan dom se de med vul och blodprover. Men som du säger så känns de lite tidigt för att vara ägglosning :O kram påre!
  • johannajw
    Nykär15 skrev 2016-11-07 08:27:22 följande:

Låter spännande! Håller tummarna för er! :)
Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?