• My102

Utredning på gång, stötta varandra?

Ellencassandra skrev 2017-11-07 12:11:49 följande:

Åh va tråkigt :( jag tänkte också att det kanske skulle gå vägen efter spolningen för man läst om många som blivit gravida direkt efter. Men det var nog mest tur..

ang letrozol. Jag fick aldrig utslag på mina äl tester men enligt mina blodprover som jag tog så hade jag ägglossning. Men jag fick letrozol ändå å då fick jag utslag på äl stickorna. Nu hjälpte ju letrozol inte mig ändå utan kör ju ivf. Men tror inte det är nån fara att ta letrozol även om du skulle ha ägglossning. Det var pergotime som var större chans att få tvillingar. Mindre risk med letrozol. Så det är nog ingen fara :)

Men då tackar jag och tar emot receptet och kör på! Jag har inte berättat för sambon än att mensen är här..har en känsla av att han kommer bli riktigt besviken den här gången han med :/
  • My102
    Ellencassandra skrev 2017-11-07 13:15:18 följande:

Ja det tycker jag att du ska! :)

Åh jobbigt :( om min kille blir besviken så visar han det inte iallafall. Han är alltid hoppfull å e bombsäker att vi snart kommer bli gravida. Men försökt så länge nu så känner absolut inte likadant :(

Jag har bara mail kontakt med min läkare..kanske inte det bästa men smidigt eftersom mottagningen bara är öppen 2 dagar i veckan. I alla fall så skrev han att jag ska börja ta tablett på tredje mens dagen i fem dagar, därefter ska jag ta progesteron prov men återkomma vid nästa mens för kontroll av äggstockar efter letrozol..låter det rimligt att kolla hur äggstockarna vid nästa mens? :/ kändes långt bort..då är ju allt ?borta? tänker jag. Vill inte fråga för mycket så läkaren inte tror att jag ifrågasätter han :|
  • My102
    Ellencassandra skrev 2017-11-07 14:31:54 följande:

Hm verkar lite konstigt kanske. Isåfall borde läkaren ta progesteron prov innan du börjar med letrozol å kolla äggstockar innan också. Men som sagt det är ingen fara att du börjar med letrozol men han hade en liten konstig ordning :P men man får väl lita på att läkaren vet vad han gör. Jag tog som du på mensdag 3 i fem dagar :)

Jag fick ett förtydligande från läkaren att jag ska på kontroll den 20 nov, tur att jag frågade :) så det var inte efter nästa mens :)
  • My102

Tog letrozol förrut i månaden och imorgon ska jag på kontroll, fick låg på CB monitor idag så jag tvivlar på att läkaren kommer se något också kostar kontrollen 1000 kr gången, två första gångerna (privat). Känns som det aldrig kommer hända nåt å bara kosta pengar :(

• My102
    Lillatjejen1992 skrev 2017-11-19 22:11:48 följande:

Jag går förvisso via landsting så mina besök blir inte lika dyra, men nu till saken. Påbörjade första letrozole kuren denna månad. Jag fick positivt ältest från clearblue cd15 och var helt bombsäker att jag skulle få se en stor och fin äggblåsa på vul dagen efter. Men icke, endast en på 9mm.. vid återbesöket på cd 21 testade jag negativt på äl testerna men hade en äggblåsa på 22mm.

Lita inte för mycket på tester och monitorer. Håller tummarna för att något har hänt! Tar du enkel kur eller dubbel förresten?

Det lät intressant! :)
  • My102

Var till läkaren för kontroll idag som sagt efter letrozol och som jag misstänkte så var det inte mycket att se, han kunde se en blåsa, och en tjockare slemhinna. Ingen aning vad det betyder egentligen.

Men han ville att jag skulle komma nästa måndag igen och då sa han att han ville en stor blåsa, tror han sa 20 mm, kan de stämma? Men även att jag kanske skulle få ta en otrivelle spruta.

Vad gör en sån spruta? Varför tror han att jag ska behöva en sån? Jag har redan tagit letrozol, vad är skillnaden? Jag blir galen ????

• My102
    Lillatjejen1992 skrev 2017-11-20 19:13:35 följande:

Hur stor blåsa hade du idag? Tjock slemhinna är bra. Har man för tunn kan inte ett ev befrukat ägg "bosätta" sig.

20mm stämmer. Blåsorna spricker vid 20-22mm och ägglossning sker. Ovitrelle hjälper ägget att släppa och är vanligt att man får efter letrozolekur.

Han sa inte vad blåsan var på :/ han sa att mina äggstockar sitter väldans högt upp också. Jag blir som väldigt ställd varje gång jag är där..frågorna kommer efterråt :/
  • My102
    Hormonkarusellen skrev 2017-11-23 09:35:31 följande:

Totalt kaos idag. Har gråtit så otroligt mycket. Var hos gyn igen, inget ägg och ingen hinna. Ivf kommer inte på tal, eftersom det inte hjälper med stimulering och jag väger ett kilo för lite. Sa att då klämmer jag i mig tio bullar då, så väger jag mer. Men det hjälper inte. Vi får inte göra spolning och remiss till ivf. I vår kan det bli på tal om jag gått upp två kilo (ett för marginal) och sen går det snabbt - det är inga väntetider, så då kan det bli ivf till september. Jag började såklart storgråta och sa att då är det ju mitt fel - jag väger för lite? Nej för jag äter ju normalt, så det är inte mitt fel. Men inget kommer ske förrän jag gått upp två kilo och hållt den vikten. Men då ÄR det ju mitt fel? Om någon sagt det här till mig för fyra år sedan när jag första gången sökte för utebliven mens hade jag väl lagt på mig tre kilo direkt. Sen har jag väl vägt både tre och fem kilo mer än idag, och inte hade jag någon ägglossning då heller..

jag kan inte sluta gråta, det är mitt fel att jag inte har ägglossning, att vi inte får ivf och att vi inte får barn.

Jag känner med dig! Styrkekramar! ??????
  • My102
    Hormonkarusellen skrev 2017-11-24 06:40:24 följande:

Sambon har fixat så vi ska logga vikten och se en uppåtgående trend så rädd att få dumma känslor om vikten, om jag ska upp samtidigt som jag mår såhär dåligt - det är ju inte en superkombination - kroppskritisism (för att den inte funkar) , konstant ledsen och vikt. Usch jag får en så dålig känsla. Hade det varit fyra år sedan hade jag ju inte varit så ledsen samtidigt, då hade jag inte varit orolig.

Sambon ska ringa och få sitt provsvar om en vecka, så tills dess ska jag gå upp, och så får han be om en ny plan, vi kan inte gå och vänta helt utan stöd utan detmåste finnas mål och milstolpar på vägen. Och så får han säga att det vi båda uppfattade på första mötet var att vi skulle gå igenom ett par steg med prover och spolning och sedan ivf, då måste hon ju förstå att hon kullkastar det enda lilla halmstrå som fanns , nu har jag inget alls att greppa efter...

Tycker så synd om min sambo som får bära allt. Han och en vän vet, någon till vet lite grann men inte allt. Igår låg jag och skrek av gråt hela kvällen... vem är stark för honom eftersom jag inte är det? Vi tänkte att vi kanske ska berätta för hans mamma ändå.

Hur har ni gjort med att berätta för familj? Kanske ni har en annan relation , men jag orkar inte berätta för min familj, kan inte med att de ska fråga och tycka synd om sig själva. Det här måste få vara men sorg, jag kan inte ta ansvar för någon annans känslor kring det. Jag har nog att försöka stötta sambon - som jag är säker på mår mycket sämre än vad han säger.. vilket jäkla kaos! Oss två mellan är det superbra, men med familjen kan jag inte riktigt säga vad jag vill och tex vara säker på att det stannar där..

mycket tankar som far i knoppen även idag..

Jag är yngst av mina syskon där alla har barn, och dem är systrar. Det var naturligt att berätta och för min mamma och pappa. Det kom inte som en chock, jag är 30 nu, var 27 när vi började och när det inte tog sig på 6 mån så började jag smått berätta. I övrigt enstaka kompis, i somras berättade jag det öppet på en fest för mina närmsta vänner och bekanta. Det lättade en del då flera hade börjat tjatat å fråga när det var dags. Nu vet dem läget. Och i den här åldern är det som sagt ingen nyhet längre. Det är vanligt förekommande, att försöka bilda familj om man vill ha barn. Sambon har berättat för kompisar, en kill och en tjej kompis, båda bor långt bort vilket jag tror han tycker är skönt, träffas sällan och finns ingen risk direkt att det ska komma på tal. Känns dumt ibland att min familj vet allt å hans inte men det är också hans val.
  • My102

Blev så glad imorse! Är på dag 19 i menscykeln (brukar ha 30-35 dagar) och har hittils fått låg fertilitet på CB fertilitetsmonitor, men idag hörrni hamnade jag äntligen på HÖG! På måndag ska jag till läkaren igen och jag hoppas innerligt att den blåsa han såg i måndags är stor nog efter letrozol kuren att han vill ge mig en otrivelle spruta.

Har tidigare fått hög redan på dag 13 och 14, utan att få max fertilitet. Hoppas vi har hittat felet nu då det annars inte finns en förklaring. Hoppas hoppas hoppas

Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?