• Paincake

BF maj 2017

Paincake skrev 2016-09-21 19:24:14 följande:
    Grattis!

Jag ska göra kub-ul 28 okt. Då är jag i v...eeeh...typ 13. 12+1 enligt senaste mens men det kommer nog flyttas fram några dagar.
    Tillbaka, menar jag. Skulle tippa på 11+4.
  • Paincake
    StinaLisa skrev 2016-09-21 20:54:00 följande:

Alltså jag kan ingenting ! Är i vecka

5 (4+5). men i vilka veckor gör man kontroller och VAD är det för kontroller? Läser olika förkortningar men fattar ingenting !

Jag ringde bm och ska på hälsosamtal på måndag och fick BF 24-26 maj.

Först har man (oftast) ett hälsosamtal med barnmorskan ganska tidigt i graviditeten. Där pratar man bara om hur man mår och så. Inga prover görs. Där bokar man in själva inskrivningen. Den sker i typ v 10. Där tar man lite olika prover (blodgrupp, järnvärde etc). Om du dka göra KUB-test görs de blodproven också.

Kubtestet, ultraljudet, sker mellan v 11 och 14. Där får du reda på vilken sannolikhet det är att barnet har någon typ av kromosomförändring.

Rutinultraljudet görs ca v 20.

Därefter får man vänta ganska länge tills näst koll, typ v 25. Då lyssnar ni på bebisens hjärtljud, tar järnvärde och blodtryck och kollar så att det inte finns protein i urinen.
    Därefter blir besöken tätare fram till förlossningen med fyra veckor mellan besöken i början till varje vecka i slutet.
  • Paincake
    Tiiffany skrev 2016-09-22 11:49:47 följande:
    Jag var på hälsosamtal förra hösten innan mitt missfall. Måste man gå igen?
    All mödravård är frivillig.
  • Paincake
    Bebisbubbla skrev 2016-09-22 17:16:12 följande:

Hur mår alla?

Tackar som frågar! Jag gick in i v 8 idag. Mår jättedåligt på eftermiddagarna och det känns som om all luft går ur mig vid tresnåret. Skulle bara vilja lägga mig på soffan och göra ingenting men det är ju lite svårt just nu med heltidsjobb och två kids på snart 4 och 6 år som skulle vilja ha lite uppmärksamhet ibland.

I övrigt mår jag väl ok, tror jag. Ömma bröst, molvärk, kissar om nätterna och allt luktar och smakar röv men det är överkomligt. Även om kroppen tar stryk av graviditeter så älskar jag att vara gravid och känna mig "urmoderlig", om ni förstår vad jag menar.
  • Paincake

V 7+2 och har en mage som ser ut som v 20 kvällstid. Det blir en utmaning att dölja det här en månad till...

• Paincake
    Bebisbubbla skrev 2016-09-24 20:44:37 följande:

Har ni några bra ursäkter till varför ni ej dricker. Har just nu vit månad med sambon (det har vi varje september så inget konstigt) men sen? Tänkte inte berätta för familj/vänner förrän v 12 (i v 7 nu). Lär komma middagar osv där jag ej kan ta ett glas vin.

Magkatarr är en höjdare. Då döljer man även illamåendet Likaså "jag hade en fruktansvärd huvudvärk innan jag kom hit, men jag ville så gärna komma så jag tog några alvedon och man ska ju vara försiktig med alkohol och paracetamol."
  • Paincake

Annars kan man ju bara säga att man tar en vit månad. Egentligen har ju inte folk nåt med det att göra över huvud taget. :)

• Paincake
    Bebisbubbla skrev 2016-09-24 21:28:58 följande:
    Du har helt rätt men har den vita månaden nu och kör jag en till kommer folk börja fråga.
    Du kan ju alltid säga att du mår så mycket bättre utan alkohol så du fortsätter ett tag till. Sen kommer de att misstänka i alla fall, vad man än gör. Jag har liksom gett upp när det kommer till sociala sammanhang. Undrar de om jag är gravid så säger jag ja. Jag är dessutom världens sämsta lögnare så de hade nog listat ut att jag var gravid vad jag än hade sagt. :)
  • Paincake
    Bebisbubbla skrev 2016-09-25 19:38:43 följande:
    Hoppas också att man inte behöver smussla så mycket.:)

Förresten, någon fler som sover hela natten och sedan måste sova på eftermiddagen med? Mellan 15-17. Varit så trött de senaste dagarna.!
    Skrev just ett långt inlägg om hur trött jag är. Har sovit nästan halva dagen idag och kommer att gå till sängs tidigt ikväll. Jag fattar inte hur jag ska orka jobba också. Håhåjaja, det är mycket med det jordiska.
  • Paincake

Jag har så smått berättat för några kollegor på jobbet och ska nog berätta för chefen imorgon om tillfälle ges. Går ju in i v 9 snart och det går inte att dölja. Mår så illa och är så sliten. Hulkar varje gång jag är tvungen att öppna personalkylen...

Svar på tråden BF maj 2017