Inlägg från: Ellencassandra |Visa alla inlägg
  • Ellencassandra

Utredning på gång, stötta varandra?

Upprepade missfall skrev 2017-02-02 13:00:07 följande:
    Men hur tidigt i cykeln börjar du testa då? Tänker att du kanske har äl mkt tidigare o därför missar de? Men de verkar ju konstigt ändå eftersom du ändå får en stegring även om de inte blir så hög stegring som de ska va... Visst har ni kollat ägglossningshormon på dig oxå där runt cd 3, som såg bra ut? Har för mig att du sagt att du fick lämna blodprov då oxå. O såg de bra ut så borde du ju få utslag på äl-test :/

Jag får sjukt ont i brösten ganska direkt efter äl o sen börjar de släppa när ja närmar mig mens, så på så sätt vet ja när de är förbi iaf, sen om ägget släpper eller inte vet ja inte längre eftersom ja inte heller får nån stegring längre.. Får du någon skillnad i kroppen strax efter den starkaste stegringen på testen?
    Började testa på dag 11 i cykeln.. Just för att det enda symptom jag har på att det närmar sig är att jag blir extra sugen på sex å lite pirrig typ haha. det var alltså i söndags jag fick som starkast å de två dagarna efter syntes det knappt. Ibland har jag också fått ont i brösten eller bröstvårtorna men inte denna gång. Nu var det enda att jag var skityr måndag å tisdag.. Så tror att äl kanske skedde i måndags!

Precis jag tog ett test då cd 3 å det såg bra ut. Det är bara provet dag 23 som är tveksamt.. Hm!
  • Ellencassandra
    Madeeleenee skrev 2017-02-02 18:55:52 följande:
    Ellencassandra skrev 2017-02-02 10:31:12 följande:

Ja det hoppas jag med! Vet du om det är rutin att de gör en äggledarspolning? Eller gör dom bara det inför ev ivf? Man har ju läst om många som haft nåt stopp å så får blir de gravida direkt efter!

Har du haft någon infektion eller liknande eller mannens spermaprov är bra fick jag höra att spolning är rutin, men kan vara olika! Jag fick det då sambons prov vara normala. Så även mina blodprover.
    Okej! Nä har inte haft nån infektion. Vad jag vet.. Min killes prov såg bra ut! Så kanske blir det då!
  • Ellencassandra
    Marrelita85 skrev 2017-02-04 14:59:07 följande:
    I mitt landsting har de som rutin att man får göra äggledarspolning under utredning. Jag tog progesteronprovet på dag 23, har dock inte fått lämna några prover på dag 3 som vissa andra landsting brukar ha. 

Jag tar alltid ägglossningstest med morgonurin = har då hållit mig x antal timmar då jag sovit. Har fungerat bra för mig hittills. 
    Okej! Vilket progesteronvärde hade du?
    Ska testa på morgonen också! Har läst så mycket om att man inte ska testa med morgonurin men värt att testa! Funkar ju på vissa!

När gjorde du spolning? Var det efter blodprov å spermaprov?
  • Ellencassandra
    Marrelita85 skrev 2017-02-04 18:06:09 följande:
    Jag verkar ha förträngt siffrorna. Vill minnas att jag hade 26. De sa att 20 och över betydde att man haft ÄL så jag la inte så mycket fokus på det förren andra sagt att de hade typ 60 osv. som jag tyckte mitt lät lågt. 

Jag fick lämna blodprover, min sambo sperma prover och allt såg bra ut så fick jag göra VUL och äggledarspolning vilket också var normalt. Sedan fick vi inge mer hjälp utan måste försöka själva tills vi försökt i två år därefter får vi ställa oss i kö till IVF. Är nu på försök 19 och känner mig SÅ less på att aldrig lyckas. 

Går och får akupunktur två gånger per menscykel i hopp om att förbättra våra chanser. 
    Hm okej! 26 låter ju rätt bra! Jag fick 17 på dag 23 så då låter ju det väldigt lite..

Okej! Gör det ont å göra spolning?
    Vi har försökt i mer än två år.. Hoppas att det är min äl det e fel på så man kan ta medicin.. Min kille var det ju inget fel på!
    Åh! Gick in på sidan men fattade inte så mycket haha!
  • Ellencassandra
    Marrelita85 skrev 2017-02-05 23:50:05 följande:
    Ja då min läkare sa att man skulle ha ett värde 20 och över för att ha ägglossat så låter det ju ej som du har egen ÄL. Jag vet inte hur de sammanställer den informationen som att du då aldrig har ÄL eller bara denna månad när du tog progesteronprov. För man kan ju ha ÄL fria månader också och då ha normal ÄL de andra månaderna. Så jag vet inte om de tar kompletterande prover då jag haft normalt värde båda gångerna jag gått utredning. 

Inför spolningen fick jag ta alvedon och antibiotika som premedicinering innan. Nja, allt är relativt, har gjort två gånger med olika upplevelser. Första gången var det mer eller mindre bara lite mensvärk. Denna gång tyckte jag det gjorde ont när de gick in med ledare i livmodertappen. Detta tyckte min läkare att jag typ sjåpade för då brukar man minsann inte ha ont. Jag har dock haft cellförändringar och är koniserad samt att de tagit massa px prover så jag kanske är känsligare?, vilket han viftade bort. Det känns som mensvärk under tiden de spolar och så hade jag lite sådana känningar resten av dagen. Vad jag förstår så kan det göra ont att bli spolad om man nu skulle ha något stopp, vilket jag ej har. 
    Det är så konstigt att läkarna säger så olika. Enligt min läkare var mitt värde bra.. Men så läser man ju överallt att det ska va över 20.. Ska bli skönt å träffa en ny läkare å få höra vad hon säger..
    Okej! Aa har hört att om man får jätteont så är det nåt stopp. Men det e väl olika för alla!
    Vad tråkigt att du blev bemött så. Alla känner väl olika under dessa undersökningar..
  • Ellencassandra
    Upprepade missfall skrev 2017-02-06 10:27:35 följande:
    Högst progesteronvärde har man ca 7 dagar innan bm läste jag mig till på flera sidor igår, och sen sjunker det igen efter de. Så det kan ju va så att ditt värde va så lågt för de va så kort innan mensen. Och det kanske var de din förra läkare utgick från att de va ett bra värde. Men med tanke på att du inte får utslag på äl-testerna så är de ju ändå bra om de kollas nogrannare!
    Ja det e mycket möjligt! Men jag undrar lite hur mycket det sjunker.. Skulle nog vilja ta ett prov till ungefär en vecka efter äl.. Om jag nu lyckats få nåt positivt på äl Stickan!
    Ja precis!
  • Ellencassandra

Hej allihopa! Hur går det för er?
    Ska ha mens idag å det har bubblat å hållit på i magen sen igår kväll.. Går stup i kvarten å kollar i trosan helt bombsäker på att det kommit.. Men inget än så länge.. Men är 100 procent säker på att det kommer idag af..

• Ellencassandra
    Nykär15 skrev 2017-02-13 10:35:09 följande:

Här var det mens i lördags, punktligt på BIM :( så igår på CD2 började jag med Bemfola-sprutor. 

Har fått tid för konsultation för start av IVF den 14/3, känns jätteskönt! Så har två ägglossningar till att testa själva innan det kan dra igång. Har dragit oss för att ta steget vidare och lämna våra egna försök, men känns lättande nu när det är gjort och man vet det blir ytterligare hjälp för att nå målet. 

Du har inte tagit något test då gissar jag?

Åh va synd :(
    Förstår det! Skönt att få gå vidare å att det känns bra med ivf!
    Nä har inte tagit nåt test än.. Väntar nog. Känns verkligen i magen å känns som mensen kommit men det e inget där.. Men bara vänta å se..
  • Ellencassandra
    Nealin skrev 2017-02-17 18:45:26 följande:

Det är 4v sen jag ringde om en tid för utredning på vår klinik, så deppigt.. Inte en enda äl på 7 mån, men så dök den upp, en riktig lhstegring, så jag tänkte att jag lika gärna kan testa progesterallkräm den här månaden.

Idag plussade jag! Helt ofattbart <3

stort grattis!!! Va kul!
Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?