• ika_109

BF maj 2017

hope88 skrev 2016-10-31 13:39:33 följande:

Idag gjorde jag NIPT testet på Crocus ultraljudsklinik på Kungsgatan i sthlm. 7000:-

Började med ett ultraljud där hon gick igenom hela bebis och flödet i navelsträngen. Allt såg fint ut. Nackspalten såg även den fin ut, men hon sa att även om den är mindre än 3mm som den ska vara så innebär det det inte 100% att det är utan kromosomfel. Nipt testet är dock 99,9 % och endast 0,1% felmarginal. Tog blodprovet på labet mittemot och svaret kommer om ca 2 veckor. Så nervös! Vi valde även att få reda på kön. *nyfiken*

Valde nipt test istället för kub då det kan visa falska höga resultat pga av ivf som vi gjort.

Bebis mätte idag 4,3 mm så motsvarande vecka 11+1 men enligt äggplock och återförande vecka 10+5. Det var bara bra att den var lite större.

Hoppas så att allt ska gå bra!

Imorgon är det inskrivning på mvc. Känns overkligt!

Kram på er!

Men ååååh Hope88 hoppas innerligt att det kommer gå bra, vilket det med all säkerhet gör!!! Vad spännande med kön, vi valde ju också att ta reda på det, jag är ju alldeles för nyfiken för att låta bli.

Visst är det skönt att testet är så pass tillförlitligt som över 99 %, och slippa dessa sannoliketssiffror som bara skapar oro hos mig.

Skickar dem testet till Natera i USA? För det gjorde vår läkare och vi fick svar på 9 vardagar.

Håller alla tummar och tår för dig!!
  • ika_109

Min BM ringde igår kväll och meddelad mig att jag hade lite låga Sköldkörtelvärden... och att jag behövde komplettera med 2 ytterligare prover.

När jag var där idag så var jag lite frågvis och fick då reda på att den provet som påvisade mitt låga värde hade 0,04 där gränsvärdet är 3... dem skulle återkomma till mig när dem analyserat färdigt dem 2 andra proverna.

Är det ngn här som varit med om nåt liknande? BM försäkrade mig om att allt var lugnt bara man sätter in medicinering (levaxin) snarast möjligast och att jag inte hade ngt att oroa mig för, men så går man ut på nätet och läser vilket man inte ska göra men hur kan man låta bli.. nu vet jag inte vad jag ska tro.

• ika_109
    JoJoNo skrev 2016-11-02 11:41:25 följande:
    Vad jag förstod på inskrivningen så är det relativt vanligt att man kan då problem med sköldkörteln vid en graviditet. Men att det då behandlas med Levaxin. Vad hittade du på nätet? Ibland är nätet bra till mkt men ibland läser man för mkt, eller iaf jag ;).
    Det jag bl a hittade var att det var extra viktigt att ha bra nivåer speciellt i början av graviditeten (i slutet av första tredjedelen) då fostret utvecklar hjärnan.. fostret är ju helt beroende av mammans då dem inte kan producera ngt själva.. finns hur mycket som helst.

Men jag väljer nog att lita på min BM i det här fallet känner jag, annars kommer jag bli galen.
  • ika_109
    jooo skrev 2016-11-04 13:58:08 följande:

6 dagar kvar till Kub. Så nervös! Förstod dock att landstinget gör NIPT om man får hög sannolikhet innan fostervattensprov. De känns skönt! Har någon mer KUB nästa vecka?

Japp, har mitt på måndag! (Dock så har vi redan gjort nipt i privat regi) så sannolikhetsvärdet kommer spela mindre roll för oss, bara hoppas dem inte ser eller hittar nåt annat på ultraljudet..

Lycka till!
  • ika_109
    Paincake skrev 2016-11-04 17:43:12 följande:

Jag har Kub på tisdag, v 12+0 (typ).

Idag är jag så himla matt och har hjärtklappning för minsta lilla. Orkar nästan inte stå upp, vill bara sova. Kontaktade barnmorskan eftersom jag misstänkte att järnvärdet inte var i ordning men det var helt ok (120). Skulle vila/sova under helgen och återkomma om det inte blev bättre. Hon nämnde något om sköldkörteln så vi får väl se.

Jag har varit jättetrött och frusen som kan vara symtom på att man har låga sköldkörtelvärden som var fallet för mig. Bra att din BM uppmärksammade det - se till att hon kollar upp dina värden.
  • ika_109

Då var kuben avklarad, underbar BM som förklarade allt noga och ingående tog sig verkligen tid och fyllde i "formuläret" tillsammans med oss, svarade på alla våra frågor med vad som kändes som stor kunskap. Hon fick mig lugn till skillnad från förra gången då vi hade en ren skräckupplevelse.

Den här gången hamnade vårt resultat på 1 på 2373 och med tanke på min ålder (37) så får jag anse mig vara nöjd! :) Alla organ såg så fina ut, hjärtat slog och allt var precis som det skulle!!

Nu ska jag bara njuta och tillåta mig vara gravid!

Det var flera som skulle ha sin kub den veckan, önskar alla ett stort lycka till!

• ika_109
    Stina91 skrev 2016-11-07 12:51:35 följande:

Hoppas ni alla mår bra =) Har det börjat synas på er att ni är gravida än?

Är i vecka 13, man ser om man vet, inte annars.
  • ika_109

Fick på kuben veta att jag har moderkaka i framvägg, mitt tålamod känner en liten besvikelse då jag hade önskat få känna sparkarna lite tidigare än i första graviditeten (då jag hade moderkaka i bakvägg), nu kan det ju dröja längre än vecka 20.. men det återstår att se..

Vill börja känna dem små sparkarna nu!

• ika_109

Åååh Ni inger mig lite hopp om att man kan känna dem i ett tidigare skede, TACK!

• ika_109
    JoJoNo skrev 2016-11-16 13:32:23 följande:
    Gick inte bra 1:2. Ska göra moderkaksprov om en timme. Är så oerhört ledsen.
    Jag beklagar verkligen, riktigt tufft besked att få. Det känns som om hela ens värld rasar samman, det gjorde det för mig och jag hade ändå inte dina siffror. Men jag har läst många solskenshistorier om dem som fått 1/2 och där mkp påvisat helt friska barn.

Det är ändå 50% chans att det går bra, vilket vi får tro på! :)
    Som min sambo sade.. "vi ställer in oss på att allt går bra tills vi vet att det inte gör det"

Hoppas innerligt att det går bra och att Ni får ett lyckligt slut!
    Många tankar härifrån!
Svar på tråden BF maj 2017