• Gabrie­lKnigh­t
    Äldre 24 Aug 19:27
    1536 visningar
    20 svar
    20
    1536

    Hur skadas män av patriarikatet?

    I denna tråd diskuterar vi endast de negativa konsekvenser som det innebär för män enligt nuvarande könsformer. De negativa konsekvenserna för kvinnor är uttryckta med all önskvärd tydlighet i andra trådar, och jag blir arg när kvinnor förtrycks. Men nu gäller det som sagt männen. De negativa konsekvenser jag kommer fram till på rak arm är dessa.

    * Kvinnor ses i hög grad fortfarande som slampor ifall de är för på, och uttrycker sin sexualitet för tydligt. Både av män och andra kvinnor. Detta gör att de är kvar i sin passiva roll och vågar inte visa för tydligt hur de känner. Detta innebär i sin tur att det inte blir något för de män som är blyga och har dåligt självförtroende. En blyg kvinna kan ju dock bara ta en man som tydligt visar vad han vill.

    * Killar tvingas i ung ålder att delta i andra killars råa och tuffa jargong grabbar emellan för att inte ses som en mes eller "bög."

    * Killar förväntas vara starka, tåliga, och logiska, att gråta och visa känslor ses som omanligt. 

    * Folk blir generellt mer äcklade av homosexuella män än av homosexuella kvinnor.

    Jag generaliserar naturligtvis, och jag är medveten om att det finns många undantag med. Men fyll gärna på mer mer exempel eller säg till om jag har fel någonstans.

  • Svar på tråden Hur skadas män av patriarikatet?
  • Äldre 24 Aug 19:49
    #1

    * Män är överrepresenterade i självmordsstatistiken av skäl du nämnde ovan.

    * Män förminskas till djur som inte kan kontrollera sina drifter av Rättsystemet

    * Män har inte samma rätt till sina barn som kvinnor i vårdnadstvister t.ex

  • Äldre 24 Aug 20:25
    #2

    Män anses oförmögna/ej lämpade att ta hand om barn på egen hand.

  • Caramb­olan
    Äldre 24 Aug 20:40
    #3
    glutten skrev 2016-08-24 20:25:11 följande:

    Män anses oförmögna/ej lämpade att ta hand om barn på egen hand.


    Och män som vill arbeta med att ta hand om barn blir ofta misstänkta pedofiler av både medarbetare och föräldrar.
  • Äldre 24 Aug 21:13
    #4

    Inte minst drabbas män av andra mäns maktuttryck i form av våld, på hela skalan från accepterat kraftmätande med våldsinslag (nej inte sport) till dödligt våld.


    Alla hästar hemma
  • JTA
    Äldre 25 Aug 12:36
    #5

    Jag ser bra ut, är vältränad, har två akademiska examina och tjänar mer än 95 % av Sveriges befolkning. Ändå måste jag anstränga mig när jag jagar brudar. Det är patriarkatets fel.

    Eller så är det biologi.

  • JTA
    Äldre 25 Aug 12:37
    #6

    Förresten: Kan patriarkatet orsakas av biologiska skillnader?

  • Gabrie­lKnigh­t
    Äldre 25 Aug 22:38
    #7

    Kvinnors och barns liv värderas högre än männens, då man räddar kvinnor och barn först vid en katastrof.

    Män förväntas tåla mer motgångar än en kvinna.

  • Anonym (qwert­y)
    Äldre 25 Aug 23:23
    #8

    Fan så gött att kunna skylla allt på patriarkatet 

  • Äldre 25 Aug 23:31
    #9
    JTA skrev 2016-08-25 12:37:58 följande:

    Förresten: Kan patriarkatet orsakas av biologiska skillnader?


    Det finns inget patriarkat. Däremot finns det könsroller. Dessa könsroller är av biologisk härkomst, ja.
  • Anonym (M)
    Äldre 26 Aug 14:28
    #10

    * Att ingen bryr sig om jag som man blir utsatt för sexuella trakasserier. Oftare möts av skratt istället.

    * Ingen hjälper mig som man om jag blir överfallen. Det manliga offret verkar inte finnas.

    * Ingen hjälper mig som man om jag ligger medvetslös i en snödriva. 

    * Ingen som bryr sig om jag som man mår dåligt.

    * Att jag som man ska acceptera att visa mig naken inför andra. 

    * Att många förutsätter att män kan kissa och ska kissa i pissoar och visa upp sig för "grannen". De vanliga toaletterna är enbart för kvinnor. Gäller oftast krogar. 

    * Att jag som man förutsätts vara den som tar första steget vid kontakt med det kvinnliga könet. 

    * Att jag som man alltid förväntas vara den starka, glada, lyckliga och tacksamma personen eftersom jag är "man och priviligerad" och därför inte har rätt att få klaga på något eller känna mig nere för att det alltid finns någon som har det värre och jag är på toppen så att säga. Detta är tröttsamt. 

  • Anonym (Ointr­essant fråga)
    Äldre 29 Aug 08:59
    #11

    Men ni måste väl ändå förstå att det här är en irrelevant och fullständigt ointressant fråga. Lägg istället fokus på hur kvinnan skadas av patriarkatet. Det är där vi måste engagera oss. Mannen skadas aldrig och skulle det mot förmodan ske så finns det ingen andledning att engagera sig i det.

  • Anonym (Man40­)
    Äldre 29 Aug 09:09
    #12
    Anonym (Ointressant fråga) skrev 2016-08-29 08:59:23 följande:

    Men ni måste väl ändå förstå att det här är en irrelevant och fullständigt ointressant fråga. Lägg istället fokus på hur kvinnan skadas av patriarkatet. Det är där vi måste engagera oss. Mannen skadas aldrig och skulle det mot förmodan ske så finns det ingen andledning att engagera sig i det.


    Dumheter.
  • Anonym (Man40­)
    Äldre 29 Aug 09:14
    #13

    * Pojkar lär sig (av porren) att de måste vara sexuella djur och alltid vara kåta och redo. Och även tjejer har/får den förväntan. Snacka om press.

    * Pojkar ska vara stora, starka, hårda, inte visa känslor. = problem i relationer, självmordsstatistik, förövare/våldsutsatta, missbruk.

    * I övrigt se inlägg ovan.

    Könsmaktsordningen är ett elände även för pojkar/män. Och ska vi komma till rätta med det elände som en del pojkar/män ställer till med, är det dem vi måste uppfostra bättre.

    Så, alla föräldrar - lär era pojkar sunda värderingar och prata med dem! :)

  • Gabrie­lKnigh­t
    Äldre 29 Aug 14:02
    #14
    Anonym (Ointressant fråga) skrev 2016-08-29 08:59:23 följande:

    Men ni måste väl ändå förstå att det här är en irrelevant och fullständigt ointressant fråga. Lägg istället fokus på hur kvinnan skadas av patriarkatet. Det är där vi måste engagera oss. Mannen skadas aldrig och skulle det mot förmodan ske så finns det ingen andledning att engagera sig i det. 


    Man får ge och ta och inte bara kräva att man ska engagera sig för det enda könets rättigheter. Könsroller påverkar båda könen alltså är det en relevant fråga.
  • Anonym (Wtf)
    Äldre 29 Aug 14:17
    #15
    Anonym (Ointressant fråga) skrev 2016-08-29 08:59:23 följande:

    Men ni måste väl ändå förstå att det här är en irrelevant och fullständigt ointressant fråga. Lägg istället fokus på hur kvinnan skadas av patriarkatet. Det är där vi måste engagera oss. Mannen skadas aldrig och skulle det mot förmodan ske så finns det ingen andledning att engagera sig i det.


    Med tanke på att det var en man som skrev inlägget är syftet med all sannolikhet bara att provocera.

    Gäsp!
  • Gabrie­lKnigh­t
    Äldre 29 Aug 14:27
    #16
    Anonym (Wtf) skrev 2016-08-29 14:17:03 följande:
    Med tanke på att det var en man som skrev inlägget är syftet med all sannolikhet bara att provocera.

    Gäsp!
    Ja för vi män är ju djävlar med eldgafflar och ni kvinnor är alltid snövita oskuldsfulla små änglar.
  • Anonym (Man40­)
    Äldre 29 Aug 14:37
    #17
    Anonym (Ointressant fråga) skrev 2016-08-29 08:59:23 följande:

    Men ni måste väl ändå förstå att det här är en irrelevant och fullständigt ointressant fråga. Lägg istället fokus på hur kvinnan skadas av patriarkatet. Det är där vi måste engagera oss. Mannen skadas aldrig och skulle det mot förmodan ske så finns det ingen andledning att engagera sig i det.


    Eftersom det är män som står för i stort sätt allt skit här i världen, är det gentemot män - och då pojkar/unga män i synnerhet - som förebyggande åtgärder behöver sättas in. Inte gentemot kvinnor/andra män när skadan redan är skedd.
  • Anonym (Wtf)
    Äldre 29 Aug 16:02
    #18
    GabrielKnight skrev 2016-08-29 14:27:16 följande:

    Ja för vi män är ju djävlar med eldgafflar och ni kvinnor är alltid snövita oskuldsfulla små änglar.


    ?
  • Gabrie­lKnigh­t
    Äldre 29 Aug 17:57
    #19
    Anonym (Wtf) skrev 2016-08-29 16:02:39 följande:
    ?
    Oj my misstake, jag trodde du menade att jag provocerade, men förstår nu vem du menade. Sorry
  • Anonym (X)
    Äldre 29 Aug 22:42
    #20
    +1
Svar på tråden Hur skadas män av patriarikatet?