• Anonym (ts)

    En vädjan till alla småbarnsföräldrar från en motorcyklist

    Hej på er,

    Tidigare i år fick jag mitt MC-kort och köpte min första motorcykel. Inklusive mc-kort, mc, kläder mm så gick det på ca 100 000 + den skyhöga försäkring jag måste betala då jag endast är 25 år.

    Kört mycket nu för att öva, till jobbet och affären osv. Två gånger i sommar har jag dock fått uppleva ett märkligt fenomen:
    Barnfamiljer som är framme och petar och verkar tro sig ha någon sorts rätt till min motorcykel.

    Första gången hade jag varit i stan och träffat en kompis. När jag kommer ut från hans lägenhet så ser jag en liten unge stå och vrida på gashantaget medan hans mamma står brevid och kollar på. Blev så jävla chockad att jag bara bad dom sluta.

    Andra gången blev inte lika lugn. Kom ut från Maxi och en bit bort ser jag ett ungt par med en unge som SITTER uppe på MIN hoj och föräldrarna tar kort!
    Då brast det för mig. Jag sprang bort och gav dom en sån jävla utskällning så ungen började gråta och mamman gick iväg med honom. Jag fick kämpa för att inte slå ner pappan när han skulle ursäkta sig med att "det var väl inte så farligt". Tvingade honom att visa sitt körkort så jag kunde ta kort på det. Vet inte vad jag ska göra med det då jag inte tror jag kan anmäla dom för något.

    Vet att de flesta här inte skulle låta era barn göra något sådant. Men om du känner dig träffad, SNÄLLA lär ditt barn att respektera andras egendom. Jag la ner min själ för att spara ihop till den. Det är även farligt för barnet. Min hoj är väldigt tung och jag har nästan tappat den ett par gånger. Skulle den välta är det en stor risk att barnet skadar sig.

    Är det någon annan motorcyklist här som upplevt liknande saker?

  • Svar på tråden En vädjan till alla småbarnsföräldrar från en motorcyklist
  • Anonym (F)

    Förstår att du blev arg. Folk är fan inte kloka.

  • Söderpappan

    Trodde det skulle handla om trafikfarliga barn/mc-förare! XD

    Förstår också att du blev arg, skulle aldrig låta barnen göra så utan att fråga innan precis som med hundar mm.

  • straw2008

    Helt rimlig önskan från dig !! 

    Får jag ge en önskan tillbaka ? Att INTE KÖRA ZICKZACK mellan bilar. Ligg efter en bil o håll dig i ditt fält. 


    I kinamockaskogen.....
  • kjellström

    Förstår att du blev arg, så gränslöst!

    Påminner mig om när maken stod och byggde på vår egen tomt ( många verktyg var såklart framme då han använde dem) varpå en granne kommer fram och frågar om han har koll på alla farliga verktyg då hennes småbarn var ute och lekte...

    Bra att du sa ifrån, tror dock att de flesta föräldrar inte beter sig så ;)

  • Anonym (Bil)

    Likadant med min sportbil. Folk verkar tro att du är helt okej att hänga över den och titta in samtidigt som man repar lacken med dragkedjan på jackan.

  • Anonym (Mumin)

    Skulle aldrig tänka tanken själv, men tyvärr är jag inte förvånad. Vissa människor har helt enkelt inte respekt för andras saker och anser att deras barn ska få bete sig lite hur som helst. Omgivningen ska bara acceptera det pg av det är barn det handlar om. Tror tyvärr inte det hjälper att vädja på det här sättet. De som gör så tycker att de som reagerar är fjantiga och "har en pinne upp i röven" (som en förälder sa till mig en gång när jag sa till deras barn att inte tränga sig genom vår häck så att grenar bröts).

  • Anonym (Japp)
    straw2008 skrev 2016-08-23 09:15:43 följande:

    Helt rimlig önskan från dig !! 

    Får jag ge en önskan tillbaka ? Att INTE KÖRA ZICKZACK mellan bilar. Ligg efter en bil o håll dig i ditt fält. 


    I kinamockaskogen.....
    Att inte rusa motorn så det alla runt omkring får hörselskador. Att tänka på andra människor i trafiken också och inte bara sig själv. Att hålla hastighetsreglerna. Mm mm mm mm
  • Anonym (ts)
    straw2008 skrev 2016-08-23 09:15:43 följande:

    Helt rimlig önskan från dig !! 

    Får jag ge en önskan tillbaka ? Att INTE KÖRA ZICKZACK mellan bilar. Ligg efter en bil o håll dig i ditt fält. 


    Zickzack kör jag inte. Kör om när det passar med en omkörning :)
Svar på tråden En vädjan till alla småbarnsföräldrar från en motorcyklist