Inlägg från: Hormonkarusellen |Visa alla inlägg
  • Hormonkarusellen

Utredning på gång, stötta varandra?

Upprepade missfall skrev 2017-11-28 21:19:18 följande:

Min gissning är att dom bara använder din vikt som ursäkt för att dom inte vet vad mer dom kan göra. Och för att få göra ivf så finns ju ändå viktgränsen så dom måste ju ändå be dig att gå upp det kilot innan dom kan remitera dig. Även om dom inte tror att det gör nån skillnad fertilitetsmässigt.

Precis det jag menar! Att bara "kämpa på" löser inte problemet, och om läkaren inte vill komma med några lösningar åt oss så får vi själva göra det! Tror man måste göra de lite för sig själv oxå för att behålla någon form av hopp alls som ger en mening att fortsätta försöka. Hoppas puregon kan bli ett fungerande allternativ för er :) Det ska vara samma som gonal-f bara att det är annan tillverkare. I vanliga fall använder man ju det vid ivf, men det kan även användas i lägre doser på personer utan egen äl.

Jag får be sambon ta upp frågan under telefonsamtalet i veckan. De svänger ju så snabbt, så förhoppningen är att de svänger lika snabbt igen och om han säger att jag gått upp kilona får ett möte till för spolning och sedan ivf
  • Hormonkarusellen
    Upprepade missfall skrev 2017-11-29 08:32:51 följande:

Ja och om dom inte vill remitera er till ivf ännu så åtminstone att ni får pröva sprutorna i lägre dos utan ivf. Eller att ni får testa det i väntan på ivf. Var dom villiga att stimulera för ägglossning med letrozole innan du gått upp det där kilot så är det ju konstigt om dom inte går med på att stimulera igen bara för det är en annan medicin. Lycka till!

Precis! Jag hoppas verkligen de tänker om , annars vet jag inte hur jag ska orka.. idag kommer kollega med nykläckt och hälsar på, det gäller att stålsätta sig inför..!

Hur går det för alla er andra?
  • Hormonkarusellen
    Alicia111 skrev 2017-12-02 10:31:30 följande:

Hej!

Har precis påbörjat en utredning.

Första besöket hos gyn, konstaterad PCO enligt VUL (det har jag vetat sen tidigare undersökningar) men inga andra klassiska pco symptom såsom övervikt, acne etc. Har långs och oregelbundna cykler (40-70 dagar) och fick provera utskrivet för att sätta igång en mens och kunna ta blodprover under mensen som ett nästa steg. Är nu på dag fem av provera (med biverkningar som extrem trötthet och huvudvärk).

Min fråga:

Jag försöker tempa för att upptäcka ev. Ägglossning. Jag märkte att när jag började med provera har min temperatur varit betydligt högre än tidigare, kan det vara så att progesteronet påverkar temperaturen?

Är det möjligt att ha ägglossning under pågående kur?

Min gynekolog sa även att jag ej bör ta ägglossningstestet när jag har pcos för de är missvisande och egentligen kan ge utslag när som helst i min cykel. Dock har jag sett flertalet personer här som gör det ändå, speciellt efter de fått letrozol behandling - är det så att det fungerar bättre under pågående kur?

Tacksam för alla svar jag kan få.

Alicia

Likt mig då, inte heller klassiska symptom , utan brottas med ett kilo undervikt som krävs för ivf....

jag har kört provera och primolut jag vet inte hur många gånger, det ger mig högre temp. Sen går den ner när blödningen kommer. Med letrozol ska du kunna tempa, jah har inte fått äl, och inte heller ökad temp innan provera, så tempen har visat korrekt ändå. Även kört äl-stickor som inte visat något, och ultraljud som gett facit. Stämt på mig . Tyvärr , får jag väl säga, eftersom det inte funkat med alla tabletter. Verkar dock som det funkar för de flesta, så hoppas du får bättre framgång
  • Hormonkarusellen
    AnonymAlicia111 skrev 2017-12-03 15:59:23 följande:

Tack för ditt svar Hormonkarusellen.

Då vet jag iaf att det är provera och troligen ingen plötslig ägglossning som gett höjningen. Får inaktivera dessa 10 dagar med provera och kanske perioden fram till mens.

Förstår inte riktigt om ägglossningen fortsätter köra på sina dagar även om jag får provera-mens? Enligt NC skulle miN ÄL komma vid jul, dag 35, men frågan är om det blir en ny cykel nu med proveramensen? Eller är den mensen ?äkta? liksom?

Hoppas din läkare kan komma på bättre tankar angående vikten. Kanske värt att söka hjälp på annat håll om möjligt?

Hälsningar

Lisa

Det kan kanske vara en plötslig äl också, men bäst att inte hoppas för mycket - det är vad jag lärt mig

Hoppas det funkar bra för dig nu, vore ju klockrent med äl till jul när man kanske är lite extra hemma och ledig

Håller tummarna!
  • Hormonkarusellen
    eelinh skrev 2018-01-02 20:45:48 följande:

Jag tycker det är rätt jobbigt att ta sprutorna, det gör inte alls ont utan är bara extremt obehagligt tycker jag. Samtidigt vill jag inte heller att min sambo ska ta dom på mig :p jag gruvar mig ett tag sen tar jag den.

Jag tror inte jag kan lägga det på min sambo, han vet hur läskigt jag tycker det är, och då är det nog inte så kul att vara den som ska utsätta mig för obehag och vara grund till gråt och panik. Bättre han får stötta när jag gör det själv tror jag. Försöker mentalt ställa in mig på sprutor, tror nämligen det är nästa steg för oss. Vi får inte ivf, och letrozol har inte funkat - så jag gissar att vi får annat stimulerande och då är det väl mest sprutor?

Nervös för imorgon, då ska vi till kliniken igen... 70dagar sedan senaste mens och fortfarande inte tillstymmelse till ägglossning. Tror inte jag fick det en enda gång hela förra året :-S hoppas på bättre tur detta år!
  • Hormonkarusellen
    My102 skrev 2018-01-22 12:47:54 följande:

Happy news! Var till läkaren nu på morgon på kontroll efter letrozol och gonal f. En äggblåsa på 18 mm uppenbarade sig! Jag fick själv se på skärmen och såg ut som en stor svart boll! Under mina tidigare tre VUL så har det aldrig sett ut så. Äntligen går jag därifrån med något konkret, det har tidigare inte synts någonting. Ikväll blir det otrivelle och ligga! Hoppas innerligt att det var detta som saknades!

Men åh grattis! Har du haft gonal nu? Eller både och? Jag ska börja med gonal på onsdag och är såå nervös... hur länge behövde du spruta?

Kram
  • Hormonkarusellen
    My102 skrev 2018-01-22 20:18:35 följande:

Jag tog letrozol på dag 3-7 och gonal f 7-13, idag är jag på dag 14 och har precis tagit otrivelle. Så i 7 dagar tog jag gonal f :) otroligt enkelt att ta sprutan och känns ingenting! :)

Vad konstigt, jag ska bara ta spruta .... man förstår inte riktigt hur det funkar. Otroligt nervös, jag är spruträdd... men syftet är ju gott så det ska väl gå bra. Verkar vara ganska få som tar spruta utan att de ska göra ivf,
  • Hormonkarusellen
    My102 skrev 2018-01-22 20:53:17 följande:

Vi gör inte IVF nu..jag vet inte riktigt varför vi får ta såna här sprutor utan ivf faktiskt :/

Jag förstod det som att eftersom de inte lyckats skapa någon ägglossning, så hjälper inte ivf heller, det finns inga äggblåsor att ta ut och ingen slemhinna för ägg att fästa i. Så nu testar vi sprutorna för ägglossning, och får jag det så behöver vi kanske inte ivf, eftersom det ska funka i övrigt. Men som sagt, utan blåsor som mognar finns ju inget att göra ivf på.. kan såklart ha missuppfattat, men så förstod jag det
  • Hormonkarusellen
    Upprepade missfall skrev 2018-01-22 22:46:57 följande:

Wei du fick sprutorna tillslut iaf, hoppas de funkar bättre för er! Vet att du gärna hade sluppit dom. Är också spruträdd så jag förstår dig :-/ Men det är bättre än att stå och stampa på samma ställe, nu håller vi alla tummar och tår att din plåga inte är förgäves ;)

Ja verkligen! Supernervös... men det ska gå!

Ni som också äter massa knäppa hormoner, är det någon mer som fått otroliga svettningar på natten? Aldrig någonsin haft förr, jag är snarare rätt frusen, men vaknar helt sjöblöt om nätterna och kan inte somna om.. detta ät senaste 1,5 vecka ungefär. Känns så olikt mig liksom..

Trodde det skulle gå över när mensen kom, men det gjorde det inte
  • Hormonkarusellen
    Ellencassandra skrev 2018-01-22 21:18:45 följande:

Det är väldigt många med ägglossningsproblem som gör ivf :) man tar ju ganska höga doser av olika preparat så tror absolut att det ska funka med ivf :)

När man bara göra ägglossningsstimulans så får man ju inte så hög dos för där vill man ju bara att nån blåsa ska växa. Men ivf vill man ju ha många! Men hoppas såklart att det ska funka för er utan ivf :)

Skönt att höra, men konstigt ändå.. det är därför inte vi får göra ivf? Det var liksom planen i aug, men det stoppade dem, och nu får vi testa sprutor istället. Ivf finns inte som alternativ alls...:-S förvirrande när alla får olika svar hela tiden! och man själv också för den delen... vi testar det här, sen ivf. Nej det gick inte, men ivf kommer inte hjälpa, vi testar något annat. Ivf tar vi sen. Ivf är uteslutet.

Vad ska man tro?!
Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?