• Frost

BF maj 2017

Hej på er :)

Har bf 26/5 så jag hoppar in här! Ni som inte vågar ta värktabletter, har ni läst janusinfo? Otroligt bra info om alla olika läkemedel och dess påverkan på foster www.janusinfo.se/Beslutsstod/Lakemedel-och-fosterpaverkan/

Vill inte berätta för nån hur den ska göra, alla väljer själv vad som känns bäst! Jag har diskuterat detta flera gånger med flera olika läkare och alla säger samma sak-normal dosering av paracetamol är inte farligt så jag känner mig trygg. Själv har jag tagit alvedon, citodon, oxycontin och blivit sövd i den här graviditeten och jag är bara i v12+3. Hoppas jag inte är för jobbig nu och att jag får vara med ändå :)

• Frost
    hope88 skrev 2016-11-15 20:44:00 följande:

Välkommen :) Då är du bara 3 dagar efter mig:) Klart du får hänga med här ;) Har också operarat mig tidigt i denna graviditet och det var på gynakuten (min äggstock) och det och alvedon är ok enligt överläkarna där. Ja janusinfo är superbra!

Tack! Kul! :) Äter även lergigan comp som godis då jag mått/mår så otroligt illa. Plus cyklokapron och antibiotika så risken är väl att mitt barn utvecklar 8 armar av alla mediciner, haha. Näe skämtar bara :)
  • Frost
    hope88 skrev 2016-11-15 20:59:22 följande:

Ja :) Första barnet? Åh nej fy vad jobbigt men tur det finns medicin som hjälper! Hahah ingen risk hörru ;) Fick en kur antibiotika i vecka 6 för urinvägsinfektion. Utöver det har det varit narkosen, morfin och alvedon efter operationen men försöker ändå bara ta det när det verkligen är akut.

Ja jag tror inte läkarna skulle ge en mediciner som skulle vara skadliga :) Nja förhoppningsvis är det första barnet vi får ta med hem. Haft två "sena missfall". Fick förra året en flicka som föddes i v21 och i somras en flicka som föddes i v22 så det är en rätt orolig graviditet detta.. men vi hoppas och tror att det är vår tur nu! Har du barn sen innan? :)
  • Frost
    Teresiat skrev 2016-11-15 21:15:03 följande:

Flikar in här.. Beklagar dina/era missfall :( har de kunnat konstatera vad de berodde på? Förstår att denna graviditet är mkt speciell för er.

Tack. Ja de är relativt säkra på att det är försvagad livmodertapp, har öppnat mig "tyst" utan smärta. Första gången fanns inget att göra, var helt öppen när jag kom in. Andra gången försökte de sätta akut cerclage (sy ihop livmodertappen med ett brett band) när jag börjat öppna mig men det höll tyvärr inte. Nu har de opererat in ett cerclage förebyggande och jag är sjukskriven hela graviditeten så förhoppningsvis ska det gå vägen nu! :)
  • Frost
    hope88 skrev 2016-11-15 21:21:56 följande:

Precis man får lita på dem plus janusinfo :)

Men gud så hemskt! Beklagar verkligen :( Går inte ens föreställa sig den smärtan och sorgen! Vet de vad som orsakat de sena missfallen så man kan göra allt i denna graviditet mot det? Det är första barnet och första graviditeten efter flera års kamp. Vi fick göra ivf provrörsbefruktning för att komma hit.

Håller mina tummar för dig och oss alla <3

Tack! Näe det är svårt att föreställa sig, hade inte kunnat fantisera ihop hur hemskt det faktiskt var. Men u är det nya tag! De tror att det är cervixinsufficiens/försvagad livmodertapp så de har opererat in ett cerclage (band som man syr ihop livmodertappen med) i förebyggande syfte så det är bara att hålla tummarna! Är sjukskriven till bf, vila vila vila är modellen.

Åh då är det ännu större grattis till ert plus! :) har vänner som gått igenom ivf och hela den karusellen så man har förstått att det är otroligt jobbigt, men som med allt svårt att föreställa sig hur det faktiskt är. Ja nu är det vår tur, allihopa! :)
  • Frost
    JoJoNo skrev 2016-11-16 16:31:00 följande:

7-10 dagar. Dock sa hon att risken inte är

Över även om detta inte visar kromosomändringar. Kan ist vara andra saker. En stor risk när det ser ut såhär är hjärtfel. Men skulle provet visa ok får vi nytt ultraljud med henne v 16 o v19 o så följer hon oss hela tiden. Skönt med en överläkare. O hon brydde sig verkligen. Hon var ledig imorgon o fram till måndag men valde att gå in imorgon så vi inte ska behöva vänta ända till måndag med provet. Underbar!

Beklagar de dåliga siffrorna på kub. Håller tummarna för att det är en "avvikelse" som växer bort. Det är alltid lika skönt när man träffar läkare som man känner verkligen bryr sig och gör det där lilla extra som får en att känna sig bekväm trots en jobbig situation. Stort lycka till imorgon! <3
  • Frost
    Stina91 skrev 2016-11-17 14:45:36 följande:

Har någon här känt av lilla pyret än?

Det är ju första barnet för mig. Så jag vet ju ingenting ;). Men i tre dagar nu har jag känt något som "petar" mig. Det kommer två-tre pet på raken. Sen slutar det. I dom tre dagar när jag känt detta, "petas det" när jag ligger på rygg. Kan det verkligen vara den lilla? Är i vecka 15+6 idag.

I min förra graviditet kände jag det där lilla fisksprattlet i vecka 15 så det kan vara det :) men det är som du säger svårt att veta när det är första graviditeten. Första tyckte jag inte jag kände nåt förrän vecka 19 men det hade jag, jag visste inte vad det var jag kände bara :)
  • Frost
    Axioria1 skrev 2016-11-22 16:09:04 följande:

Jag längtarvoxå efter RUL. Är en månad prick kvar nu, fick tid den 21 dec. Känns som en evighet kvar, men hoppas på att börja känna massa regelbundet fladder i magen innan dess.

Mår fortfarande illa trots att v 16 börjar i morgon, men hoppas de snart ger med sig.

Har ni funderat på gravidförsäkring än? Jag klurar på om jag ska skaffa en betalvariant (plus några gratis) innan RUL för visst är de så att de inte täcker ev fel som hittas på RUL annars? Någon som har koll?

Gravidförsäkringarna börjar gälla först i v23 när barnet skulle klara ett liv utanför magen så det är ingen panik för er :) Har läst igenom villkoren på otroligt många gravidförsäkringar och har för mig att de finns de som börjar gälla först ännu senare i graviditeten också. Det är för övrigt något man bör göra om man ska teckna en försäkring, kolla över vad försäkringen faktiskt täcker. Mycket är lika men finns en del som skiljer :)
  • Frost

Tänker på er alla som går och väntar på besked från olika tester. Även om jag inte har samma oro som ni så vet jag hur hemskt det är att gå med ständig oro att nåt är fel. Håller alla tummar för att ni får positiva besked! <3

Själv är jag 15+3 idag, sjukskriven resten av graviditeten sen nästan 4 veckor tillbaka då jag fick mitt cerclage. Tycker verkligen att tiden kryper fram. jag hoppas på att december går fortare än november gjorde!

• Frost
    JoJoNo skrev 2016-12-08 19:20:10 följande:

Till alla som undrade om njurarna. De ska inte synas knappt alls i denna veckan. Men de var jättestora och fyllda med vätska. Bebisen kan inte göra sig av med vätskan. Just nu funkade de delvis men risken är att de lägger av helt och då dör han i magen. Hade det varit en njure hade prognosen sett bättre ut men eftersom det är båda är det sämre.

Så hemskt. Blir verkligen jätteledsen för er skull, beklagar att ni fick det beskedet. Ska ni komma tillbaka på nått nytt ultraljud snart så de kan titta mer på det eller hur går ni vidare?
Svar på tråden BF maj 2017