• JoJoNo

BF maj 2017

Ankissen skrev 2016-11-17 10:00:51 följande:
    Håller tummarna för dig. Jag fick också usla siffror på KUB, 1:22. Försöker bara överleva fram till mitt NIPT på måndag och sen måste jag vänta tre veckor på svar samtidigt som jag försöker dölja min växande mage. Det var nackspalten i mitt fall också som drog ner siffrorna, samt min ålder,  38 år. 

Vi kanske kan stötta varandra lite de kommande veckorna? Vi väntar båda tuffa eller härliga besked. Jag försöker hämta tröst i att alla organ såg fina ut på min lilla bebis. Den hade även ett tydligt näsben redan och runt bakhuvud, inte platt som många bebisar med kromosomskador. 
    Stöttar gärna varandra närmsta veckorna. Känns skönt att få prata med ngn som vet hur man känner utan att behöva förklara för mkt. Hur bred var er nackspalt?

Försökte maila dig på familjeliv men din sida vad privat så kunde inte skicka meddelande.
  • JoJoNo
    Paincake skrev 2016-11-17 10:06:44 följande:

JoJoNo, beklagar innerligt. Hoppas allt löser sig till det bästa. <3

Jag berättade på jobbet ganska tidigt. Trodde jag var i vecka 9 när jag berättade för chefen men blev flyttad nästan två veckor vid det tidiga ultraljudet. Det var kanske liiiite i tidigaste laget. Men men.

Den första eleven frågade igår om jag hade en bebis i magen (är så vansinnigt svullen så det är ganska obvious nu om man säger så) och då sa jag ja. Sen spred det sig snabbt på skolan.

Sitter här och googlar allt jag kan om graviditetsdiabetes, risker, kostråd osv. Hade tydligen ett värde väldigt nära gränsvärdet så nu har jag gått cold turkey på allt vad socker (raffinerat, frukt, honung, you name it) och vitt mjöl är. Det är bara mjölken i kaffet och ett litet glas grapejuice på morgonen som får vara kvar... Fan, vad trist det blev.... Jag tycker mat är knepigt just nu, är inte sugen alls på något och har liksom petat i mig det jag har kunnat vilket innebär smoothies och frukt.

Mina elever fick veta förra veckan. Ena tjejen sa att ja jag tyckte du sett tjockare o tjockare ut ;). Känns ju lite trist nu när kub var dåligt att jag berättade. Men men nu är det som det är.
  • JoJoNo
    Ankissen skrev 2016-11-17 10:36:06 följande:
    Hittade det här från sjukhuset i Helsingborg. Markerade en mening längst ner som kändes viktig. Vår nackspalt var någonstans 3-4 mm. Lite svårmätt för bebis låg på en upphöjd del av livmodern (min navel sa personalen), så ibland mätte hon 2 komma något och ibland 3 komma något.

Fördelar och nackdelar med NUPP/CUB
    Fördelar

- Att få en sannolikhetsbedömning av den individuella sannolikheten för kromosomavvikelse.  I de allra flesta fall innebär detta en låg sannolikhet. Härmed kan man avstå från fostervattensprov/moderkaksprov och undvika den ökade missfallsrisk som dessa ingrepp innebär.
    - Att tidigt i graviditeten kunna upptäcka ökad sannolikhet för att fostret har vissa allvarliga missbildningar/kromosomavvikelser.

Nackdelar

- Att få besked om ökad sannolikhet skapar oro och i de flesta fall har man oroat sig i onödan (de flesta foster med ökad sannolikhet har ingen kromosomavvikelse utan är friska).

Mailade dig. Ja kub kan skapa mkt onödig oro. Men nu var det inte alls proverna som visade ngt utan nackspalten som var mkt förtjockad. Känns så hopplöst på ngt Sätt. O mitt i det så finns det Lilla hoppet o man går mellan hopp o förtvivlan hela dygnet :(
  • JoJoNo
    Paincake skrev 2016-11-17 11:34:45 följande:

Vi har gjort nåt. Hrm, host och harkel. Lite i tidigaste laget även det här - är ju bara i v 14.

Såg att kronan reade ut barnvagnar och vi slog till på en city, nedsatt till 45 % av ursprungspriset. Maken har önskat sig en sån sen äldsta sonen föddes men det har av olika anledningar inte blivit av. Nu fick han det.

Så roligt. Vi har varit o tittat med men vad kanSke tur vi inte köpte. Grattis till en fin vagn :).
  • JoJoNo

Idag ringde läkaren med snabbanlysen som inte visade på ngn downs syndrom eller de andra trisomi som gör att barnet inte kommer överleva. Vi kan andas lite men de gör en lång analys nu som tar 2 veckor till för andra kromosomavvikelser. O ultraljud igen om 2 veckor för att kolla hjärtat, eftersom det kan vara ett hjärtfel. Men som sagt efter en vecka med bara gråt kan vi andas lite iaf.

• JoJoNo

Vi köpte babygym och babysitter av en vän ganska tidigt. Men sedan kub så vågar vi ingenting. Ultraljud nästa vecka och den fullständiga analysen borde komma då med. Känns fortf oroligt för slutanalysen. Tittade på vagn nu när det var mkt erbjudanden i helgen men vågar inte ännu. Men vill!

• JoJoNo
    Ankissen skrev 2016-12-07 19:05:49 följande:

Ställer in mig på att jag kommer få avbryta den här graviditeten. Fick tag på KS i eftermiddags för jag var orolig för om de fått mitt prov eller om det var bortslarvat. Labbtjejen jag pratade med kunde se att KS mottagit provet 22/11 och att det var färdigt 29/11. Hon satt även med mitt resultat framför med men fick inte lämna ut det. Hon kunde oxå se att det hade gått tillbaka till Linköping 30/11. Och där har det tydligen stannat, i åtta långa dagar. Västervik, som jag pratade med i morse, hade inget fått. Då sa jag till labbtjejen att jag då fick anta ett negativt resultat eftersom det inte kommit ut på patientportalen, men det fick hon inte svara på. Mellan dig och mig är det mycket illa skött sa hon innn vi lade på.

Jag ringde då Kvinnohälsan i Linköping. De kunde inte ta något samtal pga lång telefonkö och hänvisade till nästa vardag. Jag fick därför inget bekräftat. Kul natt det blir. I morgon vet jag, antar jag. Känner mig kränkt för jag inget fått veta medan magen växer. Fattar de inte vad man lever med för ångest när man väntar på resultatet?

Åh jag är så ledsen för din skull. Hoppas ändå beskeden imorgon är positiva. Sänder alla kramar jag har.

Vi har tyvärr ingen positivt hos oss eller. Kromosomavvikelserna var helt negativa men idag fick vi veta att njurarna är sjuka, båda två o risken nu är att vi för avbryta kommande veckorna med pga att barnet isf kommer dö i magen när njurarna slutar funkar. Känner inte att jag orkar hoppas längre. Fick veta att det var en liten pojk iaf som ligger o sparkar i magen.
  • JoJoNo
    Ankissen skrev 2016-12-08 16:22:11 följande:

Bebis är frisk! Provet normalt på alla tre trisomier!

Datastrul hos KS som trodde att de lagt ut infon. Västervik trodde med att det låg ute eftersom de inte fick besked att det var negativt och inte ser min portal. Nu i eftermiddag blev det fart på både Lkpg, Vvik och KS och min syackars BM i Vimmerby som ringt om igen till varann innan läkaren äntligen ringde till mig. :D En liten kille är det!

Åh stort grattis så skönt. Många kramar till er!
  • JoJoNo

Till alla som undrade om njurarna. De ska inte synas knappt alls i denna veckan. Men de var jättestora och fyllda med vätska. Bebisen kan inte göra sig av med vätskan. Just nu funkade de delvis men risken är att de lägger av helt och då dör han i magen. Hade det varit en njure hade prognosen sett bättre ut men eftersom det är båda är det sämre.

• JoJoNo
    Teresiat skrev 2016-12-08 20:40:15 följande:
    Ååh... :( finns det någon chans?? Vad har ni för alternativ? Förlåt för mina frågor, lider bara med er. Har full förståelse om du inte känner att du orkar berätta..
    Nytt ultraljud 21 december då ser vi om det finns ngn chans eller om det blivit sämre eller han tom kanske dött redan i magen då. Finns många olika sjukdomar det kan bero på. Och hjärtat kan med vara påverkat. Känns så hopplöst just nu. Gick hem från jobbet idag gråtandes och får vara hemma ett tag tror jag.
Svar på tråden BF maj 2017