Inlägg från: Farfallos |Visa alla inlägg
  • Farfallos

    Vad är bra med mångkultur?

    KillBill skrev 2016-11-14 10:47:05 följande:
    Jag har en syster som jobbar som skolsyster på en skola med många flyktingbarn och det det hon har berättat gör att jag anser att du har fel när du påstår att samhället inte kan göra något åt problem med exempelvis hederskultur.

    Vad förvånande att du vill ta till järnrör när dina ord inte längre räcker till..
    Lite tragiskt att du inte fattar att vi inte kan nå varandra med järnrör via detta forum...

    Svara bara på min fråga är du snäll. Tror du att Socialen och skolkuratorer ska kunna hantera den tysta mängden flickor som växer upp under hedersförtryck? ...och vad anser du att skolkuratorer ska göra åt alla de fäder och bröder som hotar sina döttrar med en det ena och en det andra?
  • Farfallos
    Det gäller hederskultur

    Eftersom vissa personer här har svårt med förståndet eller viljan att fatta vad jag frågar om så gör jag ett inlägg som jag kan referera till utan att behöva skriva samma sak om och om igen.

    Bland "ursvenskar" finns det en liten andel sjuka män som kontrollerar och slår. Riktigt vad det har sin grund i är oklart eftersom detta beteende inte är socialt accepterat och inte får stöd av någon skola eller vida spridd attityd bland Svenska män, utan snarare motarbetas aktivt av alla (som jag känner till). Inte osannolikt har det sin grund i en kombination av svag självkänsla, psykisk instabilitet och fysisk styrka. Vissa anser att det hänger ihop med en våldsbejakande manskultur, men mot det talar det faktum att kvinnor slår sina män lika ofta som tvärt om i heterosexuella parrelationer.
    www.metro.se/nyheter/kvinnor-som-slar-man/EVHmjg!CYnvcimMyz2cI/

    Undersökningen här tinyurl.com/h85htpm visar på ett massivt förtryck av en ganska stor grupp av Svenska flickor med utländsk bakgrund. Detta förtryck har enligt mig en betydande grund i följande:
    www.islamguiden.com/kladsel.shtml
    www.al-islam.org/principles-marriage-family-ethics-ayatullah-ibrahim-amini
    Förtrycket är omfattande, har kulturell/religiös bakgrund och befästs/reproduceras via både det Svenska skolsystemet och koranskolor. I dessa kretsar är hedersvåldet socialt accepterat, och inte sällan samarbetar flera släktingar i förtrycket mot en individ som inte vill rätta in sig i ledet.

    Min analys är att vi har två olika problemställningar - dels en som i huvudsak har sin grund i en dålig Svensk kultur där vissa människor fortfarande inte kan låta andra leva sina egna liv, och en annan som har sin grund i religion och kultur från i första hand Mellanöstern.
  • Farfallos
    KillBill skrev 2016-11-14 11:25:29 följande:

    När du pratar om små spår, sjuka människor och avarter så får du det att låta som att det här med hederskultur och att vara hårt hållen hemifrån väldigt sällan drabbar svenska barn men så är det inte. Det finns i Sverige  flera tiotusentals anhängare av sekter såsom Jehovas Vittnen, Livets ord etc. där barn kan vara mycket hårt hållna och som bor i familjer där föräldrarna betraktas som friska.


    Jag tycker att artikeln som du länkar till är ett friskhetstecken den visar att det finns en debatt om saken i samhället och en vilja att jobba med problemen. 


    Det finns en sak som jag menar har resulterat i att förvärra situationen  när det gäller integration i det svenska samhället och det är EBO-lagen som den borgerliga regeringen införde i början av 90-talet. EBO-lagen resulterade i att invandringen i huvudsak har koncentrerats till ett antal städer och områden i Sverige. Jag tror att integrationen hade gått snabbare om invandrare hade blivit mer jämt fördelade över Sverige och i högre grad till orter där det fanns jobb och bostäder.


    Du svarade åter igen inte på frågan....
  • Farfallos
    KillBill skrev 2016-11-14 11:40:35 följande:

    Ja skolan och socialtjänsten agerar när de ser att barn far illa. Jag vet exempelvis att det händer att flyktingflickor blir omhändertagna om man misstänker att de utsetts för hedersvåld i hemmet.


    I skolor med väldigt hög andel invandrarelever så kan det säkert vara svårt att hjälpa alla men jag tänker att situationen på sikt kan bli bättre nu när regeringen bestämt att flyktingar ska fördelas jämt i alla landets kommuner och kan man också komma bort från den segregation som det fria skolvalet har lett till där svenska elever väljer vissa skolor och invandrar barn andra så tror jag att det går att förbättra denna situation radikalt. 


    OK, nu gjorde du det
  • Farfallos
    KillBill skrev 2016-11-14 11:40:35 följande:

    Ja skolan och socialtjänsten agerar när de ser att barn far illa. Jag vet exempelvis att det händer att flyktingflickor blir omhändertagna om man misstänker att de utsetts för hedersvåld i hemmet.


    I skolor med väldigt hög andel invandrarelever så kan det säkert vara svårt att hjälpa alla men jag tänker att situationen på sikt kan bli bättre nu när regeringen bestämt att flyktingar ska fördelas jämt i alla landets kommuner och kan man också komma bort från den segregation som det fria skolvalet har lett till där svenska elever väljer vissa skolor och invandrar barn andra så tror jag att det går att förbättra denna situation radikalt. 


    Ett svar, men halvt och helt utan verklighetsförankring. ...eller tycker du kanske inte att de som inte får umgås eller bli kära i vem de vill far illa?

    Spelar du dum eller fattar du verkligen inte att mörkertalet (i förhållande till vad din syster, skolkuratorer och socialen ser) är enormt?
  • Farfallos
    Världsmedborgare skrev 2016-11-14 11:54:41 följande:
    Det finns lika mycket mörkertal hos oss svensker, vilket alltid visar sig så fort en lag ändras, och en ny fråga blir "inne".

    Så med 100% säkerhet, så skulle vi få se samma sak hända, om det plötsligt blev högsta mode att angripa den svenska idag dolda hederskulturen, det skulle vimla av svenskar som då trädde fram.., men tyvärr lär vi inte få se det hända ännu på ett tag.

    Vi väljer ännu att titta bort, precis som vi gjorde när vi var världsledande på rasbiologi, det tog ända in på 80-90-talet innan nån ens vågade tag tag i det på allvar. Ett elände som faktiskt levde kvar ända till 1976.
    Noterar att du åter igen försöker förringa situationen för invandrarflickor...

    Kan du inte bara svara på en rak och enkel fråga - Menar du att en lika stor andel ursvenska flickor, som andelen flickor i undersökningen jag refererade till, blir bortgifta eller förbjudna att umgås med pojkar?

    Ja eller Nej!
  • Farfallos
    KillBill skrev 2016-11-14 11:53:38 följande:

    Nu lyfter du in våld i nära relationer i diskussionen. Har det verkligen med saken att göra? Jag vill också påpeka att hederskultur är vanligt bland kristna syrianer och kristna kurder och det är således inte bara ett muslimskt problem


    Om du hade förmåga att förstå vad du läste så hade du förstått att jag gjorde det för att förekomma dem som menar att hedersförtryck/hedersvåld i första hand är ett manskulturellt problem och inte har med religion eller allmän kultur att göra.

    ...och åter igen - om du bara hade förmåga att förstå vad du läste så hade du förstått att länkarna om islam som jag postade var två tydliga och lätt funna exempel. Islam är en religion sprungen ur den "Mellanösternkultur" som finns där. Att det finns kristna med samma värderingar vet jag, och har jag aldrig förnekat. Om du inte ville eller kunde förstå den avslutande meningen "Min analys är att vi har två olika problemställningar - dels en som i huvudsak har sin grund i en dålig Svensk kultur där vissa människor fortfarande inte kan låta andra leva sina egna liv, och en annan som har sin grund i religion och kultur från i första hand Mellanöstern." vet jag inte, men snälla ansträng dig!

    Åter igen noterar jag att även du återkommande struntar att ta i den heta potatisen, utan väljer att trycka på saker jag inte har sagt och som vi inte är oense som. Hade varit kul om du kunde förstå det jag avslutade med:

    "Min analys är att vi har två olika problemställningar - dels en som i huvudsak har sin grund i en dålig Svensk kultur där vissa människor fortfarande inte kan låta andra leva sina egna liv, och en annan som har sin grund i religion och kultur från i första hand Mellanöstern."

    ...och svara på frågan hur vi skall hantera det omfattande problemet med flickor som växer upp i hem där hederskultur från Mellanöstern gäller?
  • Farfallos
    Världsmedborgare skrev 2016-11-15 09:18:41 följande:
    Nu ljuger du igen, jag är väl medveten om problemen, jag och många med mig, försöker få de som kör ditt race, att förstå, att vi måsta ta hand om alla problem, och inte peka åt nåt håll.
    Det du håller på med, är som att bråka om vilket av alla hål i taket som ska lagas, för att det ska sluta regna in.
    Bekräftade du nu att du bara snackade skit innan då du i inlägg 986 skrev "att vi har samma elände här i Sverige"? Bekräftar du att du förstår att problemen är större i invandrargruppen än bland Svenskar?

    ...och jag har säkert 20 gånger bara i denna tråd bekräftat att vi självklart har problem med "ursvenskarna" också. Senast i inläggen 984 och 987 försökte jag göra detta väldigt tydligt för dig, men du måste ju uppenbart ha omfattande problem med förståndet när du åter igen ifrågasätter mig på den punkten. Och sedan är det inte jag som bara pekar åt ett håll, men jag pekar på det största hålet i taket. Du däremot verkar anse att vissa hål är "heliga" eller något så att du knappt kan ta i din mun att de finns.
  • Farfallos
    KillBill skrev 2016-11-14 13:50:40 följande:

    Jag tycker att det är du som så uppfångad av dina egna förslag att du inte kan ta till dig vad andra skriver.


    Jag är övertygad om att flickor från mellanöstern som drabbats av hederskultur har mycket lättare att få hjälp i Sverige än i mellanöstern så om du verkligen värnar om dessa flickor så ska du vara glad för att de har fått komma hit. Sedan är jag övertygad om att de invandrare som har kommit hit från andra delar av världen kommer att påverkas av det demokratiska och jämställda svenska samhället vilket innebär att problem med exempelvis hederskultur kommer minska med tiden. 


    Jag behöver inte ta till mig att vi har inhemska problem, för det vet jag redan. Men du (liksom Världsmedborgare) verkar ha svårt att våga uttala det som både polis och socialtjänst vet om, och som undersökningen gjord av VHEK visar - att hedersförtrycket är omfattande bland invandrargrupperna. Sedan vet jag inte vad du vill säga med "om du verkligen värnar om dessa flickor så ska du vara glad för att de har fått komma hit"? Klart som fan att jag är glad för dessa oskyldiga flickors skull. Jag är dock orolig för att deras småsystrar som föds här som Svenska medborgare inte visas samma människovärde som blonda flickor i detta land.

    ...och vad det gäller din prognos om minskande hederskultur i framtiden så kan man ju bara beklaga att du inte är den enda ryggradslösa PK-människan som inte vågar lyfta fram de största missförhållandena. Det kommer säkert att bli bättre, men med din inställning så kommer det ta längre tid än nödvändigt, och sannolikt är det bara SD som tjänar på det. 
  • Farfallos
    Världsmedborgare skrev 2016-11-15 09:15:52 följande:
    Nej, du skrev enstaka, ett uppenbart försök att släta över och förminska de problem vi dras med i Sverige och som svenskar står för.
    Och om du bara hande minsta kunskap om hur det ser ut i verkligheten i svenska hem, så skulle du lägga ner din propaganda mot invandrarna, för du är helt fel ute, när du friar oss svenskar från ansvar.

    Och till skillnad mot dig, så behöver jag inte googla fram fakta eller tro på vad som skrivs på Nätet, då jag själv i högsta grad är engagerad i dom här problemen, och därmed får uppgifter dirket från källan.
    Jag vet hur det ser ut, och jag vet vilka problem som finns, och det är fan så långt ifrån nåt som kan kallas enstaka.

    Ja ja, vill du missförstå så kan jag inte göra något åt det. Jag menade naturligtvis inte "enstaka" i absoluta tal, utan som "en liten andel i förhållande till urvalets storlek, och i jämförelse mellan grupperna invandrare och Svenskar".

    ...och att du pratar om din egen erfarenhet och har den som referens istället för vetenskapliga siffror är inget du ber stoltsera med eftersom det bara är så jävla dumt. Patetiskt att du tror att dina personliga erfarenheter visar sanningen på ett bättre sätt än stora undersökningar. 
  • Farfallos
    Världsmedborgare skrev 2016-11-15 15:32:38 följande:
    Att sopa rent framför sin egen dörr, brukar vara ett bra sätt att bli tagen på allvar.
    Att göra som du, och sopa över skiten och lägga den framför någon annans dörr, det fungerar inte, skiten finns ändå kvar, och du kommer att få tillbaka den mångfalt.
    Du skämtar?
  • Farfallos
    Error skrev 2016-11-23 15:02:06 följande:
    För det första framgår det iaf i din tråd att det du förknippar med mångkultur är b.l.a. hedersvåld, kvinnokränkning, homofobi, krig och terrorism. Just saying... Om vi nu inte ska diskutera de exakta definitionerna av kultur kanske vi inte behöver utgå från detta.

    Motsatsen till mångkultur är att  varenda människa ska assimileras och jag tycker det är ganska konstigt hur man kan tycka att det är okej att förneka en människa sin tro, sina värderingar, traditioner etc. Det är som att få sin identitet stulen och påtvingad en annan. Och så är det faktiskt i många länder. Kurderna får inte använda sina traditionella namn eller ens prata sitt egna språk i Turkiet, människor förföljs och torteras för sin religiösa tro, flickor i Indien kastas ut av föräldrarna för att de är en ekonomisk börda, kvinnor får inte köra bil i Saudi eller ens gå utanför dörren utan en manlig släkting. Jag vet att väldigt få svenskar kan tänka sig hur det skulle va, eftersom ett av våra största problem är alla stackars kvinnor som inte får visa sina bröst på facebook. 

    Det positiva med mångkultur är frihet och att förhoppningsvis de flesta inte kunnat tänka sig ett Sverige med endast infödda och försvenskade svenskar (Även om jag lär få hela fördomsmaffian efter mej för den). Mångkultur är också viktigt för att skapa förståelse mellan olika folkgrupper (alltså Förståelse, inte nödvändigtvis Medhåll). Det får man inte genom att gå på fördomar och sånt man läser, man måste mötas och inse att det finns individ bakom. Det är lite det jag kan tycka Sverige misslyckats med när man ser på invandrare i förorterna som inte lyckats komma in i samhället. 
    Detta vore givetvis mycket lättare om svenskar generellt inte var så snabba med att döma ut ett visst folk. T.e.x. om en snorunge som råkar ha svart hår går före dem i Ica-kön, är det tillräckligt för att döma ut alla muslimer? Hade det varit en svensk hade man knappast dömt ut alla kristna eller icke religiösa eller blonda pojkar bara för det. 
    Ibland kan jag bli väldigt trött på svenskens ständiga försiktighet ("Får jag låna en tia, du får den tillbaks imon kl. 09.00!")  och behov av anonymitet, på samma sätt som jag kan bli väldigt trött på somalien som pratar alldeles för högt och ungen som skriker på bussen.

    Som ateist tycker jag givetvis inte vi ska ha några religiösa friskolor. Religion är intressant, men överreligiösa människor som säger God bless you hit och dit är läskigt och inget bra kan komma av att blanda in sin personliga religiösa tro (eller den man tvingats på) i utbildning och politik. Tycker även att vi redan betalar för mycket skatt till svenska kyrkan, så skär ner på den först och främst. 
    Och angående språket. Klart att man i första hand ska arbeta med att lära folk svenska, men utöver det är väl bara språk en tillgång? När jag gick i skolan kunde man välja mellan franska, spanska och tyska, säkert ännu fler nu. Idag serveras det endast ekologisk mat och det delas det ut surfplattor till 6-åringar i skolan, så tro fan vi har råd med ett språk till :D 
    Oj! Utan att kolla bakåt i tråden så tror jag nog ändå att jag kan ha nämnt både mat och värderingar, samt pratat om den Svenska inhemska mångkulturen som bland annat visas upp på Skansen i Sthlm. Men jag förstår om du har missat det, för tråden har ju blivit rätt lång nu.

    Sedan så tror jag som du, att ett totalt isolerat Sverige hade nog inte varit ett roligt land att leva i. Men att ifrågasätta den naiva mångkulturssträvan som många människor hyser innebär ju inte nödvändigtvis att man vill ha en monokultur utan några som helst influenser utifrån. Enligt mig befinner vi oss på en gråskala där det någonstans i ena ändan finns en brytpunkt där acceptansen för nya aparta inslag av typen övergrepp blir osund. Även i andra ändan finns en brytpunkt, och går man över den så blir det osunt på ett annat sätt, för då tillåter vi inte människor att tänka fritt. På något vis kan man jämföra förhållandet mellan monokultur och mångkultur med det som råder mellan ultrahögern och ultravänstern - extremerna skapar elände.
  • Farfallos
    Dorian Ertymexx skrev 2016-11-23 16:13:37 följande:

    Ett - på vilket sätt är övergrepp något nytt eller apart i Sverige?


    Två - vem accepterar sådant?


    Förmodligen är det som vanligt, dvs att du aktivt väljer att inte förstå. För övergrepp är i en vidare bemärkelse är naturligtvis inget nytt i Sverige. Men med nya kulturer kommer nya former av övergrepp, och det ibland i en omfattning som markant drar klockan tillbaka. Ett exempel är den enormt utbredda och hårda kontrollen av flickor/kvinnor som ibland leder till att familj, släkt och vänner tillsammans bortför och gifter bort en flicka med en man hon aldrig har träffat förr. Du kan säkert hitta ett enstaka exempel på något liknande i Sverige om du går riktigt långt tillbaka i tiden, men besvära dig inte. Min poäng är att det i Svensk kultur inte är acceptabelt att behandla flickor på ett sätt som vi accepterar att främmande kulturer gör.

    Vem accepterar sådant då? Jo, de mest politiskt korrekta personer och partier som är ängsliga för att spela rasisterna i händerna om de ställer för stora riktade krav på kvinnors rättigheter i de nyanlända kulturerna.    
  • Farfallos

    ...och de som försöker förminska de problem som finns i t.ex den muslimska kulturen genom att likställa deras kvinnosyn och hederskultur med vår. 

  • Farfallos
    Dorian Ertymexx skrev 2016-11-24 10:33:54 följande:
    Nej, det är inte acceptabelt att göra så, och det är också därför straffbart. Men samtidigt kommer ju många hit just för att fly från sådant - och dessa vill du alltså hindra och tvinga tillbaka till just det elände du beskriver?

    Nej, INGEN accepterar sådant beteende. Ingen. Inte ens den mest "PK". Men vi kommer inte lösa problemet genom att kicka ut alla och blunda för att det förekommer.
    Eftersom jag har svarat på det tidigare så förstår jag inte varför du förnedrar dig själv genom att åter igen spela dum. Man börjar då tveka på att du faktiskt spelar. Det som sedan dock undanröjer allt tvivel är ju att du insinuerar att jag skulle vilja skicka ut folk. Det är inget som jag någonsin sagt eller önskar. Så försök flytta huvudet från den plats där solen aldrig skiner och läs vad jag skriver.

    Till sakfrågan då. Jo, genom att (som du har gjort) likställa det jag pratar om som hederskultur med vad vi redan har i Sverige så förminskar du problemet. Och ju mindre ett problem framstår desto större blir acceptansen (det är inte av eller på, utan acceptans är som så mycket annat ett värde på en skala), och konsekvensen blir noll action. Eller vad görs åt det faktum att nästan 80% av flickorna i de invandrartäta områdena inte får gå till fritidsgården för att det finns killar där?
  • Farfallos
    Dorian Ertymexx skrev 2016-11-24 23:39:28 följande:

    Nej, det är du som förminskar problemet. Genom att säga att det är värre om en ung kvinna dödas av invandrare än om en ung kvinna dödas av svenskar, så förminskar du den stora majoriteten av kvinnomord som utförs av svenskar på svenskar.


    Det där om att det skulle vara värre när en utländsk flicka mördas än att en svensk flicka mördas, det har du nog läst någon stans på din egen tarmvägg, för det är inget som jag har skrivit. På individnivå är det naturligtvis lika illa oavsett vem som drabbas men ur ett samhällsperspektiv eller grupp perspektiv så är det den höga frekvensen inom en viss grupp som gör eländet så extra stort.
  • Farfallos
    Dorian Ertymexx skrev 2016-11-25 07:01:46 följande:
    VILKEN "hög frekvens"! Det är inte högre frekvens bland invandrare än bland svenskar!
    Varför spelar du dum hela tiden? ...eller fattar du verkligen inte hur det är? Du svarar ju konsekvent på ett sätt som utgår ifrån ett medvetet missförstånd och du lägger ord i min mun. På ett vis verkar du inte alls bakom, men du gör dig själv pinsamt dum när du håller på som du gör, och det driver ju ingen dialog framåt då dina meningsmotståndare pga din (eventuellt) spelade dumhet måste förklara samma saker om och om igen. Du vet ju (eftersom jag har förklarat detta förut) vad jag menar med "hög frekvens", men jag kan ta det igen.

    Undersökningen som www.varkenhoraellerkuvad.se/ har gjort och som jag har refererat till tidigare visar på "hög frekvens" av förtryck mot "invandrartjejer". Det är så uppenbart mycket högre frekvens av detta förtryck i de invandrartäta förorterna än det är bland "ursvenskar". Har du något sakligt att invända mot detta eller ska du åter igen medvetet missförstå och komma med dumma motfrågor?
  • Farfallos
    Dorian Ertymexx skrev 2016-11-26 11:39:42 följande:
    Ahaaa. Så med din logik då, så accepterar man i Sverige våldtäkt, mord, läktarvåld, övergrepp på barn och trafficking? Jag menar, sådant förekommer ju, så uppenbarligen måste vi ha accepterat det...
    Jo, du har så rätt - Det är naturligtvis inget nytt under solen och ska ju naturligtvis inte uppmärksammas som en nyhet...

    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6579650
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?