• Äldre 16 Aug 16:38
    6885 visningar
    3 svar
    3
    6885

    Gastric sleeve

    Gastric sleeve... Har ni någon erfarenhet av det? Vill höra både bra och dåligt. Är överviktig inom ramen för att kunna göra en operation ( tror jag), men tvekar. Tror ju att kroppen mår bäst av att gå ner på vanligt vis utan eventuella komplikationer som kan uppstå, men det är inte lätt att gå ned i vikt. Jag är ärligt talat både sliten, omotiverad och lat just nu så jag sneglar på den "enkla" vägen. Jag erkänner :(...

  • Svar på tråden Gastric sleeve
  • Äldre 16 Aug 22:03
    #1

    Tror du en operation är en "enkel" väg så behöver du läsa på mer!

  • Äldre 17 Aug 00:04
    #2

    Hej!

    Jag gjorde denna op i slutet av november. Är det bästa beslut jag någonsin tagit. Fördelarna med den metoden är att de är mkt mindre komplikationer än med tex gastric by pass. Enligt läkare har både metoderna ungefär samma viktnedgång under 1a året medan gbp har en snabbare under andra året. De har även sett att fler vid 2 års kollen med sleeve har en större tendens att gått upp lite igen gämfört med gbp.

    Det du skall vara väldigt medveten om dock är att det är ingen enkel väg. De flesta av oss som är/varit stora har ett dåligt förhållande till mat av olika slag. Mitt var socker framförallt samt för mkt skräpmat och för stora portioner samt de berömda tröstätningen. Den första månaden mådde ja bra, allt flöt på utan problem. Men sen kom det psykiska ikapp, att inte kunna vräka I sig den där godis påsen eller pizzan när man är nere, de va riktigt tufft att bryta det. Men de är precis vad vi måste göra, vi måste tänka om, jobba med "missbruket" av mat. Vi måste ut å röra på oss för att förhoppningsvis minska hänget på huden tex. Operationen är ett enormt stort verktyg att få motivation till att göra förändringen som krävs för att inte hamna på samma ställe igen, för fortsätter man som innan och inte äter nyttigare mat osv eller håller dig till mängden mat dietisten föreslår, då är du snart på ruta ett igen även om de säger att de skall vara omöjligt i princip att töja ut magsäcken igen. Men enligt läkare så följer du deras råd så bör du håller vikten +/- ngr kg kanske så som kroppen fungerar.

    Sen början av november till idag har ja gått ner 43 kg, vilket blir lite över 1 kg i veckan om man snittar ut det, vilket är en viktnedgång som rekommenderas om du inte gör en op tex just för att kroppen skall hinna med, sen har det gått fortare vissa perioder och långsammare andra. Har 4.5 kg kvar till mitt mål.

    Skicka gärna meddelande om du undrar över något mer.

    Lycka till!

  • Äldre 13 Nov 01:14
    #3

    Nu har det gått ca 2 år vad jag kan se efter din op, märker du någon skillnad och har du nått din målvikt?

    Tacksam för svar :)

Svar på tråden Gastric sleeve