• Anonym (Vännen)

    Vän tycker jag är snål och elak som inte köpte åt henne också

    Vi tillbringade vår semester i Danmark och hade turen att snubbla över en sportbutik som skulle läggas ned. De sålde ut hela lagret för extremt låga priser, bla ett känt och dyrt märke. Även om danska kronan är dyrare så räknade jag ut att jag betalat typ 1/5 av vad motsvarande märke kostar i Sverige.

    Vi har fyra barn så vi passade på och handla rejält; köpte skalkläder, ullkläder, fleece och vinterkläder till alla barnen som de kan ha nu i höst/vinter och även kläder till kommande år. 

    Vi kom hem i söndags och nästan precis vi kommit innanför dörren kom en av mina vänner över. Hon kikade i alla kassarna och undrade om vi blivit miljonärer och då sa jag förstås som det var att allt var köpt på utförsäljning. 

    Då blev min vän jättearg och sa att jag borde ha ringt henne och frågat om hon också velat köpa, så hade jag kunnat ta med allt hem och hennes barn hade då också fått fina kläder. Hon sa att det inte var rätt att undanhålla sånt här för vänner, att vara snål och bara köpa för egen del. Dessutom var det tydligen fel att köpa till så låga priser, för då förtjänade vi inte att ha de kläderna...?

    Jag stod bara och gapade, men min man sa till henne att gå och tyckte att hon var en "idiot". Vad tycker ni? Gjorde jag fel? Borde jag ha tänkt på henne och erbjudit mig att köpa åt henne också? 

  • Svar på tråden Vän tycker jag är snål och elak som inte köpte åt henne också
  • Whitehorse1979

    Men vilken jäkla idiot.

    Hade hon haft pengar att överföra då?
    Annars hade jag inte ens köpt en vante åt henne.

    Seriöst.
    Vissa människor är fan helt onormala.

  • Anonym (Öhh?!)

    Öhhh nej! Varför ska du lägga ner tid på din semester för att ringa runt till vänner och fråga om de vill att jag köper med saker?!

    Okej att be om en whisky lr en viss parfym på taxfreen i förväg, men aldrig för hela uppsättningar kläder.

    Ursäkta, men hon verkar dum i huvudet.

  • Tecum

    Haha, med såna vänner behöver du inte några fiender! Hon är superegoist och kräver att alla ska dansa efter hennes pipa.
    Du gjorde inget fel, dumpa henne istället! Och ge din kloka man en extra kram för att han stod upp för dig.

  • Anonym (Inget fel!)

    Din vän är så korkad så jag sitter här och gapar. Jag vet inte hur nära vänner ni är, men är det absolut bästa kompisen som du alltid hänger med och som du känt sen barndomen, så kanske du hade kunnat tänka på det. Jag vet inte hur hennes situation är eller hur er relation är. Men i det stora hela har du verkligen INTE gjort något fel!

  • SupersurasunkSara

    Borde och borde... För mig är det naturligt att ringa min svägerska om jag hittar något billigt i klädväg som kan passa mina brorsbarn. Jag ringer även min bästa vän och frågar om hennes barnbarn behöver om jag ser något som kan passa henne.

    Så, i ditt fall hade jag ringt och frågat min vän ja. Hade jag haft råd hade jag kunnat lägga ut, annars hade hon fått swisha pengar.

    Men jag tänker även som så, det beror ju på, jag hade kunnat avgöra själv i de flesta fall vilka av kläderna som skulle köpas (färg, ev mönster osv) pga aatt jag vet svägerskans och bästa vännens smak, men hade jag behövt fota allt och mms:a bilder så hade jag nog inte velat, det hade tagit för lång tid och mina barn hade inte tyckt det varit så roligt att behöva stå och vänta på det 'i all evighet'.

  • Anonym (Haha)

    Haha hon låter ju inte normal. Avundsjuk är vad hon är. Varför ska du behöva köpa och släpa på kläder för henne? Skit i henne. Grattis till kapet ts. Skönt när man kan köpa så fina saker billigt. Har själv lyckats med såna kap. Och ja avundsjukan är stor.

  • Bestemor

    Vad hade hon gjort om storlekarna inte passat eller hon inte tyckt om dem, hade hon betalt ändå?

    Klart man skulle bli glad om någon ringt och frågat, men definitiv inget man kan kräva som hon gjorde.

  • Indiansommar

    Jösses, man upphör aldrig att förvånas. :/  Ni var ju på semester, antar att bilen var ganska fullpackad redan i starten? Hur hade hon tänkt att ni skulle få hem allt? 


     

  • sextiotalist

    Självklart inte, ska man ringa alla sina vänner och släktingar bara för att man springer på ett bra tillfälle?

    Visst skulle jag kunna ringa min syster eller så om jag springer på något med bra pris som jag vet att hon behöver, men inte alltid och framför aldrig om det varit ett krav.

  • Anonym (BrittaBerit)

    Haha finns det verkligen så korkade människor?? Du har självklart inte gjort något fel! Ska man ringa alla sina vänner som har barn så fort man hittar rea...???!

Svar på tråden Vän tycker jag är snål och elak som inte köpte åt henne också