Inlägg från: Emmissara |Visa alla inlägg
  • Emmissara

BF maj 2017

Hej plussade precis med ett digitalt test. Första barnet för mig. Jag är gärna med i en fb grupp om den är hemlig. 

Va gravid i våras med i v 13 upptäcktes det att de hade dött i v 10, har ett mf sedan innan de också så hoppas nu på tredje gången gillt. 

• Emmissara
    GreenSpirit skrev 2016-09-14 14:47:24 följande:

Någon mer som äter Folsyra?

Tar B-vitamintillägg med folsyra, omega 3 via planktonkapslar.

jag började med kosttillskott med folsyra i för en vecka sedan och plussade idag. Vet inte varför jag började med de då, troligtvis för att få lite mer energi men känns skönt att jag började med de då :) Åt även kosttillskotten innan ÄL 
  • Emmissara
    annadenise skrev 2016-09-15 07:59:30 följande:
    Det stämmer. I Sverige får du ett rutinultraljud i v.15-20. Vill du göra kubtest i v.11-13,får du oftast betala för det. Oftast är det bara gratis om mamman är över 35 år. Jag födde min son i Sverige. Nu bor jag i Spanien och är gravid i v.6. Här får man 1-2 vul,sen ett ultraljud i varje trimester (som i England). Jag tycker att förlossningsvården i Sverige är dålig
    I kalmar län får man 2 UL, ett runt v 11-14 (även om man inte vill göra KUB så gör man ett ultraljud i dom veckorna) och sen är det RUL v 18-20. Alla blir erbjudna att göra KUB gratis här men om man som sagt inte vill göra det så får man ändå ett ultraljud så de känns skönt :D 
  • Emmissara
    Blomsterfröna skrev 2016-09-15 09:09:26 följande:

Jag har knappt några symtom alls. Lite svullen mage och illamående men brösten känns absolut ingenting .
    Va har ni??

jag har haft "mensvärk" sedan snart 1 vecka tillbaka, och spydde dagen innan jag plussade (alltså i tisdags), men annars har jag inga symtom, en ökning i flytningar kanske men aa. Hoppas på att jag slipper extremt illamående dock.
  • Emmissara
    Blomsterfröna skrev 2016-09-15 10:21:06 följande:
    Bor du i Kalmar ??
    Ne bor i Västervik men de är ju i Kalmar län :D haha. Bor du i kalmar? 
  • Emmissara
    Blomsterfröna skrev 2016-09-15 10:32:03 följande:
    Tänkte jag kollar iaf japp jag bor o Kalmar ????
    aah kul med någon som bor lite "nära" :D ska ner till kalmar snart. Min bästis (haha låter som ett litet barn när man säger så :P ) har precis flyttar ner till kalmar för att studera, så kommer nog hänga en hel del i kalmar då jag också studerar fast på distans :D 
  • Emmissara
    Blomsterfröna skrev 2016-09-15 10:45:18 följande:
    Jaha va kul se om jag e gravid , vore ju kul och ses jag har ju fått svaga plus men vågar inte Tro de än...
    ja men verkligen, har ingen kommit i närheten som har barn eller är gravid. Håller tummarna att du ska få starkare plus inom de kommande dagarna :) 
  • Emmissara
    Blomsterfröna skrev 2016-09-15 10:57:27 följande:
    Jag har 4 barn sen innan men aldrig haft så svaga plus
    okej, håller tummarna för dig :D själv är ju detta som sagt mitt första barn. 
  • Emmissara
    Blomsterfröna skrev 2016-09-15 11:35:14 följande:

Gud va jag skriver i tråden men ska köpa mig ett digitalt och precis kissat,hur länge behöver jag vänta innan jag kan ta de??

tror man brukar säga 4timmar utan att ha druckit något. 
  • Emmissara
    annadenise skrev 2016-09-15 11:34:16 följande:
    Fantastiskt! De skiljer nog mycket från län till län
    aa de känns skönt, men kommer nog göra 1-2 VUL innan KUB. Får se om landstinget tar emot mig (de borde ta emot mig på ett första iaf) annars går jag till en privat klinik några mil bort.
  • Emmissara
    Vicke skrev 2016-09-16 21:08:11 följande:

Hej! Jag väntar mitt 4:e barn i maj, helt oväntat och oplanerat. Åt p-piller men blev gravid ändå. Förra helgen va jag in i akuten för hemska magsmärtor det visade sej vara en cysta som gått sönder och jag har blod i hela magen. Svårt att veta vilken vecka jag är i men ska göra ett nytt bil om en vecka och förhoppningsvis får jag veta mer då. Bara hoppas att det går vägen. Även om det är oväntat så är vi så lyckliga oxh ser fram emot ett till syskon till våra tre barn ????

Grattis till graviditeten :D tycker synd om dig angående blodet i magen, har själv haft blod i buken dock var det p.g.a. mens som gick bak i magen istället för ut ur kroppen och vet hur ont bara själva blodet gör. Hoppas du blir bra snart och att allt går vägen för er 
  • Emmissara
    Onix skrev 2016-09-21 16:46:25 följande:

Är det någon annan som lider av hemsk trötthet? Jag är trött jämnt, skulle kunna sova 20 timmar på ett dygn. Orkar inte leka med mitt barn eller prestera på jobbet. Vill bara sova hela tiden. :(

jag är extremt trött, nästan skrämmande hur trött man är. Har typ ont i hela kroppen p.g.a. att jag är så trött 
  • Emmissara
    Tiiffany skrev 2016-09-22 11:49:47 följande:
    Jag var på hälsosamtal förra hösten innan mitt missfall. Måste man gå igen?
    jag fick ett MA i v.13 i våras och jag va på hälsosamtal nu i måndags även fast jag va på ett i våras. Men du väljer ju själv om du vill gå. Jag valde att byta BM nu och de känns bra att ha träffat henne en gång innan inskrivningen. 
  • Emmissara
    Tiiffany skrev 2016-09-22 12:48:59 följande:
    De hälsosamtalet jag var på så var man en hel grupp, så det var inte "barnmorskan" man träffade 
    aldrig hört talas om de. Jag träffade dock en grupp senare men de va för att få mer information från sjukgymnast och arbetsterapeut om hur man ska stå och sitta som gravid mm. 
  • Emmissara
    Jolly23 skrev 2016-09-22 20:30:47 följande:

I vilka fall kan man få tidigt ultraljud? Jag är orolig för att nått ska va konstigt eller att hjärtat inte slår. (V6 imorgon) första barnet hade vi ett kubresultat på 1:2. Det sämsta alltså, men ut kom en frisk bebis. Dock har der satt sina spår och känner redan oro :o

det är nog olika beroende på vem du kommer i kontakt med. Jag får tidiga VUL p.g.a. att jag har kroniska smärtor i magen. Men du har ingen privat klinik i närheten? Vissa privatkliniker har avtal med landstinget och därmed kan man ta kostnaden på högkostnadsskyddet.
  • Emmissara
    JoJoNo skrev 2016-09-22 21:31:40 följande:

Var på gynakuten idag. Inte lusigt jag har ont. Är överstimulerad efter min ivf. Hela äggstockarna var fulla av megastora äggblåsor o äggstockarna stora som apelsiner. Fick blodförtunnande sprutor jag måste ta för annars är risken för proppar i lungorna stor. En del vätska i buken med. Ska tillbaka på vul igen nästa vecka. Jag frågade om fostret inte tar skada väl av medicinen men hon svarade bara kort nej o att prioritet var att hålla mig som mamma vid liv just nu. Känns lite skrämmande. Var för tidigt att se ngt mer på ultraljudet men hoppas kunna se ngn nästa vecka o kanske tom ett hjärta. Känns lite oroligt just nu o jag har vansinnigt ont. Men inte lusigt när äggstockarna är fulla.

åå fy stackare, hoppas allt går bra <3 
  • Emmissara
    StinaLisa skrev 2016-09-24 09:10:55 följande:

Ingen i denna tråden tycks hitta gruppen eller i andra tråden heller. Kan inte vi nya plussare för maj skapa en ny tråd ? Måste vas hemlig så man inte blir offentlig !

Menar du fb gruppen?
  • Emmissara
    An89 skrev 2016-09-26 09:37:50 följande:

Hej!

Första graviditeten för mig och sambon och känns sjukt roligt, spännande och lite nervöst :) Är enligt appen beräknad till 30 maj så är i v 5 :) Vet inte hur vi ska kunna hålla oss från att berätta för alla... Hur har ni andra gjort? Väntar ni till v 12 innan ni berättar för familj och nära vänner? Vi berättade för bådas föräldrar igår eftersom vi håller på och flytta, så jag bör ju inte lyfta tungt.

Tycker det är svårt att behöva hålla sig så länge till då det är det bästa i livet just nu och något vi är så glada för.. :) Ni som fått mf, hur tidigt i graviditeten var det då?

grattis :D 
    jag är gravid med mitt första barn, dock tredje graviditeten. Första missfallet skedde bara någon dag efter jag hade plussat så ifall jag inte hade plussat så skulle jag bara märkt att mensen va konstigare än vanligt. Andra graviditet slutade i ett MA, Det upptäcktes tyvärr i v.13 (12+1) men fostret hade tyvärr redan dött i v.10 (9+2). Jag hade fått se hjärtat slå 2 gånger så chansen att de ens händer är VÄLDIGT liten. 

Mina föräldrar har vi berättat för direkt i den här och den förra graviditeten, mannens familj berättade vi för i förra graviditet i v.10 eller 11. Det känns skönt att de vet om att jag har haft ett ma, men den här gången kommer vi troligtvis att vänta med att berätta för dom till efter kub, kommer då vara i v.13. 

Jag berättar om graviditeten för dom som jag vill ska veta ifall det inte går vägen. Men den här gången kommer det gå vägen för mig, och det kommer gå jättebra för dig också <3 
Svar på tråden BF maj 2017