Inlägg från: Hormonkarusellen |Visa alla inlägg
  • Hormonkarusellen

Utredning på gång, stötta varandra?

Ellencassandra skrev 2017-10-18 21:04:27 följande:

Jag hade som du gått själv först å tagit blodprover. Sen när min kille var med så fick han remiss till Huddinge för spermaprov å burkar. Och det kunde man göra när man kände för det. Eller ja de har ju speciella tider "öppet hus" då man kan lämna in spermaprovet. Blev sen skickad till spolning å så. Började utredningen i nov/dec 2016 och juni 2017 hade vi fått remiss till ivf

Ganska lång tid ändå? Eller tog självs utredningen så lång tid?

Knäpp fråga, men fick han burkar hem eller var han tvungen att prestera på plats? :-P

Jag frågade om det inte var väldigt lång väntetid för ivf direkt när det kom på tal, men det var det inte sa dem, men 1,5mån bara för första besök för utredning tycker jag skvallrar om ganska lång tid framöver.. hoppas det ska gå smidigt
  • Hormonkarusellen
    Ellencassandra skrev 2017-10-18 21:34:48 följande:

Joo. Men jag testade letrozol från mars till maj typ. Då jag aldrig fick positiva äl tester. Fast blodproven visade att jag hade äl. Egentligen ville läkaren skicka remiss till ivf typ direkt efter spermaprovet var klart å så. Då vi försökt så länge. Å det var i januari så det hade nog gått snabbare. Men jag ville testa letrozol innan ivf.

Har man mindre än 1 timme till sjukhuset så kan man göra hemma. Annars får man göra på kliniken. Min kille gjorde hemma. Självklart en väldigt skum känsla för killen.. men gick bra :)

Bor du i Stockholm? Här står det 6-8 månader typ för ivf men för mig gick det snabbare när vi väl bestämt oss för ivf!

Gud va skönt för dem, lite lättare då!

Japp Stockholm! Frågade verkligen om det inte var lång väntetid, men det sa dem att det inte var - så jag hoppas det går snabbare än 6mån! Men jag hsr gått på letrozol sen mars utan äl, så kanske då?

Var i karusellen befinner ni er nu?
  • Hormonkarusellen
    Ellencassandra skrev 2017-10-19 07:10:02 följande:

Nä det går snabbare! Iallafall för mig! Fick remiss i slutet av juni. Ivf kliniken jag valde hade sommarstängt men fick en tid i slutet av augusti :) skulle börjat redan i september med sprutor men min kille var tvungen å resa bort så nu är vi igång! Tar två sprutor nu så ägguttag blir förmodligen nästa vecka :)

Har det inte funkat för er än med letrozol så skulle jag nog ringa om ivf!

Gud så bra drt låter! Tror vi får remiss för ivf efter proverna nu, så 24/11 är utredningsdags om det inte blir något återbud som vi kan få innan rädd dock för sprutor och blodprov, men hoppas jag ska klara det!
  • Hormonkarusellen

Jag fick ny tid, 16e istället. Även om det bara var en vecka känns det lite skönt.

Vad väntar på första mötet och hur lång tid väntar innan man kan ställas i kö för ivf etc?

Vill veta era erfarenheter

• Hormonkarusellen
    Ellencassandra skrev 2017-10-30 11:23:28 följande:

Vill tillägga att det beror ju på vad de hittar för fel. Har din sambo långsamma spermier t ex då är ju ivf givet. Kravet brukar oftast vara att man ska ha försökt själva i två år, men det beror som sagt på vad det är för fel.

Tack för svar!

Vi vet att jag inte har ägglossning, gått på letrozol sedan juni, så utredningen är väl för att se att inget är galet med sambon också antar jag. Kanske jag får göra en spolning också då, och annars blir det väl ivf oavsett sambons svar. Hoppas det kan gå snabbt eftersom jag redan vet att jag inte ägglossar, man vill liksom komma vidare nu!
  • Hormonkarusellen

Vad har ni fått betala vid utredning? Nu menar jag inte att det är dyrt eller liknande, och förhoppningsvis värt varenda krona - men;

Jag hsr högkostnadsskydd, inte sambon. Det stod hans personnummer på kvittot och vi fick betala vanliga patientavgiften. Var det så att de ?registrerade? det på honom för att kunna ta betalt? Hur knasigt?!

• Hormonkarusellen
    Lillatjejen1992 skrev 2017-11-16 10:26:19 följande:

När vi började utredning betalade båda 2 vid varje besök fram tills att båda fick frikort. En utredning gäller ju båda parter vilket innebär att båda måste betala, om man inte har frikort sen innan.

Vi har hittills betalat 1100x2 (gått på fler besök men nu har vi båda somsagt frikort) och sen 800kr för läkemedel till mig. Hormoner och sprutor kostar litegrann tyvärr men man ska vara glad att landsting erbjuder behandling som denna.

Ah, så är det ju förstås! Då lär vi få betala samma nästa gång då. Jag har också frikort igen nu, och medicin törs jag inte tänka på vad det kostat, måste snart vara uppe i gränsen där med.

Är det någon av er med pco som är smala? Jag är ordinerad 1kg upp. Ett?! Och det dummaste är att jag var på toa precis innan, så hade jah inte varit det hade jag klarat mig allvarligt, hur stor skillnad kan det göra... men givetvis gör jag som läkaren säger...! Ett julkilo som ska stanna...
  • Hormonkarusellen
    Lillatjejen1992 skrev 2017-11-16 11:55:55 följande:

Ja sålänge besöken rör er båda eller bara din sambo kommer ni få betala. Jag har ju gått på besök oxå som inte rör min sambo och då betalar jag inget eftersom jag har frikort (är ju ett gäng besök fler för tjejer).

Jag har pco och är normalviktig. Tränar mycket och har muskler som väger (drf stämmer inte bmi räknare på mig tex). Ett kilo kan ju göra mycket. Är du enligt läkaren underviktig ser dom till att du går upp och vice versa.

Jag är på 18,5 ska upp till 19 för att kunna få remiss till ivf. Blir att lägga till extra mellis då, en frukt räcker inte längre utan nu får det bli mer!
  • Hormonkarusellen
    Lillatjejen1992 skrev 2017-11-16 12:21:08 följande:

Det är antagligen därför dedär extra kilot är så viktigt :)

Men visst är det knasigt, ett hit eller dit kan ju bero på om man käkat en stadig lunch precis innan eller om man just varit på muggen :-P men regler är regler antar jag, så det är väl bara att svullna på och försöka hamna på en högre medelvikt.. det är ju dessutom olika beroende på när i månaden, jag väger alltid mer före mens tex..
  • Hormonkarusellen

Totalt kaos idag. Har gråtit så otroligt mycket. Var hos gyn igen, inget ägg och ingen hinna. Ivf kommer inte på tal, eftersom det inte hjälper med stimulering och jag väger ett kilo för lite. Sa att då klämmer jag i mig tio bullar då, så väger jag mer. Men det hjälper inte. Vi får inte göra spolning och remiss till ivf. I vår kan det bli på tal om jag gått upp två kilo (ett för marginal) och sen går det snabbt - det är inga väntetider, så då kan det bli ivf till september. Jag började såklart storgråta och sa att då är det ju mitt fel - jag väger för lite? Nej för jag äter ju normalt, så det är inte mitt fel. Men inget kommer ske förrän jag gått upp två kilo och hållt den vikten. Men då ÄR det ju mitt fel? Om någon sagt det här till mig för fyra år sedan när jag första gången sökte för utebliven mens hade jag väl lagt på mig tre kilo direkt. Sen har jag väl vägt både tre och fem kilo mer än idag, och inte hade jag någon ägglossning då heller..

jag kan inte sluta gråta, det är mitt fel att jag inte har ägglossning, att vi inte får ivf och att vi inte får barn.

Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?