• Frost

BF maj 2017

Ankissen skrev 2016-12-29 19:43:03 följande:

Allt gick super på mitt RUL idag. Bebisen var jättefin och hade full aktion i magen. Skönt att se för jag känner inte jättemycket än.

Toppen! Skönt att höra :)
  • Frost

Gjort rul idag och fick se en till synes frisk pojke sparka omkring. Jag som var helt övertygad om att det var en flicka som låg i magen känner mig nästan chockad. Självklart glad men jag tycker det är lusigt att magkänslan var så fel. Nu håller vi tummarna att han vill stanna hos oss!

• Frost
    Emmaa90 skrev 2017-01-02 17:03:46 följande:

Var också på rul idag! En frisk liten bebis, och jag e så glad. Har varit så orolig att något skulle vara fel, men allt såg så fint ut. Den lille drack vatten och vinkade till oss. Vi tog ej reda på kön, men gud vad jag e nyfiken!

Härligt att allt såg bra ut. Behövde inte ens fråga om kön. Det gick inte att missa att den lille krabaten hade snopp, haha.
  • Frost
    ika_109 skrev 2017-01-03 12:06:39 följande:

Ska mäta magen för första gången när jag är i vecka 26, tycker det känns sent men jag kommer inte ihåg när jag gjorde det under förra graviditeten.

Är det nån som har mätt sin mage än?

När du säger v26 är du då 25+nånting? För de ska ju börja mäta från v24-25 och då räknar de inte sådär optimistiskt med veckorna som man själv vill göra :)
  • Frost
    Ankissen skrev 2017-01-03 15:48:44 följande:

Jag ska inte till bm förrän 10/2 och antar att hon mäter då. Är i v.21 nu så jag kommer nog vara runt v.26 då. Jag har inte varit hos bm sen min inskrivning. Känns som lång tid men det är kanske glesare när man är omföderska.

Så kan det mycket väl vara! Vet att jag har kompisar som är omföderskor som gått senare så det är möjligtur :) är ju även olika beroende på var man bor, här har man inskrivningssamtal, hälsosamtal och sen är nästa träff i v24-25. Eftersom det här är min tredje graviditet på 1 år så fick jag slippa de två första och hade senare inskrivningssamtal efter de opererat in cerclaget och nu ringer bm varannan vecka ungefär och kollar läget.
  • Frost
    JoJoNo skrev 2017-01-04 11:26:52 följande:

Ultraljudet gick ok. Ingen förändring. Nytt ultraljud om 4 veckor i Växjö men remiss o tid till Lund på måndag. En dag i taget.

Tack för att ni tänker på mig. Jag försöker vara lycklig även om vi är oroliga. Vi kan ju inte göra så mkt åt det just nu heller. Men vi köpte vagn i helgen bara för att trotsa all oro :).

Skönt att det inte förändrats iaf. Förstår ändå att det måste vara en väldigt oro. Att leva i ovisshet är jobbigt så jag hoppas att de kan ge lite mer svar i Lund! Kul med vagn! :)
  • Frost
    JoJoNo skrev 2017-01-10 09:13:21 följande:

Tog flera timmar i Lund igår o flera olika läkare och hjärtläkare. Vi ska dit igen flera ggr under graviditeten o antagligen föda i Lund med. Allt känns upp o ner o oroligt. De kan inte med säkerhet säga vad det är. Men de har hittat vissa saker på hjärtat. Vi blev erbjudna att avbryta denna veckan för de måste fråga men vi kan inte avbryta utifrån de små saker de hittat som inte säkert betyder ngt eller vad det betyder. Men så mkt tankar o oro. Vi ska till både läkare, hjärtläkare o kurator om 4 veckor i Lund.

Njurarna är förstorade men kan innebära ngt eller ingenting. Det är några vita fläckar på hjärtat som kan innebära olika saker eller inte. Nackspalten är bred vilket kan betyda saker eller inte. De kunde inte se en vägg på hjärtat men bilden var dålig. Men är det den det är

Problem med så kan man operera. De vita fläckarna tyder ofta på downs syndrom. Vilket vi vet att det inte är tack vare moderkaksprovet. Men finns ett antal hemska sjukdomar o syndrom det kan vara eller inte. Så förvirrande. Vi har som sagt iaf valt att gå

Vidare med graviditeten o föda honom i maj o hoppas på det bästa. Idag är jag hemma från jobbet. Känner mig helt förbi både psykiskt o fysiskt. Ska försöka somna om en stund. Ganska trött när man tittar i spegeln i förbifarten i sovrummet o tänker men oj vad svullen magen är, undrar vad jag gjort. Jo men hallå jag är ju lite gravid eller så. Som sagt helt slut i huvudet.

Kan inte föreställa mig vad ni går igenom. Så frustrerande att inte få några svar. Men att vänta 4 veckor för att gå till en kurator tycker jag personligen låter som lång tid. Som du säger är du helt slut och det ni går igenom är ett trauma, hör av dig till mvc och kolla om du kan få komma och prata med någon tidigare. Går själv hos kurator pga sena förluster i tidigare graviditeter och det hjälper.
  • Frost
    JoJoNo skrev 2017-01-10 14:02:16 följande:

Blev erbjuden tid tidigare till kurator men vi bor i Småland o har 35 mil tur o retur till Lund. Funkar inte att köra det varje vecka. Fick prata med en i Växjö på kvinnokliniken men hon bara satt o tittade på mig. Men ringde dit idag o bad om en annan. Får se om det funkar. Jag har gått på mkt kbt o rehabilitering genom åren pga utmattning, reumatismen och ångest. Vill inte träffa en kurator som inte kan hjälpa mig med tex den ökade ångesten nu. Känns som jag kunde mer om hur man ska hjälpa människor som mig än vad förra kuratorn kunde. Hon kunde typ inget. Som sagt bara tittade på mig. Får se hur det blir.

Tack för all omtanke från er alla! Vi tar en dag i taget. Kunde sova nu på FM iaf. Skulle nog behöva vara hemma helt ett tag men sån stress när man måste betala av ivf varje månad o då funkar det inte att inte jobba.

Okej då förstår jag. Det är helt rätt att byta, bytte två gånger i början innan jag hittade en med rätt kunskap och rätt erfarenhet. Jag hoppas du hittar nån som funkar! Håller tummarna för er <3
  • Frost

Jag har ingen aning om hur mycket jag gått upp, inte vägt mig sen inskrivningen och är nu i v22. Jag får bara vara uppe och gå hemma i lägenheten så jag är orolig för att det ska skena iväg sen. Försöker tänka på att inte äta så mycket, äta lite och ofta istället men det är ju svårt när man bara ligger hemma och inte har nåt att göra.

• Frost
    Freijah skrev 2017-02-02 19:36:10 följande:

Någon annan som varit med om detta?

Så fort jag lutar mig tillbaka i soffan, eller ligger / halvligger på rygg i sängen så börjar hjärtat att slå jättehårt.

Blir riktigt obehagligt faktiskt, så nu får jag antingen sitta spikrakt eller framåtlutad, eller på sidan typ...

Ska träffa ob/gyn läkaren den 10e så ska ta upp det med henne då.

Men ville veta om någon annan varit med om det.

Vecka 26+5 idag :)

Låter som att du får vena cava i kläm. Många som får problem med det under graviditeten när livmodern och barnet börjar väga mer. Ofarligt men läskigt, får man problem med det råds man att sova på sidan :) googla "vena cava gravid" så kan du läsa mer.
  • Frost

Vecka 26 här och inte gått upp ett kg än så länge men det kommer nog. Ligger ju hemma med beordrad vila så antar att det är musklerna som förtvinat, haha. Annars börjar jag sakta förstå att vi kanske kommer att få åka hem med en bebis den här gången. Känns bara helt overkligt att det verkligen ska vara våran tur den här gången. Efter vecka 30 har vi lovat oss själva att det är okej att börja handla saker vilket också känns jättekonstigt, som att det inte är till för oss liksom. Jag vet inte om nån fattar vad jag menar men, haha.

• Frost

Har vräkt i mig godis sista veckorna, har inget att göra isolerad i lägenheten som jag är så jag skickar sambon att köpa godis var och varannan dag. Har bara gått upp 4kg så än så länge är det lugnt, får se om jag exploderar sista veckorna ;) Jag gjorde tul i veckan och fick veta att bebisen väger ca 1750g och man såg tydligt massa hår :) Har planerat med min läkare att vi ska klippa cerclaget när jag är 36+0 vilket är sista helgen i april, bara typ 4 veckor kvar!! Min läkare tror att det sätter igång då på en gång så vi får se om vi får bebis redan då eller hur det blir :)

• Frost
    Bäbiiiis skrev 2017-03-30 12:37:41 följande:

Hur kommer det sig att ni ska klippa det så tidigt? Det är väl efter 37+0 man räknas vara tillgången?

Jag har också ätit väldigt mycket godis (choklad) på sista tiden. Får sånt extremt sug på kvällarna.

Är ganska vanligt att klippa vid 36+0 som jag förstått det, oftast dröjer det en vecka eller två eller tre innan förlossningen drar igång. Men det är bättre för alla inblandade att klippa i lugnt skede och inte akut. Min tapp är redan helt framåt, jättemjuk och öppen ca 2-3cm så de vågar inte vänta längre än 36+0 då ju risken istället blir att cerclaget skär igenom tappen.

Ååh choklad! Nu måste jag nog skicka iväg sambon igen :)
  • Frost
    jooo skrev 2017-04-13 15:34:02 följande:

Jag var på v 35 kontrollen igår. Bebis ligger med huvudet neråt men ruckbart. Ja hoppas verkligen han stannar kvar :O vill verkligen inte göra kejsarsnitt och sätts verkar lite läskigt..På sjukhuset i Linköping säger de dock att de ofta utför sätesförlossningar och är trygga med det. Hmmm någon mer som har dessa tankar?

Hoppas bebis sjunker ner lite till och fixerar sig så du slipper oroa dig över det. De pratar ju mycket här i Linköping om att de har så många lyckade sätesbjudningar och att det inte är några problem men jag känner mig tveksam alltså. Jag vill verkligen undvika sätesbjudning då jag inte känner mig trygg med det, oavsett om personalen är trygg med det eller inte. Min läkare ville dock att huvudet skulle vara neråt då de ska klippa cerclaget eftersom hon är rädd för att det kan gå så fort och det är ju inte heller bra. Så förhoppningsvis slipper jag oroa mig. Har min v35 kontroll nästa vecka så får se om bm säger nåt.
  • Frost
    jooo skrev 2017-04-20 22:26:47 följande:

Jag hoppas också de :) har du varit på kontroll nu? Jag inväntar v 37 kontrollen på fredag om en vecka och hoppas att han då fixerat sig! Tillhör du med linköping? Tycker de är lite läskigt med den där bakterien på BB men de ska väl va sanerat och borta nu.

Håller tummarna att han fixerar sig din lille! :)

Japp! Huvudet neråt men fortfarande ruckbart. 4 maj ska jag in och klippa cerclaget och de sa att det blir vändningsförsök då om huvudet inte skulle vara neråt.

Ja de säger ju att det ska vara sanerat och så nu, vet att de var tvungna att kasta alla pappa-sängar och att de väntade på nya. Hoppas de har hunnit komma! Hela neo-avdelningen ska ju flytta upp bredvid förlossningen nästa vecka också så det är mycket som händer där. Tänker att bakterien var ju på BB och neo så det är positivt att de lämnar gamla saker och lokaler!
  • Frost
    jooo skrev 2017-04-22 08:44:42 följande:

Åh ok hoppas din lille också ligger kvar med huvudet neråt då :) när är du beräknad? Verkar va många som ska ha här ikring i april /maj. Va nyss på föreläsningen inför förlossningen helt fullt :D

Ja jag hoppas både de hinner flytta och få alla sängar ^^ lämna allt ush.

Är beräknad först 26/5 men jag hoppas innerligt på att få före 4/5 eller helst 4/5 :) då jag har garanterad plats på förlossningen! För som du säger, verkar vara galet många som ska ha kommande veckorna/månaderna. Vi är ju tydligen ett helt gäng bara här i tråden :)
  • Frost
    jooo skrev 2017-05-04 21:10:58 följande:

I tisdags kom vår lilla vän efter igångsättning i och med min havandeskapsförgiftning i v 37 +1. Var helt omogen i måndags kväll, Cytotec hela natten öppnat mig 2 cm på förmiddagen på tisdagen. Vattnet gick vid läkarundersökning vid 13- tiden. Värkstimulerande dropp på de och ute vid 18 tiden. Öppnade mig 8 cm på 5 timmar. Läkarna hade förberett oss på att de kunde i värsta fall bli upp till 3 dygn då jag var omogen och förstföderska men väldig smidig förlossning måste jag säga :Det

Och på tal om jag tyckte jag kände hicka över hela magen och hade också fruktansvärd halsbränna men lillen hade fixerat sig långt ner i bäckenet :)

Lycka till alla ni andra. Här bebisgosas de :)

Stort grattis till ert lilla mirakel! :) Ska in på fredag och kolla status och diskutera igångsättning. Fick en morgontid så att vi ska kunna sätta igång då direkt om det känns bra. Hoppas allt gått bra och att ni fått åka hem och njuta nu :)
  • Frost

Grattis alla ni som fått era små! <3

Vecka 37+6 idag och i eftermiddag läggs jag in för igångsättning. Är öppen 3cm förutom en hård kant där mitt cerclage suttit så vi hoppas på att få bort den med bard-kateter. Är så peppad på förlossningen och att äntligen få möta vårt lilla mirakel där inne!

Svar på tråden BF maj 2017