Inlägg från: Hormonkarusellen |Visa alla inlägg
  • Hormonkarusellen

Utredning på gång, stötta varandra?

Ellencassandra skrev 2018-01-23 10:41:50 följande:

Förstår verkligen vad frustrerande! Har du lågt amh värde eller har du pcos eller vad det heter? Å hur länge ungefär har ni försökt?

Nja, jag vet inte riktigt.. äggreserven är bra i alla fall, de pratar pco ibland för det blir lite så pärlband, men inga blåsor som mognar. Och egentligen inte några andra symptom på pco, men det viktigaste räcker väl kanske... äggblåsor, men inga som mognar..
  • Hormonkarusellen
    Ellencassandra skrev 2018-01-23 11:53:30 följande:

Ååhh usch vad hemskt. Förstår exakt dina känslor. Gud vad irriterad man blir när folk klagar speciellt om de vet vad man själv går igenom.. å när hon blir gravid flera ggr utan att vilja ha det så kanske man ska skydda sig lite bättre då.. aa jag vet inte. Man e ju väldigt känslig också. Men det är ju inte konstigt.

Ang din bästa vän.. åh va jobbigt :( vad tråkigt att hon inte verkar förstå att du tycker det är jobbigt å inte vill höra allt det där. Speciellt när det är ens bästa vän. Min har också två barn men hon är ändå väldigt försiktig med vad hon säger å hon lyssnar mycket å låter mig prata.

Sen har man andra vänner som tycker man e lite löjlig som oroar sig så mkt "det kommer gå bra. Försök å ta det lite lugnt" å som inte alls förstår när jag blir ledsen om någon annan bekant blivit gravid. Klart jag kan bli glad för deras skull men blir ledsen för min skull.

Jag har testdag 30/1 men ska nog testa den 28e för vill testa på söndagen å kunna sörja en dag än å ta testet precis innan man ska till jobbet.. kommer inte orka jobba då..

Förstår er precis. Man är allergisk mot gnäll över jobbiga barn. Tänk att folk dels är så oförstående, de som vet, och dels att folk har så dålig känsla för när man ska hålla tyst. Jag har en kollega som alltid vill umgås, jag ska passa hennes barn, och lyssna på hennes gnäll. Jag har börjat säga att det inte passar och att jag inte kan, men hon ger sig inte. Och hon förstår inte när man säger nej! Och jag vill verkligen inte berätta för henne vad jag går igenom, det är en sån person som du inte vill ha delaktig i detta alls...

imorgon är det sprutskola hos läkaren och spritstart på kvällen... jag är så nervös!
  • Hormonkarusellen
    Ellencassandra skrev 2018-01-23 15:49:28 följande:

Ja men precis.. då förstår jag dig att du inte har lust att berätta för henne vad du går igenom..

Ang gonal f så kan jag lugna dig med att den är såå lätt att ta! Det e nervöst såklart i början men den e lätt å sticka med. Ingen tjock nål som på flera andra jag har behövt ta. Det kommer gå strålande! :)

Haha skrev spritstart... men jag kanske får ta en hutt innan första sprutan om det är för nervöst

Hur mådde du av gonal? Mins kollegor klagar på mitt humör, tycker jag är tyst och tråkig. Nervös kallas det... men tänkte om de får tillbaka med ett sabla humör när jag börjar, eller om man ska passa sig så man inte störtgråter om någon skulle säga igen att jag är tråkig
  • Hormonkarusellen

Nu har jag tagit första sprutan gonal f. Det gick väl inte jättebra kanske, min sambo fick ta den tillslut. Jag började hyperventilera och gråta hysteriskt, höll på att svimma... det gick bara inte. Så han fick göra det. Modiga mannen min, jag hade aldrig satt en spruta i honom när han gråter i panik. Han sa att det var den lilla insatsen det, han tar den imorgon med. Så tacksam. Nu hoppas vi på att denna plågan ger snabba resultat!

• Hormonkarusellen
    Upprepade missfall skrev 2018-01-25 10:54:02 följande:

Fy vad hemskt det låter, men jag tror på denna månad för er! Tror du emlasalva kan hjälpa eller skulle det vara samma sak? För mig blir det nästan värre att ta sprutor när jag har på emlasalva, för jag tycker det är ännu obehagligare att inte känna när sprutan går igenom.. För mig är det ju inte smärtan som är det läskiga med sprutor, utan tanken på att något går igenom huden och allt. Är det samma för dig?

Precis samma, det gör ju inte jätteont , men det är just grejen att sticka in något i kroppen, och att dra ut nålen och den kanske skrapar mot grejer där inne - fy så hemskt!

Vi håller tummarna att en omgång sprutor räcker, hörde någon som så hoppfullt sa att det krävdes bara 6omgångar... neeeej....!! fint tänkt, men 6 gånger typ 20 sprutor?! Det är ju orimligt!
  • Hormonkarusellen
    Upprepade missfall skrev 2018-01-25 11:42:36 följande:

Haha nää usch, man får nog ta det en månad åt gången och inte tänka i förväg att "bara 4x20 sprutor till". Skulle det krävas 6 omgångar så kommer man ju på något sätt ändå kriga sig igenom det, men det blir ju outhärdligt om man ska tänka så långt framåt redan nu!

Ska du ta sprutorna i 20 dagar eller är det 2 om dagen? När blir vul för att kolla om något växt?

Nej man får tänka att det är nu fet gäller, och lära sig ladda om igen, och igen och igen...

Nej en om dagen tar jag, vul på måndag redan , dag 5. Sen kunde det ta allt från 10dagar till nästan 4 veckor innan man ger upp och börjar om vad jag förstod . Beroende på hur man svarar då givetvis, funkar det bra kanske det blir mycket färre sprutor!
  • Hormonkarusellen
    Linsi skrev 2018-01-25 14:30:37 följande:

Min sambo tog alla sprutorna på mig. 

Jag gillar inte sprutor så det hade vi bestämt från första början.

Jag fick sitta med en kudde över ansiktet medan han tog sprutan. Och så fick han klämma hårt i fläsket så att det skulle ta överhand över sticket.

Lycka till!

Idag gick det bättre, när jag inte försökte själv först och fick panik. Så stolt över mig själv. Och över sambon , haha! Igår skrek jag ut siffror bara för att tänka på något helt annat, 12, 47, 68, 164523... idag började sambon prata om någon gammal kollega och efter en stund pep jag att det har gått tio sekunder nu ! Men ingen panik, så jag är nöjd.

Hur mycket sprutor har du behövt ta? Har det gått bättre vart efter tycker du?
  • Hormonkarusellen
    Linsi skrev 2018-01-25 22:01:58 följande:

Jag körde bemfola i 11 dgr, 7 dgr oralutran + ovitrielle.

Gick bättre och bättre???? men sen blev jag lite öm i magen.

Men nu ruvar jag på två små embryon sedan igår. Så det var värt det.

Nu hoppas jag bara att iaf ett ska fästa.

Håll ut - tänk på vad som väntar.

Jag försöker tänka så, samtidigt törs jag inte drömma för långt fram i tiden. Hoppas bara att jag kan få en ägglossning så vi får en enda chans att försöka! Sedan vi började har det fortfarande aldrig hänt... men jag hoppas sprutor ska vara det som funkar. Nu känner jag mig mindre rädd för sexet också. Jag tänkte först att hur ska detta gå, jag gråter hysteriskt , sambon sticker mig, och sen ska man lägga sig och komma i sexig stämning och lyckas få till något som kan ge bebis.... men nu gick det ju lugnt och stilla till, så man kan säkert hitta känslan ändå sen.. vi gör ju alltså ingen ivf, utan endast sprutor
  • Hormonkarusellen
    Linsi skrev 2018-01-26 16:15:09 följande:

Haha, nej man känner sig inte jättesexig efter sprutorna.

Vi körde IVF - för dels min ålder men framförallt manlig faktor.

Lycka till!

Hoppas ett fäster nu, ska hålla tummarna! Hur mycket sprutor har du behövt ta? Det känns som att OM man nu får ägglossning av detta, då lär man ju ändå behöva försöka ett par gånger, så jag försöker mentalt förbereda mig för en 50-60 sprutor och botad sprutfobi..
  • Hormonkarusellen
    Linsi skrev 2018-01-28 08:12:39 följande:

Tack, jag hoppas varje dag.

Jag tog totalt 21 sprutor denna fången. De ökade min dos lite efter första ultraljudet och eftersom jag redan hade sprutor hemma i ordinarie dosen så fick jag två dagar ta en spruta extra med den kompletterande mängden. Tre sprutor i två dagar - då var det fest - Not!

Hur kommer det sig att du sprutar men att ni sedan får sköta själva befruktningen själv?

Hoppas det går bättre och bättre med dina sprutor.

Helt ärligt vet jag inte, ivf kommer inte att hjälpa säger min läkare - jag får inga ägg som mognar och ingen slemhinna - så kan vi få igång det så är det inte nödvändigt med ivf. Så tror jag

Jag har bara tagit 5 sprutor, hoppas kroppen svarat bra så kanske inte det blir allt för många... men försöker att inte hoppas för mycket, kan vi hitta rätt dos kanske jag kan få äl nästa månad, och då kanske jag kan bli gravid i år... det måste väl ändå vara rimliga förhoppningar
  • Hormonkarusellen
    Upprepade missfall skrev 2018-01-28 21:33:01 följande:

Det finns väl risk för överstimulering när man tar sprutorna, kanske därför dom gör vul så tidigt? Eller för att se hur du svarar på behandlingen, om dom behöver höja dosen? Håller tummarna för dig imorgon iaf! Tror du att du får ta en spruta för att släppa ägget oxå om du får något att mogna?

Själv vekar jag också blivit utan ägglossning denna månad, vilket känns sådär eftersom jag tagit letrozole. Brukar få positivt utslag på äl-test i vanliga fall så har antagligen egen ägglossning, men läkaren skrev ut letrozole för att stärka den. Första månaden funka de bra, fick äl som vanligt. Denna månad blev det starkt test en dag, men inte positivt, och dan efter svagare igen Nu vet jag inte om jag vågar ta letrozole nästa månad, eller om de bara va en slump att ja inte fick äl just den här månaden :S Det här betyder ju iaf att vi nu försökt 1 år sen senaste missfallet, nästa månad är det 4,5 år totalt.... Nu måste nått hända snart! :-P

Ja precis, båda delar tror jag. De vill se att man svarar och att det inte blir fler ägg, då får man sexförbud. När de sett ?vad de vill? skriver de ut nästa spruta, de vill väl i te riskera att man tar den om det blir fler än ett ägg

Men vad irriterande! Om du brukar ha äl själv verkar det ju konstigt. Letrozol hjälpte ju inte alls på mig, så jag är van att inte få effekt av dem, men konstigt just om du brukar ha. Man säger väl dock att tio äl per år ungefär är normalt? I så fall kan det ju vara helt naturligt att den uteblev nu, likväl tråkigt och irriterande
  • Hormonkarusellen
    Upprepade missfall skrev 2018-01-29 10:17:11 följande:

Jag förstår, hoppas på gott resultat idag! Du får skriva här efter vul och berätta hur det har gått

Ja precis man har ju i normala fall inte ägglossning nån månad per år. Därför är det ju lite svårt att veta om det är en slump att det var just den här månaden det inte blev äl, eller om det är letrozolen som gjort att jag inte fick det. Men jag tänker att jag får väl testa en månad till och se vad som händer. Blir de ingen äl nästa månad heller kräver ja vul och ber att dom kollar östrogen/progesteron igen nu när det tagit så lång tid sen senaste +.

Det tycker jag låter som en bra plan!

Vul visade tyvärr inget.. det var inte så att det skulle vara ägg redo liksom, men man borde kanske kunnat Se vilket som var på gång, och det var inget alls.. så van vid det svaret. Inget ägg och ingen slemhinna.

Ny tid om en vecka för att se om något hänt till dess. Annars höjd dos. Suck..

men jag försöker hålla modet uppe. Det är lite tufft vissa dagar bara
  • Hormonkarusellen
    Upprepade missfall skrev 2018-01-29 11:33:05 följande:

Nää, fan oxå Att dom inte kunde höja dosen redan nu om dom ser att fet inte händer nått.... Men dom har fortfarande inte gett dig något östrogentillskott eller så fast än dom kommit fram till att du har lite lågt östrogen? Det går ju att köpa själv annars, kanske något att pröva iaf? För östrogenet är ju det som ska få både ägg och hinna att växa på sig så kanske borde du ta det också? Försökte googla lite och hittade en tråd här på fml, men dom hade fått receptbelagt östrogen för deras låga nivåer så fick inget bra tips om tillskott därifrån tyvärr :-/ Vill du ändå läsa så är länken: www.familjeliv.se/forum/thread/29541254-nagon-med-lagt-ostrogen-och-planerar-barn

Hittade dock ett tillskott på life EAIaIQobChMInv2L6fL82AIVD5SyCh0PAwGtEAQYCCABEgJDQvD_BwE

Och en lokal vaginalbehandling. Vet inte hur den påverkar östrogennivån i kroppen dock, men den har som biverkning att den kan göra slemhinnan tjockare. Man ska inte ta den om man har endomitrios tex för det kan försvåra besvären. Så den borde ju då iaf påverka slemhinnan och äggstockarna. www.apoteket.se/produkt/estrokad-vagitorium-003-mg-30-styck-strip-257933/

Tycker du ska prata med din läkare och fråga varför ni inte försöker höja hormonnivån till en mer normal! Om du verkligen inte känner för att testa östrogentillskott så finns ju annars även tabletter på apoteket som ska stabilisera hormonbalansen när man har en hormonell obalans.

Jag har tittat på sånt, men jag törs inte testa samtidigt som jag sprutar. Tänker att det kanske stökar till det. Jag tror de vill se om dosen räcker inna man ger upp och höjer. Blir det nytt nästa månad börjar man säkert lite högre. Känns så frustrerande att kroppen inte är med mig i detta, vad fasen liksom?! Jag vill inget hellre, och ändå törs man inte längta och drömma...

Har du tagit tillskott under era försök?
  • Hormonkarusellen
    Upprepade missfall skrev 2018-01-29 13:18:54 följande:

Jag förstår :-/ De tjejerna i den tråden har ju liksom fått order om att ta östrogen innan dom påbörjat ägglossningsstimulering så jag tycker det är lite märkligt att dom inte försöker fixa din hormonbalans i första hand.. Tycker du ska fråga din läkare om ditt låga östrogen iaf och varför dom inte tycker det behöver återställas.

Jag har inte tagit östrogentillskott eftersom jag inte har någon sådan brist. Däremot progesteron efter äl, letrozole innan äl. Sen får jag ju kortisontabletter som jag ska ta också. Egentligen ska jag ta dem dagligen i 3 månader. Men jag har istället valt att ta dem från ca 3 dagar efter äl till mensen kommer. Och så tar jag ju såklart folsyratillskott. Jag har inga vitaminbrister så tar inga andra extra vitaminer eftersom det då inte gör någon skillnad, och att ett överskott av en del vitaminer istället för att göra oss friskare bildar gifter i kroppen.

Jag har apotekets vitamin gör gravid, den är extra folsyra i. Sen har jag tagit efamol som är fettsyror som ska vara bra, men det skippar jag nog nu. Känns mest som pengar i sjön desperat känsla av att man i alla fall hade något över julen när jag gick totalt ostimulerad och utan varken äl eller blödning i 83 dagar - det blev lite min livlina för att orka då - det kändes som jag i alla fall gjorde något!
  • Hormonkarusellen
    mulin skrev 2018-01-30 00:30:45 följande:

Hoppar in i gänget! Startade en utredning för snart 2 år sedan. Jag och sambon tog prover och allt såg bra ut. Nästa steg var att göra en spolning, som blev till 3 spolningar då de två första försöken blev misslyckade. Men tredje gången gick det bra, inget konstigt hittades och sedan dess har jag fått äta letrozle. Tror jag är inne på säkert min 10e kur nu så man har börjar tappa hoppet lite.

Förra veckan Var jag iväg på VUL och läkaren sa att jag skulle få ägglossning om två dagar. Då jag är skeptiskt till att jag ändå har ägglossning får jag komma iväg på ett blodprov den 1/2. ÄL-testet visade positivt dagen efter och nu är jag i den jobbiga väntan på mens eller inte mens.

Håller tummarna för alla här inne att det snart går vägen :)

Hoppas det går vägen och att du verkligen haft äl! Varför får du inte testa något annat om letrozolen inte funkat? Eller har den gett äl bara att du inte blivit gravid än? I så fall kommer er tur!!!

Jag fick fyra försök med letrozol, men inget av dem gav äl, så det är säkert skillnad beroende på hur man svarar på behandlingen

Heja dig som kämpar! Tio försök med hjälp är tufft för kropp och själ... kram
  • Hormonkarusellen
    mulin skrev 2018-01-30 18:34:23 följande:

Det har aldrig verkat relevant för dem att låta mig testa något annat. Nästa steg verkar vara IVF men när jag bara är 24 år måste jag snällt vänta tills jag fyllt 25 som jag gör i slutet på året. Då VUL sett bra ut har de antagit att jag har ägglossning, men jag satte mig emot detta sist nu så snart ska jag få ta mitt första blodprov för att få svart på vitt om ÄL sker eller inte.

Jasså, nej som du säger är det nog väldigt olika hur man svarar på behandlingen. Har du övergått till något annat nu då?

Åh, åldern... jag får höra att jag är såå ung. 1. Jag känner mg inte ung 2. Jag vet att fertiliteten minskar ordentligt efter 30... 3. Skitsamma hur gammal jag är, jag har ändå väntat en evighet!

Jag skulle ha två barn och va klar före 30... bra plan, snacka om att den brakade samman..

Just nu går jag på sprutor, ska funka bättre för mig eftersom jag har dåligt östrogen, och letrozol sänker detta. Håll tummarna, kanske det ger mig min första ägglossning

Hoppas du får ta provet nu så du får veta om du har äl, så tröstlöst att försöka om det inte kan ge något!

Har din kille testat sig?
  • Hormonkarusellen
    mulin skrev 2018-01-30 20:57:43 följande:

Ja men precis, känns som man direkt blir tagen liiite mer oseriöst när man är lite yngre. Tråkigt tycker jag. Har också alltid velat ha barn ganska tidigt. Så nu med facit i handen vad lång tid allt tar är jag glad att jag började detta tidigt.

Hur länge har du kört på sprutor? Håller också tummarna för att det ska få igång ÄL, tänk att denna ÄL krånglar till det för så fruktansvärt många.

Ja, på torsdag ska jag iväg så håller tummarna då åtminstone ÄL-testet är positivt, men det är ju aldrig någon garanti. Ja, exet började jag denna resa med. Han tröttnade å har nu barn med någon annan. Min nuvarande sambo har också fått goda resultat, så jag tror inte det beror på något annat än min kropp.

Eller hur, jag önskar jag börjat mycket tidigare! Gått över fyra år med krånglande mens, och skulle få hjälp direkt när jag ville bli gravid.. men här står jag nu ett år senare och har ännu aldrig fått äl. Letrozol körde jag fyra ggr, och nu är jag på första gång med sprutor, bara tagit 7 än och de har gett noll resultat, men jag försöker vara hoppfull tills måndag när det är vul igen

Det är min kropp som krånglar här med, har pco, och aldrig mens på egen hand och ingen äl. Sambons test var ok.

Håller tummarna för dig, 2018 har bara börjat - men det ska fasen i mig bli ett bra år!
  • Hormonkarusellen

Känner mig lite ledsen idag. Skulle få lite stöd idag av en familjemedlem på besök, men känner ingen förståelse alls för vad vi går igenom. Trots att hon berättade att hon gick igenom utredning osv själv.

Bland annat sa hon att det spelar ju ingen roll om vi är 34 när vi får barn, det är ingen ålder idag... och jag försökte förklara att om det skulle ta ytterligare fyra år av försök så finns det inget av mig kvar, det måste lösa sig tidigare...men det kändes inte alls som vi förstod varandra. Det kanske var ett försök att få oss att inte tycka det är så stort och jobbigt detta, men det kändes mer som att fokus blev att jaja nu är ni ju hos läkaren, så vad klagar ni för? Ingen verkar förstå att det försvinner en liten liten bit av mig varje gång jag går på toa. Det är en påminnelse om att jag inte har äl och inte mens. Och en ännu större bit varje gång hos läkaren , när det fortfarande inte hänt något och jag fortfarande aldrig har haft en ägglossning. Ivf känns så otroligt långt bort eftersom läkaren inte ens tror på det och vill ställa oss i kö... usch vad deppigt det känns istället för peppigt och bra..:

Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?