• malmen

Sömnproblem hos bebis 5,5 mån och syskon i skola..

Dottern 5,5 mån har svårt att somna tidigt på kvällarna. Somnar runt 21.30 för natten, läggs vid 20-tiden. Sover sen lite oroligt på nätterna och vaknar 2-3ggr och ammas. Kan även ha en period på efternatten då hon är vaken någon halvtimme.

Detta har ju inte varit något problem i sommar när vi alla varit lediga och kunnat låta henne ligga kvar på morgonen. Men idag började brorsorna skolan och jag var tvungen att väcka lillasyster som var jättetrött såklart. Inatt sov hon alltså mellan 21.30 och 7 (9,5h minus minst 1,5 timme sammanlagt som hon ammat och legat vaken inatt, så 8h sömn..).

Hur kan jag göra för att hon ska kunna somna tidigare på kvällen och vara utvilad på morgonen?

Jag ammar henne innan läggdags nu och hon somnar oftast i min famn. Vaknar några ggr och jag håller henne i famnen igen eller ammar igen. Tar mellan 30 min och 2h att lägga henne!! Spelar ingen roll om hon ligger mellan oss eller i egen säng.

Hade inte detta problem med de andra, de somnade snabbt och hade napp vilket underlättade. De åt gröt/ersättning till kvällsmat också och sov bättre då. Lillasyster vägrar napp och all form av föda som inte levereras från mitt bröst!

♥♥ Storebror: 2006 ♥♥ Lillebror 2010 ♥♥ Lillasyster 2016 ♥♥
  • Svar på tråden Sömnproblem hos bebis 5,5 mån och syskon i skola..
  • Erizajo

Alltså det hör ju till de flestas liv med småbarn att sova dåligt, tycker åt timmar är mycket! Hon och du kan ju vila på dagen sen! Låter som att du haft en väldig lyx innan. Det ger sig när hon blir äldre.

• malmen
    Erizajo skrev 2016-08-22 15:48:44 följande:

Alltså det hör ju till de flestas liv med småbarn att sova dåligt, tycker åt timmar är mycket! Hon och du kan ju vila på dagen sen! Låter som att du haft en väldig lyx innan. Det ger sig när hon blir äldre.

Alltså, jag menar inte att JAG sover för lite, utan jag menar att HON gör det nu när jag måste väcka henne!!

Hon vilar på dagen..

Tänkte mest om någon hade erfarenhet av om ifall dom vänjer sig snabbt och vad man kan göra för att underlätta.. Tips på hur man lägger tidigare utan att hon vaknar upp efter en timme och tror att det fortfarande är dag....
  • Carambolan

Måste du väcka henne på morgonen? Kan du snabbt lyfta över henne till vagn/sele/sjal när ni ska gå och låta henne sova vidare där? Det är ju fortfarande såpass varmt ute att pyjamas och en tjock filt funkar på morgonen.

• Mascaraklumpar

Precis som för oss vuxna så är det en vanesak. Går man upp tidigt en period så blir man trött tidigare och lägger man sig sent en period så brukar man också vilja sova längre på morgnarna. Går ni upp klockan 7 i en vecka så rättar det säkert till sig.

• malmen
    Carambolan skrev 2016-08-22 15:56:07 följande:

Måste du väcka henne på morgonen? Kan du snabbt lyfta över henne till vagn/sele/sjal när ni ska gå och låta henne sova vidare där? Det är ju fortfarande såpass varmt ute att pyjamas och en tjock filt funkar på morgonen.

Vi åker bil till skolan och hon sitter i vanlig bilstol numera. Annars var det en bra idé!
    Mascaraklumpar skrev 2016-08-22 16:38:41 följande:

Precis som för oss vuxna så är det en vanesak. Går man upp tidigt en period så blir man trött tidigare och lägger man sig sent en period så brukar man också vilja sova längre på morgnarna. Går ni upp klockan 7 i en vecka så rättar det säkert till sig.

TACK för svar. Det var lite detta jag undrade över, om det ger sig med tiden eller om jag aktivt behöver hjälpa henne. Tack!
Svar på tråden Sömnproblem hos bebis 5,5 mån och syskon i skola..