• Tjasimon

    Extrem trötthet och varm/röd i ansikte.

    Hallå alla!

    Detta är mest ett desperat försök till att få hjälp med min sjukdom som jag lidit av i några års tid utan minsta förbättring. Under en extra jobbig period var självmord väldigt nära.

    Jag kan ta en vanlig dag som ett exempel. Vaknar och är alltid morgontrött vilket är helt normalt. Jobbar från 7-16 och under dagen är jag helt normal, inget varmt rodnande ansikte eller yrsel. När jag däremot kommer hem från jobbet och varvar ner så börjar det oftast med en gång. Total utmattning, kinderna och öronen blir bara rödare och rödare och dom är brännheta samtidigt som jag känner pulsen i kinderna och hjärtat slår hårdare än vanligt. Jag blir yr och kan inte koncentrera mig minsta lilla och humöret är verkligen på botten. Att umgås med någon är totalt omöjligt när jag mår så och därför undviker jag oftast aktiviteter efter jobbet. Det enda som lindrar lite är att gå och lägga sig och sova en stund när symptomen börjar. När jag vaknar efter någon timme så slår inte hjärtat lika hårt längre och jag mår mycket bättre. Det är nästan som en attack och enda botemedlet som lindrar är att sova och det spelar ingen roll hur många timmar jag än har sovit under natten.

    Sökte hjälp för 2.5 år sedan nu och har testat olika stämningshöjande mediciner som endast har förvärrat  och jag tar ingen medicin idag alls.
    Har undersökt sköldkörteln och kollat om jag har sömnapne. Negativt på båda och alla blodprov visar att jag är kärnfrisk. 
    Ingen läkare har någon förklaring alls utan vill bara proppa i mig antidepressiva som gör mer skada än nytta. Jag är inte deprimerad, jag har många intresseområden som jag vill kunna göra men mina attacker hindrar mig.

    Jag har letat svar i flera år utan framgång och nu vänder jag mig till den som orkar läsa detta för att se om det finns någon förutom jag på hela jorden som känner igen dessa symptom.

  • Svar på tråden Extrem trötthet och varm/röd i ansikte.
  • flygrl

    Usch det där låter inget vidare.
    Utan va medicinskt utbildad tänker jag spontant om det inte e nåt med hjärtat, högt blodtryck...nåt åt det hållet. Fast sånt borde dom ju ha kollat?! Eller???
    Va e motiveringen att du får antidepp medicin? Panikångest?

  • Tjasimon

    Blodtryck har alltid varit bra men har ju aldrig gjort ett test under en attack. Antidepp ger dom mig väl för att dom inte har en lösning och tror bara att jag är lite deprimerad haha.

  • flygrl
    Tjasimon skrev 2016-08-10 20:17:17 följande:

    Blodtryck har alltid varit bra men har ju aldrig gjort ett test under en attack. Antidepp ger dom mig väl för att dom inte har en lösning och tror bara att jag är lite deprimerad haha.


    Ja, du måste se till så blodtryck mm kollas under en sån attack. Kanske kunde du bli inlagd över natten så dom kan kolla ordentligt när det kommer. Det e ju viktigt det utreds ordentligt damn it. Tyvärr verkar det ofta funka så man måste stå på sig & tjata i kontakt med läkare. Så ge dig inte ffs! :)
  • Tjasimon

    Vi får se vad framtiden har att ge, än har jag inte gett upp och har en ny läkartid om några veckor så får hoppas att dom kommer på vad det är. Tack för svar iaf :)

  • flygrl
    Tjasimon skrev 2016-08-10 22:02:29 följande:

    Vi får se vad framtiden har att ge, än har jag inte gett upp och har en ny läkartid om några veckor så får hoppas att dom kommer på vad det är. Tack för svar iaf :)


    Hoppas du får rätt hjälp så småningom! Håll ut!
  • Stile

    Hej,


    Jag letade att få svar på liknade besvär jag har och hamnade i din förfrågan.  


    Jag är helt frisk man i 70 år, social och är aktiv som företagare och reser ganska ofta i olika länder med ibland svåra presentationer till flera veterinärer.
    Oftast är bra, ibland det bli svårare, men jag tror detta är normal.


    Jag har en liknade problem som du beskriver i 1,5 år nu och som förekommer oregelbundet, ibland varannan vecka och detta skrämmer mig, läkaren har inte något svar, utom babblar.


    De börjar med lite yr i huvud och succesiv jag blir varm och knallröd i ansikten!  
    Detta varar in 15 sekunder ungefär och sen börjar gå ner igen.


    Är detta klimakterier symptom? Har jag en lite kvinna i mig och är omedveten om detta?


    Jag blir rädd att jag ska få non  stroke, men mitt hjärta slår normal.


    Jag har inte svar för dig, inte för mig heller, men o andra sida, man kan säja att det första 100 år är som är svåra, sen blir det lugn! Jag har 30 kvar!


    Stille. 

  • Rs81

    Jag är exakt lika dan som du beskriver i innlägget. Ser att det är över ett år sedan du skrev. Någon förändring eller är det lika dant. Blir det värre vintertid ?

  • Abbas574

    Dät är ångst atack.Enda som hjälpar RESA behöver inta vara dyra resa.exempel resa till italia några dagar äta pizza komtilbaka du mår mycket bätre

  • Abbas574
    Abbas574 skrev 2018-05-04 22:08:10 följande:

    Dät är ångst atack.Enda som hjälpar RESA behöver inta vara dyra resa.exempel resa till italia några dagar äta pizza komtilbaka du mår mycket bätre tro mig.

    GÖR DET SNÄLLA


  • Anonym (TL)

    Hej! Jag har exakt samma symptom som du. Inga problem på dagen när det är full fart. Kommer hem och då börjad det, det kokar i ansikte och öron och öron och ansikte blir knallrött. Äter jag blir det än värre, försöker hålla emot men det blossar alltid upp det brinner som eld i huden. Har haft detta i så många år. Har så länge trott att jag lidit av tex social fobi, men jag är en mycket öppen och social människa så det stämmer inte. När jag känner att det börjar att blossa upp får jag dock en form av ångest och panikkänsla.

  • Anonym (TL)

    Ska oxå säga att min puls blir högre och hjärtat slår hårdare. Har kollat igenom hela kroppen utan att hitta något, jag är helt frisk..

  • Anonym (Tidsoptimist)

    Förutsätter att du inte käkar massa chili eller andra starka grejor.
    Skulle säga att det är symtom på en händelserik dag med för mycket intryck stimuli, som kommer som ett brev på posten (inte postnord)
    STRESS  !!!!

  • Anonym (TL)

    Hej! Är det någon där ute som fått en lösning på vårat gemensamma problem, ska vi lyfta tråden igen och som sagt se om någon har fått bukt på detta hemska besvär?

  • Anonym (TL)

    ....för min egen del är det så att på dagarna när det är full fart på jobbet så är det inga problem, när jag sedan kommer hem så är det numera efter så många år som att få ett brev på posten, man vet att det är där och kommer varje dag. Det bränner i ansiktet och öronen, ska man äta mat, ja då vet man att det är klippt på riktigt. Har märkt att jag är iskall om kinder, öron, händer och fötter under dagen och sedan är det som att kroppen känner att nu får det vara nog med att vara så här iskall, den verkar då vidga alla blodkärl och så är det igång. När det sedan lagt sig efter ett par timmar så är det som att min kropp funkar igen, jag är är inte längre röd, men varm och skön om både händer fötter och öron resten av kvällen, när nästa dag kommer, jag då är det dax att gå igenom samma procedur igen som så mång mång ggr förr. För min del så har det gått så långt så jag vet inte om jag har en ångest atack..eller om det faktiskt är så att när jag blir så grymt varm så är det den situationen som gör att jag får en ångest attack. Jag är i övrigt en väldigt social på precis alla vis man kan tänka sig. Dock vet jag med mig att om jag är fri att föra mig och mitt samtal så är jag helt lugn, blir jag däremot kallad till tex ett möte så där helt oförberedd, ja då är det som att kroppen slår på värmen igen och har jag otur så blir jag så var och röd att jag måste lämna rummet, men som sagt, vet inte om det är en ångest attack av känslan att jag kan bli helt röd eller om det är själva rödheten som ger mig en ångest attack, det kan jag inte svara på. Har provat antidepp mot detta men det enda som hjälper mig är att äta Inderal, då är det även ganska så lugnt när jag kommer hem på kvällen, den enorma rödheten kommer inte, förmodligen pga att jag är något nervarvad av just Inderalen vilket ska vara en bra medicin att ta vid ångest och i situationer där ångest kan uppstå. 

  • Anonym (allergiker deluxe)

    Skulle kunna vara något med histaminintolerans eller balansen mellan hormoner och histamin i kroppen.

    www.revivabio.se/fakta-och-forskning-vetenskapliga-artiklar-om-halsa/histaminintolerans/vad-ar-histaminintolerans/

    Välkommen att snoka i fb-gruppen:

    Histaminintolerans (den stängda varianten)

    Där finns folk som bara har symptom yrsel/rodnad/trötthet men ändå behöver lägga om sin kost helt för att bli bra.

    Själv får jag rodnad, eksem, klåda, trötthet av att äta histaminrik mat, i början när det bröt ut även hjärtklappning och magkramper.

    Det finns de som har fruktansvärda magbesvär, blir medvetslösa eller får åka till akuten pga allergisk chock också när deras histaminhink blir överfull så det kan vara väldigt olika hur detta yttrar sig.

    Om man mår bättre på morgonen efter att kroppen fått vila utan mat och blir sämre under dagen så kan det ofta ha med kosten att göra.

  • CrilleTheCroc

    Enl TS så händer det när han kommer hem ifrån jobbet !

    Det dom allra flesta gör är ju att äta något.

    Kan vara så enkelt att han får i sig något som han inte tål...

  • Lokama

    Japp
    Gå och kolla alla dina värden privat, t.ex werlabs, Låter som du är låg på flera värden, tex järn och b12...men kan fortfarande vara intervall eller ha normalt HB som är lågt. Kolla också D-vitamin. Jag hade fruktansvärda problem med blossande kinder, konstig värk i pannan som ett tryck och extrem trötthet innan jag tog tag i det själv. Du kan ha problem med upptag i tarmen även om du äter bra! Vet nu att det hänt fler och man är djävulskt trött! Läkarna kommer dock inte hitta något "fel" på dig.

  • Anonym1218

    Hej!

    Låter som histamintolerans kan vara en del av problemet. Stress, histaminrik mat, kyla, kaffe, sol osv kan utlösa hettan i ansiktet, hjärtklappning, trötthet osv. 

    Är kroppen ur balans pga olika brister kan man reagera starkare. 

    Har du funderat om det är något kopplat till dit hem om du upplever problemen endast på hemmaplan? 

Svar på tråden Extrem trötthet och varm/röd i ansikte.